برخی حرکات و سبک های جدید عزاداری شایسته امام حسین (ع) نیست.


ساعت: 12:32
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886987

گزارشی از معرفی برخی سبک های نامناسب در مجالس محرم;

با توجه به آغاز ماه محرم و برپایی خیمه ها و دسته های عزاداری، سبک و سیاق عزاداری باید به هدف عاشورا نزدیک شود و اهمیت پیروی از سبک های ریشه ای و ایجاد سبک های جدید در رشادت های عزاداری بیان شود. از شهدا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، «باز چه عصیان در میان مردم جهان» «باز چه گریه، چه ماتم و چه ماتم»; بار دیگر ماه محرم، ماه عزای امام حسین (ع) فرا رسید.
واقعه عاشورا و مکتب بزرگ امام حسین (ع) برای هر فردی درس های بی شماری دارد و این درس ها یکی از اساسی ترین ابعاد عاشورا است. درس عاشورا همیشه بحثی پرنشاط، پرنشاط و هیجان انگیز است. اگرچه این رویداد در زمان و مکان محدودی رخ داده است، اما درس های آن مختص زمان و مکان خاصی نیست.
عدالت خواهی و مبارزه با ظلم، ناموس، دفاع از اسلام و ارزش های اسلامی، شهادت در راه خدا، تلفیق سیاست و معنویت، امر به معروف و نهی از منکر از جمله درس های مهم در حوزه رفتار سیاسی واقعه عاشورا است.
بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهم ترین وقایع تاریخ است، جاودانگی این قیام بر پایه جهاد و شهادت است که همواره انگیزه جهاد و شهادت را با آرمان های اصیل خود نشان می دهد. ایثار و شهادت که از ابعاد قیام عاشورا است اوج تقوای امروزی و نشانه بارز ارادت به خدا و مکتب به شمار می رود و در قرآن برای آزمایش بزرگان خدا به کار رفته است.
حال اگر از بحث دروس و عبرت عاشورا صرف نظر کنیم، باید به انواع عزاداری ها و آیاتی که در مجالس عزاداری اهل بیت(ع) استفاده می شود اشاره کنیم. این روزها در سراسر کشور و شهر ما مردم عزادار امام خود هستند اما موضوعی که بسیار مهم است نوع عزاداری است که باید در دستگاه اهل بیت علیهم السلام باشد از طرفی باید مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد.

آیت الله مکارم: از شعرهای توهین آمیز و سبک های نامناسب در مجالس محرم بپرهیزید
به همین منظور آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) در پیامی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر توصیه هایی را بیان کرد. شروع ماه محرم از مجالس عزاداری بپرهیزید.
او در رساله خود به بابیان این که به عزاداران و هیئت های مذهبی توصیه می کند: اول; باید با رعایت مسائل بهداشتی، مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با شکوهتر از هر سال و با شور و شعور حسینی برگزار شود و یکایک عاشقان این حضرت خدمتگزار باشند. بیشترین حسن توانایی هایشان در برپایی فرهنگ عاشورا است.
این مرجع تقلید در دومین توصیه خود می افزاید: لازم است خطبه های شریف تنها به شرح واقعه تاریخی عاشورا اکتفا نشود، بلکه ریشه ها، انگیزه ها، حوادث و پیامدهای نهضت امام حسین (ع) به ویژه نهضت امام حسین (ع) بیان شود. جوانان با اهداف والای و مقدس آن واقعه بزرگ که همان مبارزه است، حق علیه باطل را به آنها معرفی کرد.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: سوم; همچنین به مداحان ارجمند و مخلص توصیه می کنم ضمن بیان حماسه ها و رشادت های سالار شهیدان و سایر شهدای مظلوم کربلا و خطاب به امام زمان (عج) آگاهی مردم را بالا ببرند و از توهین و توهین پرهیز کنند. اشعار اغراق آمیز یا سبک های نامناسب و جلوگیری از انحرافات احتمالی.
وی در چهارمین توصیه خود تصریح کرد: عزاداران و شیفتگان محترم اباعبدالله الحسین (ع) از انجام کارهایی که باعث سست شدن دین می شود خودداری کنند تا بهانه به دست تعصبان و دشمنان اهل بیت ندهند. بیت (مانند).

برخی حرکات در عزاداری منشأ ندارد
نوع عزاداری در این ماه باید نزدیک به قیام و اهداف امام حسین (ع) باشد و از مشکلاتی که حاشیه نشینی ایجاد می کند دوری کنیم.روشن به عبادت شعائر الهی گفت: گاهی عبادت و تعظیم شعائر. جريان الهي مي تواند تحت تاثير صدماتي قرار گيرد كه نه تنها هدف را از ريل خارج مي كند، بلكه اثر معكوس نيز دارد.
در برخی از مراسم عزاداری به جای توجه به هدف اصلی قیام عاشورا، به ظاهر توجه می شود.
وی در ادامه به برخی از آسیب هایی که می تواند عزاداری را از هدف اصلی خود منحرف کند اشاره کرد و اظهار داشت: واقعه عاشورا درسی پر عبرت است که گاهی به جای توجه به عبرت ها و هدف اصلی قیام عاشورا، در عزاداری می پردازیم. ، فقط ظواهر و شکل عزاداری کافی است که ممکن است باعث سوء استفاده مداح از این مجالس شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: گاهی در عزاداری ها دعاهایی خوانده می شود یا کلماتی گفته می شود که اصلاً واقعیت و وجود خارجی ندارند، همچنین برخی حرکاتی از خود نشان می دهند که منشأ و ریشه ای ندارد و جز خرافه نیست. این نیز یکی از آسیب هایی است که برای تعمیر آن باید انجام شود.
وی در ادامه به افراط و تفریط در عزاداری اشاره کرد و گفت: عده ای در عزاداری القاب را به امام حسین (ع) نسبت می دهند که فقط برای خداست که افراط و تفریط را نشان می دهد.

مداحان نباید دشمنان اهل بیت(ع) را با رفتار و گفتار ناشایست توجیه کنند.
از سوی دیگر محمدعلی مجاهدی رئیس انجمن شعر آیینی کشور با اشاره به نوع عزاداری در ایام محرم اظهار داشت: بدون تردید بیان و به تصویر کشیدن مطالب خرافی، زیاده خواهی، اغراق آمیز و توهین آمیز به جای خدمت به فرهنگ. بیت (علیه السلام) در مسیر خیانت به این نظام مقدس است و از این طریق به اصل آن لطمه وارد می شود.
وی افزود: اتفاقا دشمن نیز به دنبال همین شرایط است تا از این موقعیت سوء استفاده کند و به دنبال اجرای نقشه های خود برای حمله به مکتب تشیع باشد.
این شاعر پیشکسوت آئینی همچنین با اشاره به اینکه متأسفانه بیان برخی اشعار و مطالب توهین آمیز علوفه مناسبی برای فعالیت بیشتر وهابیت علیه شیعیان می دهد، گفت: آنها با استفاده از میلیاردها تومان پول نفت به دنبال چنین فرصت هایی هستند. و تبلیغات رسانه ای شیعیان و اعتقادات آنها را مورد حمله قرار می دهد و این ما هستیم که باید هوشیارتر و مراقب باشیم تا جلوی این توطئه و میل پلید آنها را بگیریم و خدای ناکرده به آسیاب دشمن نزنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید