بررسی سریع و قاطع پرونده برخی از عوامل اغتشاشات اخیر


ساعت: 13:59
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915862

رئیس قوه قضائیه با اشاره به رسیدگی سریع، قاطع و قانونی در پرونده عوامل اغتشاشات اخیر گفت: تعدادی از اغتشاش گران به حبس و گاهاً به حبس های طویل محکوم شدند و تعدادی دیگر نیز محکوم شدند. فاسد و متخاصم بودند و با سلاح گرم قصد کشتن و ایجاد ناامنی داشتند و سرد شدند، این نیز تایید شد و به زودی اجرا خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رسانه قوه قضائیه حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادجه ای رئیس قوه قضائیه امروز دوشنبه (23 آذرماه) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی با تسلیت ایام فاطمیه گفت: حضرت فاطمه (س) فاطمه زهرا علیهاالسلام از حق جهادی دفاع کرد و در بندگی و تجلی مقام والای زن و مادری و ازدواج الگوی بی نظیری بودند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه 25 آذر روز دانشجو را گرامی داشت و تصریح کرد: 25 آذر روز دانش آموز یادآور مخالفت دانشجویان با استکبار جهانی و نفوذ بیگانه مانند آمریکا و انگلیس در کشور است. دانش آموزان ما امروز بیش از هر زمان دیگری راه مقابله با استکبار جهانی را می پیمایند و اجازه انحراف و انحراف از مسیر درست مبارزه با استکبار را نمی دهند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دشمن در این مرحله به هدف خود نرسیده است، گفت: دشمن و عوامل و حامیانش با ایجاد رعب و وحشت، دروغگویی و تحریف مسائل در تلاش هستند تا از ناآرامی هایی که به راه انداخته اند جلوگیری کنند. بنابراین مقامات قضایی، پلیس و امنیتی باید با عواملی که سعی در صدمه زدن به مردم دارند، برخورد کنند.

قاضی القدات تاکید کرد: کسانی که در دل و ذهن تجار و بازرگانان رعب و وحشت ایجاد کردند و آنها را تهدید کردند که اگر مغازه خود را نبندند آن را به آتش می کشند یا کسانی که رانندگان و رانندگان زحمتکش کامیون را تهدید می کنند که اگر آنها مغازه خود را نبستند، به خودروهای خود آسیب رساندند تا به مقصد برسند. اینها موارد و مصادیق آسیب رساندن به مردم است; به همین دلیل است که مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی نباید به این موارد ساده نگاه کنند و به سرعت و قاطعانه عوامل آسیب‌رسان به مردم را شناسایی، دستگیر و تحت تعقیب قرار دهند.
در همین راستا، رئیس کل دادگستری به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد تا دستگاه‌های انتظامی و امنیتی را ملزم به شناسایی و دستگیری عناصر تهدیدکننده مردم، شهروندان، مشاغل و رانندگان کامیون کنند و با درک اینکه این نوع تهدید تهدید عادی نیست، این عناصر تهدیدآمیز تحت تعقیب و محاکمه و مجازات هستند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به موضوع دروغ پردازان پرداخت و گفت: تاکید می کنم مقامات قضایی ذیربط باید سریعاً با کسانی که با گزارش های کذب و غیرواقعی مردم را تحریک یا نگران می کنند و ادعاهای غیرمستند و نگران کننده ای را مطرح می کنند، تماس بگیرند. از او توضیح بخواهد و در صورت نداشتن توضیح و دفاع مؤثر، علیه او اقدام قانونی کند. توجه داشته باشید که این یک دروغ معمولی نیست. درست است که اگر فردی مزاحم ذهن شود می توان از او شکایت کرد، اما این موارد دروغ ساده ای نیست، بنابراین ضابطان قضایی مربوطه باید از این منظر پرونده را پیگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه جلسه امروز اظهار کرد: برخی افراد به دلیل بی احتیاطی یا بی تفاوتی به صورت فردی مرتکب گناه یا جرم می شوند یا قانون شکنی می کنند. نوع برخورد با این گونه افراد باید عمدتاً بر اساس مجازات و نهی از منکر باشد; از سوی دیگر، افرادی هستند که آگاهانه و آگاهانه با قانون و ارزش‌های شرعی و اخلاقی مخالفت می‌کنند. برخورد با این دسته دوم متفاوت است. آنها علناً قانون را زیر پا می گذارند و نه به دلیل سهل انگاری، بلکه به دلیل اراده دشمن، قانون را زیر پا می گذارند. این موضوع نباید به عنوان یک جرم عادی تلقی شود. این یک جنایت آشکار است و مأموران قدرت دارند و باید با یک جنایت آشکار برخورد کنند و مجرمان را تعقیب کرده و به عدالت بسپارند.

وی افزود: همچنین لازم است دستگاه های اطلاعاتی ما ارتباط بین این افراد و عوامل اصلی، سردمداران و سازمان دهندگان این پرونده های جنایی را با سرویس های خارجی و افراد شرور برقرار و به مراجع قضایی و مراجع ذیربط قضایی تحویل دهند. همچنین باید این مورد را جدی بگیرد. زیرا این دیگر غفلت نیست، بلکه انحراف شریعت و شریعت بنا به خواست دشمن است. بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ضابطان و نیروهای قوه قضائیه، امنیتی، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و نظامی که در دوره گذشته با تلاش شبانه روزی دشمن در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام مانده اند. هدف ایجاد ناامنی برای مردم بود و بدین ترتیب و برای جدا کردن صفوف فریب خوردگان و فراموش شدگان از عناصر اصلی، صبر و تحمل کردند و رنج کشیدند و صدمه دیدند و شهید شدند.موضوع به دشمن تاکید کرد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جای این اغتشاشات و جنایت ها نیست و بیان کرد: نهادهای مسئول ممکن است در مقطعی صبور باشند اما این صبر بی نهایت نیست.

قاضی با اشاره به مجازات اعضای شبکه اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گفت: برخی از عناصر مفسد به همراه سرویس های خارجی به ویژه رژیم صهیونیستی توسط دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شدند. دستگاه قضایی و دستگاه قضایی نیز با قاطعیت و قانونمندی در مراحل بازجویی، دادگاه بدوی و دیوان عالی کشور قرار داشتند و به سرعت به پرونده آنها رسیدگی کردند و دیروز به مجازات خود رسیدند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به رسیدگی سریع، قاطع و قانونمند عوامل اغتشاشات اخیر به پرونده اشاره کرد و اظهار داشت: تعدادی از اغتشاش گران به حبس و گاهاً طویل و تعدادی نیز محکوم شدند. از افراد دیگری که فاسد و دشمن بودند و با سلاح سرد و گرم اقدام به کشتن و ایجاد ناامنی می کردند، گاهی نیز تایید می شد و به زودی اجرا می شد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: رسیدگی به پرونده برخی عوامل اغتشاشات واقعاً در مدت کوتاهی انجام شد. پرونده این پرونده که در مشهد رخ داد و دو نفر به طرز فجیعی کشته شدند، در مدت کوتاهی و برابر قانون رسیدگی و عاملان این جنایت به مراجع قضایی معرفی شدند و پرونده مربوط به رسیدگی دادگاه عالی.



وی افزود: حکم جنایت رخ داده در کرج امروز صادر می شود و پرونده های مربوط به اصفهان نیز در شرف تنظیم است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای تاکید کرد: برای عوامل اصلی اغتشاشات و اغتشاشات اخیر و کسانی که ناامنی ایجاد کردند و جزو مقصران و بنزین ریختند بر روی این آتش سوزی بودند، مجازات بازدارنده اعمال می شود. .

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: شورای تامین بر موضوع خسارات اموال مردم در اغتشاشات اخیر نظارت دارد و قرار بر این است که افرادی که متحمل خسارت شده اند مراتب را گزارش کنند تا بررسی شود. پس از تنظیم این پرونده ها، مراجع قضایی و محاکم ما نیز در خصوص خسارت وارده به اموال مردم و متصدیان و معاونان در این موضوع، پیگرد قانونی خواهند داشت.



رئیس قوه قضائیه در ادامه به خانواده ها و والدین توصیه کرد که با توجه به روشن شدن همه جوانب پرونده های اخیر بیش از گذشته احتیاط کنند تا خدای ناکرده جوانانشان ابزار اهداف و جاه طلبی های دشمنان و اشرار شما شوند و مرتکب یک امر شوند. جنایتی که باعث ایجاد سابقه می شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جلسات منظم و همفکر خود با اقشار و اقشار مختلف مردم و بیان مفید بودن این جلسات، به ضابطان ارشد قوه قضاییه توصیه کرد نسبت به برگزاری چنین جلساتی با توجه به شرایط خود اقدام کنند. مسئولیت ها و جلب نظر و بهره مندی از اجماع گروه ها و اقشار مختلف مردم.



حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژعی در پایان از زحمات و خدمات حجت الاسلام و المسلمین نیری در مناصب مختلف قضایی بویژه رهبری دیوان عالی قضائیه تقدیر و برای حجت الاسلام والمسلمین آرزوی موفقیت کرد. اسلام موحدی و کادیانی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور و دادستان انتظامی قضائیه.

دیدگاهتان را بنویسید