برخورداری از امر به معروف و نهی از منکر زمینه ظهور را فراهم می کند


ساعت: 19:41
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888289

منتظران و مددکاران واقعی نباید نسبت به مشکلات امروز جامعه بی تفاوت باشند، ابتدا با اصلاح رفتار، سپس با امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را اصلاح کنیم و زمینه ظهور حضرت حجت ابن الحسن را فراهم کنیم. العسکری (ع).

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ عنصر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک کلید مهم برای ظهور و زمینه سازی ظهور در جامعه باید رعایت شود. اگر به خصوصیات یاران امام از زمان مصلحت الهی به ویژه در زمان غیبت توجه کنیم، درمی یابیم که انتظار اولین مورد از این موارد است، نیکوکاری که یکی از این موارد است، توسعه است. افتخار در جامعه

مورد دوم گناه نکردن و جلوگیری از گناه دیگران است
مورد سوم مربوط به ظلم است
و مطلب چهارم، نماز ظهور است
انتظار واقعی با تقوا و تزکیه نفس و تزکیه و دوری از شبهات و مکروهات است که در اصطلاح به آن تقوا گفته می شود و یکی دیگر از این ویژگی ها حسن خلق و داشتن فضایل اخلاقی است.


* شناخت امام زمان (عج) مهمترین وظیفه منتظران ظهور اوست

بله، یکی از مهمترین وظایف شیعیان در زمان غیبت امام زمان(عج) اقرار به حجت خدا در زمان غیبت است، تلاش برای کسب علم به وجود امام زمان(عج) به عنوان یکی از راه های مهم ادای امام زمان(عج) واجبات در زمان غیبت و دعای سلامتی و بیان شد که باید برای یاری امام زمان (عج) آموزش فکری، فرهنگی و نظامی ببیند و بعد از ظهور نیاز به افرادی دارد که حداقل در یک مورد مفید باشند. رشته.

احسان و برخورد با مفاسد اجتماعی باعث اصلاح جامعه می شود

تلاش برای اصلاح جامعه و مقابله با مفاسد اجتماعی با امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم ترین راه های زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) خواهد بود و نکته بسیار مهم دیگر اطاعت از نمایندگان است. از امام زمان (عج) و علما. دین است در زمان غیبت مردم موظفند به توصیه ائمه اطهار به ویژه امام زمان (عج) به فقه جامع الشریعت مراجعه کنند و به احکام صادره در شریعت عمل کنند. معیارهای دین اما کسانی بودند و هستند که با این اندیشه ناب مخالفت کردند و وظیفه شیعیان را سکوت در برابر ظلم و فساد و یا تشویق به ظهور می خواندند.

حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ به این فکر متحجرانه فرمودند: «جمعی گفتند خوب است! دنیا باید پر از گناه باشد تا پیامبر بیاید. نهی از منکر نکنیم و امر به معروف نکنیم تا مردم هر چه می خواهند انجام دهند، گناهان زیاد شود و هلاکت نزدیک شود. گروهی بالاتر از آن بودند و گفتند: ما باید گناهان را تشویق کنیم، مردم را به گناه دعوت کنیم، تا دنیا پر از بدی و ظلم شود، تا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بیاید. گروهی هم بود، البته در میان این گروه منحرفانی بودند، افراد ساده لوحی بودند، منحرفانی بودند که برای هدفی این کار را می کردند.
«… باید بنشینیم و به صدام دعا کنیم! هر کس به صدام فحش دهد دستور را شکسته است! چون پیغمبر دیر می آید… ما باید برای آمریکا دعا کنیم و برای شوروی دعا کنیم… بعد از آمدن پیامبر چه خواهند کرد؟!».


انتظار برای فاراژ هم سازنده و هم مخرب است

شهيد آيت الله مطهري (رضي الله عنه) نيز به رابطه بين اميد به آينده و خير توجه كرد و در اين زمينه گفت: انتظار آينده بر دو قسم است: انتظار سازنده، برانگيزاننده و الزام آور. انتظار، که ویرانگر است، بازدارنده است.» و فلج کننده است و نوعی فحاشی محسوب می شود، انتظار ویرانگر این است که قیام مهدی موعود تنها با گسترش و گسترش ظلم، تبعیض، سرکوب و حق کشی، انفجاری باشد. بنابراین هر اصلاحی مذموم است، زیرا دست نامرئی تا زمانی که نقطه روشنی در صحنه اجتماعی پیدا نشود، ظاهر نمی شود، بلکه برعکس، هر فساد، هر گناه، هر ظلم و هر قتلی مقدمه یک اصلاح عمومی تلقی می شود. انفجار را اجتناب ناپذیر می کند، بنابراین به تسریع ظهور کمک کنید و بهترین راه برای ترویج و گسترش فساد است! مجاهدان و فرماندهان امر به معروف و نهی از منکر با نوعی کینه و دشمنی، زیرا آنان را تأخیر در ظهور مهدی موعود (عج) می دانند.

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئ»؛ «خداوند به مؤمنان و کسانی که عمل صالح انجام می دهند وعده داده است که آنها را وارثان زمین قرار دهد و دینی را که دوست دارد برایشان برپا کند و زمان ترسشان را به زمان امنی (برای نابودی دشمنان) تبدیل کند. خدای خود را بدون ترس و بیم عبادت می کنند و تسلیم غیر از خدا را نمی پذیرند و هیچ چیز را در عبادت و تسلیم شریک نمی کنند».

بنابراین می بینیم که هیچ یک از علما و فقهای شیعه در عصر غیبت پیامبر اکرم (ص) وجوب امر به معروف و نهی از منکر را قائل نبودند. دلیل دیگر نادرست بودن چنین دیدگاهی، مخالفت با سیره و سنت معصوم علیهم السلام است، زیرا اگر برای تحقق عدالت و انصاف راهی جز گسترش فساد نبود، ائمه معصومین علیهم السلام خود به گسترش ظلم و ستم دامن می‌زدند، مردم را به این راه توصیه نمی‌کردند، هر چند در سخنان و روایات فراوانی به این فریضه الهی تشویق و حمایت می‌کردند. بارزترین مصداق آن قیام امام حسین علیه السلام علیه ظلم و فساد حکومت یزید است.


* یاوران مصلح جهانی باید خودشان صالح باشند

در پایان این جمله طلایی یادآور می شوم که منتظران و مصلح عالم را یاری می کنند، باید خودشان صالح باشند، پس برای آماده سازی زمینه ظهور آنها باید از خود و با اراده قوی، استوار شروع کنیم. عزم و برنامه ریزی دقیق برای اصلاح فکر و اندیشه و نیز تغییر و اصلاح رفتار و کردار و تحقق وظایف عملی و گسترش شناخت مبانی دینی و معرفتی، باید در تقویت پایه های اعتقادی و اخلاقی خود بکوشیم.


* افراد واقعی نباید نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت باشند

دیده بانان و یاوران واقعی نباید نسبت به مشکلات امروز جامعه بی تفاوت بمانند و از طرفی از امر به معروف و نهی از منکر غافل نشوند و به وظایف خود بپردازند. همچنین کسانی که واقعاً منتظر ظهور هستند نباید نسبت به مفاسد اخلاقی و گناهانی که گریبانگیر جامعه می شود بی تفاوت باشند، باید اخلاق و رفتار خود را پیش بینی کنیم و نسبت به حکومت و نظام اسلامی بی تفاوت نباشیم زیرا این کشور شیعه است. کشور و پرچم شیعه در این کشور برافراشته شده است تا در زمان غیبت از وظایف خود نسبت به نظام اسلامی غافل نشویم.
سالامی

* محمدرضا مسقطیان، معاون هماهنگ کننده کانون امر به معروف و نهی از منکر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید