«برجام» نقطه کانونی درگیری های اصولگرایان است

«برجام» نقطه کانونی درگیری های اصولگرایان است

روز جدید :پزشکیان: گفتید پایان جنگ خیانت است، چرا آن را ادامه می دهید؟

در عین حال با نزدیک شدن به تاریخ رسمی توافق برجام و بازتاب های این توافق در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل، این توافق بازخوردهای زیادی در حوزه سیاست داخلی کشورمان دارد. فعالان سیاسی از طیف‌ها، گروه‌ها و جریان‌های مختلف سعی در ارزیابی تحلیلی این توافق و بررسی لایه‌های پنهان و آشکار آن داشته‌اند.

در شرایطی که دولت سیزدهم روند پیشبرد مذاکرات را در دست گرفت، این تصور وجود داشت که چهره های سیاسی نزدیک به این جریان، حداقل این بار، اغلب از مذاکره حمایت می کنند، در حالی که نه تنها چنین هماهنگی در بین اصولگرایان وجود ندارد. اما برجام را می توان کانون بسیاری از درگیری ها در جبهه اصولگرایان دانست. در این میان گروه های نزدیک به جبهه پایداری از جمله مخالفان جدی احیای برجام هستند. پایگاه رسانه ای این طیف در صدا و سیما در چند روز اخیر تلاش هایی را برای ایجاد برنامه های انتقادی نسبت به برجام انجام داده است. محتوای این برنامه ها باعث شد تا برخی از برنامه های شبکه افق از لزوم استیضاح وزیر امور خارجه برای احیای برجام صحبت کنند. با توجه به حضور وحید جلیلی (برادر سعید جلیلی) در سمت معاونت صدا و سیما، این تلاش ها چندان عجیب به نظر نمی رسد. تقابل اصولگرایان بر سر برجام غوغای زیادی در راهروهای بهارستان به پا کرده است.

از یک سو نمایندگان مخالف برجام از جمله سیدمحمود نبویان، کریمی قدوسی، نصراله پژمان فر و… همچنان بر طبل ناکارآمدی برجام می کوبند و از سوی دیگر گروه های معتدل تری از اصولگرایان در تلاش هستند. به جای رد کامل برجام، برای تغییر درک مدل از برجام از سال 2022. نمایش با درک سال 2015. فشار ناشی از این انتقادات به وزیر امور خارجه به جایی رسید که امیر عبداللهیان قبل از نهایی شدن برجام اعلام کرد: «متن توافق شده بدون شک مشکلاتی وجود خواهد داشت. «مشکلاتی که بدون شک ناشی از مذاکره دو طرف با خواسته‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد است. گروه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا پس از غلبه بر این کشمکش‌های اصولگرایان معتقدند برجام یک متغیر عمده برای کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و منافع ملی کشور است. این در حالی است که اصلاح طلبان برخلاف اصولگرایان نه تنها تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر مذاکره نمی کنند، بلکه از موفقیت هر دولتی در دستیابی به توافق حمایت می کنند به این دلیل که از رنج مردم می کاهد. اصلاح طلبان با یادآوری نوع نگرش منفی طیف اصولگرایان در انکار کامل برجام در دولت قبل و شکل گیری تشویش، این سوال را مطرح می کنند که آیا نباید عینک سیاسی و جناحی را در رابطه با منافع ملی یک کشور کنار گذاشت. همه گزینه های آن در راه کاهش است آیا باید از مشکلات مردم استفاده کرد؟ مسعود پازشکیان یکی از این چهره‌های اصلاح‌طلب است که می‌گوید: «برجام را امضا کردند و اختیارات (به مذاکره‌کنندگان) دادند.

ما هم می گوییم چرا پاره نمی کنی (همانطور که گفتی)؟! چرا سفره مردم را نمی کشی؟! آیا در تور قبلی نگفتند که برجام باید لغو شود و این خیانت است؟ پس چرا امروز به خیانت ادامه می دهید؟ نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد یک ساله دولت گفت: کافی است وعده های داده شده در مناظره های قبل از انتخابات را با مسائل امروزی مانند تورم، اشتغال، مسکن، شایسته سالاری و عدالت مقایسه کنیم. ببینید آیا این وعده ها محقق می شود یا خیر؟! یکی از آن وعده ها مسکن بود که گفتند سالی یک میلیون واحد مسکونی تحویل می دهند اما بعد از مدتی صدا و سیما در این باره گفتند ما زمینه را برای تحویل مسکن فراهم می کنیم. حالا باید زمین درست شود، کی می خواهد با چه پولی بپردازد، کی می خواهد خانه ها را بسازد؟! شخصی که خانه ندارد با چه پولی و چگونه آن را بسازد؟ پولی که نمی دهند حتی اگر بدهند 18 درصد وام است. پس این شخص چگونه پول را پس می دهد؟! اما از سوی دیگر شاهد بیکاری و تورم هستیم که کمر بسیاری از مردم را شکسته است.»

این توافق ضعیف تر از توافق دولت قبل است

پزشکان در خصوص برجام افزودند: برجام را امضا کردند و اختیار (به مذاکره کنندگان) دادند. ما هم می گوییم چرا پاره نمی کنی (همانطور که گفتی)؟! چرا سفره مردم را نمی کشی؟! آیا در تور قبلی نگفتند که برجام باید لغو شود و این خیانت است؟ پس چرا امروز به خیانت ادامه می دهید و سفره ملی بی رنگ شده است؟! اما من معتقدم که ما باید برجام را بپذیریم و روابط خود را بیش از این اصلاح کنیم، نه اینکه بفروشیم. بلکه باید حرف بزنیم و حقوق مردم را مطالبه کنیم. صحبت نکردن با آنها و نپذیرفتن آنها مشکل کشور را حل نمی کند. این توافق ضعیف تر از توافق دولت قبل است. تا جایی که من می دانم، ما کسی بهتر از ظریف نداریم. ظریف مردی بود که سیاست خوانده بود، مدرک و تجربه گرفته بود. این افراد این تجربیات را از کجا آورده اند؟ پس شما دارید کسی را که می‌دانست و فرصت داشت با کسی که نمی‌دانست مقایسه می‌کنید؟!

وی در پایان با اشاره به اینکه چرا برخی از وزرا حسن روحانی را دلیل شکسته شدن وعده های خود می دانند، گفت: می دانستند حسن روحانی در دوره آخر مسئولیت مشکلات زیادی داشت اما باز هم قول هایی دادند. اگر نمی دانستند حسن روحانی این مشکلات را دارد از واقعیت دور است! اما چون این مشکلات را می دانستند چرا حل نمی کنند؟!

دیدگاهتان را بنویسید