بررسی تراکنش های بانکی برای توسعه تور مالیاتی / تحقق بیش از 80 درصدی درآمدهای مالیاتی در 9 ماهه امسال

ساعت: 11:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799084

رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه این سازمان به منظور کاهش فرار مالیاتی، بینی و درگاه های پرداخت را چک می کند، گفت: از 270 هزار میلیارد سهم مالیاتی امسال بیش از 220 هزار میلیارد تومان در 9 ماهه سال 1400 محقق شد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داوود منظور، رئیس سازمان مالیاتی کشور که در تلویزیون حضور پیدا کرده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 1401 و نحوه اجرای آن، گفت: در دولت امروز مالیات فقط به این شکل دیده نمی شود. منبع تأمین مالی.»

وی افزود: واضح است که دولت ها نیازمند منابع مالی پایدار هستند تا بتوانند خدمات بهتری به مردم در همه زمینه ها ارائه کنند. از بین همه منابع درآمد، مالیات ثابت‌ترین، پاک‌ترین و مؤثرترین راه برای تأمین مالی دولت است. نقش دیگر مالیات نظارتی است و می تواند به فعالان اقتصادی کمک کند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور ادامه داد: به عنوان مثال وقتی می خواهیم در برخی مناطق فقیرنشین توسعه بیشتری ایجاد کنیم، معافیت های مالیاتی در نظر می گیریم یا اگر بخواهیم فعالیت های اقتصادی مخرب را کاهش دهیم، مالیات را در این حوزه افزایش می دهیم. در عین حال باید توجه داشته باشیم: «این مالیات ابزاری برای بازتوزیع درآمد، بازتوزیع و عدالت اجتماعی است.

وی گفت: با کمک مالیات های اضافی می توانیم از کسانی که بیشتر دارند مالیات بگیریم و از منابع موجود برای برخورد بهتر با اقشار پایین جامعه استفاده کنیم.

منظور در خصوص افزایش 62 درصدی سهم مالیاتی در لایحه بودجه 1401 گفت: رشد بودجه عمومی نسبت به سال های گذشته محدودتر بوده و تنها نویسندگان لایحه افزایش 7 درصدی منابع را مد نظر قرار داده اند. نشان می دهد که دولت قصد دارد کشور را نجات دهد.«و برای حکومت مؤثرتر.

وی تاکید کرد: طبیعتا هر چه رشد بودجه را افزایش دهیم به سمت منابع ناپایدار حرکت می کنیم و در صورت کسری بودجه می توانیم برای تامین مالی دولت به ابزارهای تورمی از جمله استفاده از منابع بانک مرکزی متوسل شویم تا بتوانیم می گویند بودجه مثبتی وجود دارد.

رشد متوازن بخش های مختلف مالیاتی برای ایجاد درآمد 1401

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ترکیب درآمدهای کشور در لایحه بودجه 1401 منطقی شده است، گفت: در لایحه دولت شاهد سه منبع درآمدی اصلی در بودجه هستیم. درآمدهای عمومی که عمدتاً شامل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای حاصل از فروش دارایی های مالی و سرمایه است، از دیگر منابع درآمد دولت است.

وی تاکید کرد: در این مدت برای اینکه دولت بودجه سالم تری داشته باشد، سهم مالیات نسبت به سایر منابع درآمدی بیشتر شده است. درآمدهای مالیات های دولتی از 325 تریلیون تن در سال 1400 به 526 تریلیون تن در سال 1401 افزایش یافت که بخش کوچکی از آن درآمدهای مالیات وارداتی بود.

منظور ادامه داد: رقم درآمد حاصل از مالیات بر واردات از 54 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به 77 هزار میلیارد تومان در سال 1401 افزایش یافته است، اما مالیات اعم از مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم (شامل کالا و خدمات) از 270 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 449 رسیده است. تریلیون تومان.

وی گفت: توزیع این افزایش در برآورد درآمد مالیاتی بین منابع مختلف مالیاتی متوازن بوده است. در بخش مالیات‌های مستقیم، مالیات شرکت‌ها، مالیات شرکت‌ها و مالیات مشاغل شاهد افزایش یکسانی در حدود 60 درصد در هر یک از این موارد هستیم.

بررسی جایگاه ها و درگاه های پرداخت در دستور کار سازمان امور مالیاتی/ تعداد قابل توجهی از مودیان جدید شناسایی شدند

رئیس سازمان مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا افزایش درآمدهای مالیاتی بر تولیدکنندگان و پرداخت کنندگان تاثیر خواهد گذاشت؟ وی گفت: ما معتقدیم که بخش رسمی اقتصاد که به طور منظم مالیات می پردازد، نباید تحت فشار بیشتری برای جمع آوری مالیات قرار گیرد.

وی افزود: در لایحه 1401 با وجود افزایش درآمدهای مالیاتی، نرخ مالیات شرکت های تولیدی از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافته است. تلاش می کنیم به تدریج نرخ مالیات تولید را کاهش دهیم. ما قصد داریم به سایر حوزه های مالیاتی که فرار مالیاتی تلقی می شوند، برویم.

وی گفت: ما می توانیم با برنامه های پیش بینی شده چرخه مالیات را گسترش دهیم و افزایشی را به مودیان اضافه کنیم که از نظر اقتصادی فعال است اما مالیات پرداخت نمی کند. به صورت سیستمی انجام می شود) یا با استفاده از واحدهای میدانی، امیدواریم در سال آینده افزایش چشمگیری در تعداد مودیان ایجاد شود.

وی گفت: با بررسی موقعیت های مورد استفاده فعالان اقتصادی و همچنین درگاه های پرداخت به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کسانی که از این ابزار استفاده می کنند، مالیات دهنده نیستند. در دو سه ماه اخیر با مساعدت بانک مرکزی به سمت ساماندهی پوزها رفته ایم که در نتیجه این روند تعداد مودیان در کشور افزایش چشمگیری داشته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی برنامه و بودجه تاکید کرد: در تلاش هستیم افرادی را شناسایی کنیم که از نظر اقتصادی فعال هستند، اما تاکنون مؤدی نبوده اند.

تحقق بیش از 80 درصد درآمدهای مالیاتی در 9 ماهه سال 1400

وی در خصوص تحقق درآمدهای مالیاتی در سال 1400 نیز گفت: از 270 میلیارد تنی که به عنوان سهم مالیاتی در بودجه امسال در نظر گرفته شده است، 220 میلیارد تن آن (81 درصد) فروخته شده است و امیدواریم تا پایان سال دقیقاً چه میزان است. اختصاص داده شده است که محقق شود.

منظور در خصوص سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی نسبت به برنامه ششم توسعه گفت: بر اساس برنامه ریزی های تعیین شده باید نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی 50 درصد افزایش داشته باشیم. در حال حاضر این نسبت کمتر از هفت درصد است و پیش بینی می کنیم تا پایان دولت این رقم به 10 درصد افزایش یابد.

وی افزود: برای تحقق این هدف چند برنامه مهم در دستور کار سازمان مالیاتی قرار دارد. یکی از این برنامه‌ها، تلاش‌های مالیاتی است، به این معنا که از ظرفیت قانونی موجود به‌طور مؤثر استفاده می‌کنیم تا بتوانیم مالیات‌ها را بهتر وصول کنیم، به عبارت دیگر، تصور می‌کنیم که ظرفیت قانونی به ما امکان می‌دهد مالیات‌های بیشتری را که در نظر گرفته نشده است، دریافت کنیم. تاریخ.

بررسی تراکنش های بانکی برای گسترش دایره مالیاتی

رئیس سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه این ظرفیت خالی به موضوع فرار مالیاتی برمی گردد، گفت: برنامه هایی را برای شناسایی فرار مالیاتی از جمله بررسی تراکنش های بانکی دنبال خواهیم کرد. فعالان اقتصادی از سیستم بانکی برای انجام انواع فعالیت ها استفاده می کنند تا با بررسی تراکنش های بانکی بتوانیم افرادی را شناسایی کنیم که تراکنش های کلان دارند و تاکنون مؤدی نبوده اند.

وی افزود: دولت جدید ارتباط تنگاتنگی بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی به ویژه در حوزه فناوری ایجاد کرده است. بر این اساس، اطلاعات تراکنش‌های بانکی به طور مرتب در اختیار ما قرار می‌گیرد و با بررسی این اطلاعات می‌توان مواردی را شناسایی کرد که فرار مالیاتی دارند.

ماجرای شناسایی یک فرد فعال اقتصادی با گردش مالی 10 هزار میلیارد تنی فاقد پرونده مالیاتی

منظور با اشاره به صحبت های وزیر اقتصاد برای افرادی که در بازار ارز فعال بودند، اما مالیات دهنده نیستند، گفت: این آمار را از بانک مرکزی دریافت کردیم. بانک مرکزی اطلاعات ۷ هزار نفری را که از نظر اقتصادی فعال بودند و عمدتاً در بازار ارز فعالیت می‌کردند، وارد نظام مالیاتی کرد.

وی گفت: بررسی اطلاعات این افراد نشان داد که بیش از 60 درصد آنها فاقد پرونده مالیاتی هستند و یکی از این فعالان در سال جاری 10 هزار میلیارد تن عملیات بانکی داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید