بررسی خارج از طرح واردات خودرو در صحن مجلس / احضار وزیر صمت در مجلس در خصوص گرانی خودرو

ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784484

جدی گفت: پس از تایید هیات امنا و رای نمایندگان، مصوبه ابلاغ و مراحل اجرایی قانون آغاز می شود. پس از این مرحله دارندگان ارز با مبدا مشخص و صادرکنندگان مورد تایید قانون می توانند خودرو وارد کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس در گفت و گو با عصر اترک در شیروان با اشاره به مصوبات اخیر مجلس در خصوص واردات خودرو، گفت: در این هفته در صحن رد می شوم تا نمایندگان در این خصوص تصمیم نهایی را بگیرند. آی تی.

جدی افزود: اکثر نمایندگان بر این باورند که در شرایط فعلی که بازار خودرو با نوسانات قیمتی ثابتی مواجه است، واردات خودرو می تواند بخش قابل توجهی از تعادل مورد نیاز را در این بازار بازگرداند. ضمن اینکه این مصوبه انحصار را شکسته و بازار خودرو را رقابتی می کند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع ایرادات هیأت امنا در بحث واردات خودرو گفت: شورای امنا دو ابهام اصلی را مطرح کرده است. عدم شناسایی مبدا ارزی باعث انباشت ارز در بازار داخلی شده است و این ابهام در کمیسیون با بیان اینکه «واردات خودرو از مبادی ارزی تنها با تصویب بانک مرکزی» و نیاز به تایید بانک مرکزی.

وی با بیان اینکه ایراد دیگر هیات امنا مربوط به تیراژ واردات و کیفیت خودروهای وارداتی است، افزود: بر اساس تصمیم نمایندگان، حجم تیراژ واردات به هیات وزیران واگذار شده تا اقدامات لازم انجام شود. تصمیمات در این راستا: «دولت از مابه التفاوت تولید داخلی و تقاضای موثر داخلی، گردش واردات لازم را تعیین و ارقام مربوطه را اعلام خواهد کرد.

جدی گفت: از سوی دیگر در بحث سازوکار نظارت بر صادرات خودرو و عدم صادرات خودرو و قطعات داخلی و ادامه ورود خودروهای وارداتی به کشور، وزارت صمت منصوب شد. سازوکار برای نظارت عالی. «در مجلس تهیه و اعلام کنید.

وی افزود: در واقع صادرات خودرو، قطعات و قطعات مربوط به نیروی محرکه باید به درستی انجام شود تا بتوان از طریق این طرح شوک های صادراتی را صادر کرد.

جدی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر اضافه شدن روزانه 700 دستگاه به تولید روزانه خودرو در کشور، گفت: این ادعاها از اهمیت کمتری برخوردار است زیرا در طرح واردات خودرو اشاره شده است که تفاوت تولید تعیین کننده تقاضای داخلی و داخلی است. از حجم واردات خودرو و در صورتی که دولت بتواند با افزایش تولید و تعدیل قیمت ها نیاز بازار را تامین کند، مجلس حمایت خواهد کرد، اما تجربه سال های اخیر نشان می دهد که علیرغم وعده ها به گفته دولت، افزایشی در تولید وجود نخواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از دلایل افزایش نجومی قیمت خودرو عدم تعادل در سیستم عرضه و تقاضا در بازار است و در حالی که عرضه و تقاضا متعادل است، قیمت پراید اجتناب ناپذیر هستند.

جدی تاکید کرد: زمانی که 3 نامزد یا بیشتر برای یک خودروی تولیدی وجود داشته باشد، قیمت خودرو رو به افزایش است، بنابراین نمایندگان به واردات خودرو برای ایجاد تعادل در بازار، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار رای دادند. بازار.

سخنگوی شیروان ادامه داد: از سوی دیگر خودروسازان ایرانی تلاشی برای کاهش قیمت تمام شده خودروهای داخلی ندارند و این روند منجر به افزایش مداوم قیمت خودرو در کشور شده و این در حالی است که شرکت های خودروسازی با کاهش هزینه های تولید، نرخ سود را افزایش می دهند. از سوی دیگر، استفاده از رویکردهای خلاقانه و غیره. باید طوری برنامه ریزی شود که هزینه تولید خودرو در کشور کاهش یابد.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، وزیر صمت باید در هفته جاری به کمیته صنعت و معدن برود تا درباره سوء مدیریت در بحث قیمت تمام شده خودرو، نوسانات مداوم قیمت این محصول و راهکارهای کاهش قیمت خودرو بحث و تبادل نظر کند. «به سؤالات نمایندگان پاسخ دهید.

نماینده مردم شیروان در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا زمان اجرای طرح واردات خودرو وجود دارد، به نمایندگان ابلاغ می شود و دولت بلافاصله مراحل تهیه درخواست های اجرایی را آغاز می کند.

وی خاطرنشان کرد: پس از این مرحله، دارندگان ارز با مبدا مشخص و صادرکنندگانی که مورد تایید قانون هستند، می توانند اقدام به واردات خودرو کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید