برج شیطان؛ ساختاری که شکست خورد


ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819370

برج چارمانه یکی از پروژه های بحث برانگیز و چالش برانگیز سمنان است که متاسفانه با وجود صرف هزینه های میلیاردی هنوز وضعیت آن بلاتکلیف و نامعلوم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; برج چرمانه یکی از پروژه های بحث برانگیز و چالش برانگیز سمنان است که در کنار یک اثر باستانی ثبت ملی ساخته شده است.

این برج که در اوایل دهه 1980 با بی تدبیری مسئولان شهرداری وقت و با وجود مخالفت های فراوان میراث دوستانشان نسبت به معماری غیراسلامی و ایرانی و استفاده از فراماسونری ساخته شد، به خاری در چشم تبدیل شده است. یک استخوان در گلو . .

با وجود بازدیدهای مکرر مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی در سال های اخیر، متاسفانه هیچکس مسئولیت ساخت این سازه را بر عهده نگرفته است و با وجود بی اعتمادی مسئولانی که در دهه 80 این سازه را ساخته اند، هیچ کدام در سمنان حضور ندارند.

اما با هزینه های میلیاردی و با وجود مقاومت، برج های ناهمگونی در منطقه حفاظت شده ساخته شد و سپس به حال خود رها شد تا شاهد تضییع بیت المال به شیوه شهرداری و البته در این سال ها میراث دوستان باشیم. حضور در مقابل این برج مستلزم ساماندهی این قلمرو و جمع آوری و انتقال این برج به مکانی دیگر بود که متأسفانه فریادهای آنان بیهوده بود.

اما سال گذشته میراث فرهنگی با تغییر رویکرد و توافق با شهرداری برای ضرر نکردن به جای برداشتن برج، تغییر کاربری داده و معماری شبه سنتی و همگنی با دژ چرمی ایجاد کرد. حدود 2.5 میلیارد تن برآورد شد.

اما با تغییر مسئولان شهرداری بار دیگر شاهد اسراف بیت المال هستیم و بودجه میلیاردی برای سازه ای ناشناخته به هدر رفته است.

و امیدواریم حامیان شهر چون نگران پیاده روی امام و هدر رفتن بیت المال هستند میراثی چند هزار ساله را که می توانست محلی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد از بین ببرند و چندین بار گنج را برای احیای آن تلف کنند. ساختاری ناهمگن و ناشناخته ای که باید نگران آن بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید