برخی خصوصی سازی ها باعث غارت سرمایه ملی شده است/ صنعت بیمه نیازمند مقررات و قانون گذاری مناسب است

ساعت: 15:02
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782347

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بیمه نیازمند ساماندهی و قانونگذاری مناسب است، گفت: خصوصی سازی سرقت سرمایه ملی بود و ضربه مهلکی به صنایع و کارخانجات کشور وارد کرد، اما اگر خصوصی سازی در صنعت بیمه به درستی صورت نگیرد، نسل فعلی و آینده کشور به درستی عمل نمی کنند. نسل‌ها با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

مجید گودرزی کارشناس اقتصاد سیاسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص وضعیت اخیر شرکت های بیمه دولتی و روند خصوصی سازی صنعت بیمه در کشور گفت: با توجه به عملکرد فاجعه بار دولت به ویژه در اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری غارت ها. منطقی و محافظ نیست.

لزوم خصوصی سازی به دور از رانت در صنعت بیمه

وی ادامه داد: روند کنونی برخی خصوصی سازی ها نوعی چپاول سرمایه ملی و ضربه مهلکی به صنایع و کارخانه های کشور بوده است، اما نوعی خصوصی سازی وجود دارد که اگر انجام نشود، نسل فعلی و نسل های آینده انجام می شود. با مشکل مواجه خواهد شد.”

این کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط کنونی که بیمه گذاران یا دولتی هستند و یا باید با بیمه های دولتی رقابت کنند، بحث کاهش سود و زیان مطرح نمی شود و حتی امکان رشد بیمه های خصوصی وجود ندارد. خودروهایی که با هر کیفیت و غذایی شماره گذاری می شوند که اصولاً هیچکس به کیفیت مواد اولیه اهمیت چندانی نمی دهد و شامل مواد افزودنی می شود.

وی با اشاره به اینکه امکان رقابت با بیمه های دولتی برای بیمه خصوصی وجود ندارد، گفت: بسیاری از روندهای بیمه ای در کشور نه تنها در جهت سودآوری نیست، بلکه در جهت منطقی هم نیست.

تاثیر سیاست های دولت بر سودآوری شرکت های بیمه

وی توضیح داد: در سال های اخیر حتی کوچکترین رفتار دولت باعث تغییر سود و زیان بیمه شده است و قطعا بیمه زیر بار بسیاری از کارهای اشتباه نمی رود. خودروهای تولید شده به دلیل کیفیت بسیار پایین هزینه های زیادی را برای بیمه گذاران ایجاد می کند و بیمه ها باید این خلاء کیفی را پر کنند و این عدم تعادلی است که نمی گذارد بیمه گذاران به سودآوری صنعت خودرو امیدوار باشند.

گودرزی با اشاره به دریافت جریمه بابت فاصله بین دو بیمه و تمدید آن، گفت: در اقدامی غیرقابل قبول و غیرمنطقی، بیمه گذاران خودروهای گذشته را دریافت و بیمه می کنند نه آینده. آنها به صورت تصادفی بازی می کنند.

سوء استفاده از بیمه تورم / اخاذی 3 درصدی بیمه دولتی توسط شرکت ها

وی گفت: بیمه ها از تورم سوء استفاده می کنند. آنها به نرخ امروز پاداش دریافت می کنند و به نرخ دیروز خسارت می پردازند. در حالی که مردم حوادث آینده را بیمه می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر انواع غذا به مردم عرضه می شود و این امر باعث می شود که جامعه به دلیل مصرف مواد غذایی بی کیفیت و بی کیفیت در سنین بالا نیازمند درمان های مکرر و پرهزینه باشد. این در حالی است که اگر بیمه خصوصی قوی تشکیل شود قطعا نیاز به آزمایشگاه های مجهز خواهند داشت. آنها باید از حقوق بیمه ای خود محافظت کنند که این امر باعث بهبود کیفیت خدمات غذایی در کشور می شود.

مجید گودرزی گفت: این روزها به شکل عجیبی بیمه ها برای پرداخت هزینه های جراحی سرپایی بیمارستان ها را موظف کرده اند حداقل 6 ساعت بیماران را در بیمارستان نگه دارند و هزینه یک شب بستری و انواع بیمه شدگان را دریافت کنند. هزینه های بیمه گذاران.» بیمه گر.

وی گفت: شرکت بیمه شرکت های بیمه خصوصی را موظف به پرداخت 3 درصد حق بیمه می کند. سه درصد از حق بیمه هایی که هیچ خدماتی ارائه نمی کنند در حالی که این قوانین سال هاست که در دنیا منسوخ شده و بیمه گر باید نسبت به حق بیمه عقب مانده رسیدگی کند و اعمال این قانون تا حدودی قهری است.

لزوم مشارکت شرکت های بیمه در نظارت بر بهداشت و مواد غذایی و بهداشت عمومی

وی ادامه داد: در حال حاضر استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بلامانع است و سلامت جامعه را تهدید می کند و حتی استانداردهای لازم رایج نیست. فقدان یک لابی قوی برای حفظ استانداردهای غذایی یک ایراد بزرگ برای کشور ما است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: شرکت های بیمه خصوصی قطعا می توانند با استانداردسازی مشاغل بیمه ای استانداردهای بیمه و خدمات را در کشور ارتقا دهند.

ده ها میلیارد وام به مردم؛ او راضی بود که لابی پزشکان را راضی نگه دارد

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز گفت: اگر شرکت های بیمه توان لازم را داشتند، دولت باید پاسخگوی رفتارهایی بود که منجر به زیان هزاران میلیاردی سود بیمه شد. زیرا نوسانات جدی نرخ ارز بر همه چیز از مواد اولیه دارو گرفته تا تورم در بخش پزشکی تاثیر می گذارد. حتی اجرای ناقص طرح تحول سلامت که باعث افزایش شدید و غیرعادی حقوق پزشکان شد.

گودرزی گفت: حمایت از لابی های پزشکی در صورت نبود بیمه قوی در بخش خصوصی کشور شکل می گیرد. سالانه ده ها میلیارد تن وام از وام های کشور خرج می کنند تا لابی پزشکی را راضی نگه دارند. صرف نظر از سرمایه گذاری های بیمه ای و هزینه هایی که بر مردم تحمیل می شود، این بی اخلاقی در بخش خصوصی حیاتی و در بخش دولتی عادی است. اما در بیمه دولتی این عامل تاثیر چندانی در کار مدیران ندارد.

دولت تنها راه حل صنعت بیمه است

وی در پایان گفت: در غیاب بخش خصوصی قوی، دولت ها تنها تصمیم گیرنده هستند و سیاستمداران صرف نظر از عواقب این تصمیمات هستند و دولت جدید باید توجه کند، بخش بیمه استعداد تحریک را دارد. نارضایتی عمومی باید ملی شود و دولت باید به این نتیجه برسد که به دلیل عدم توازن در بخش عرضه و تقاضا، این خدمات به گونه ای رفتار می کنند که منافع آنها را داشته باشد، در حالی که مردم مظلوم هستند که در این بخش نماینده ندارند و دولت توجه دارد. مردم حق کمی برای تأثیرگذاری بر قوانین بیمه دارند. اما شاید حضور پررنگ بیمه خصوصی بتواند به تعادل نیروهای تصمیم گیری منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید