بررسی طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت پس از تعطیلات مجلس

بررسی طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت پس از تعطیلات مجلس

کارگران شاغل در نهادهای دولتی، دولتی، نیمه دولتی و خصوصی در سراسر کشور منتظر «طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت» هستند تا این هفته به صحن علنی مجلس شورا بیایند. این پروژه دو سال است که در حال انجام است و تصویب نهایی آن هر بار بنا به دلایلی به تعویق می‌افتد.

کمپین طرح سازمانی یک کمپین عظیم با مشارکت هزاران کارگر است که در دو سال گذشته بسیار فعال بوده است. این کمپین از تمامی مجاری قانونی مطالبه کرده و نیازمند تصویب این طرح است. زندگی و آینده بسیاری از خانواده های کارگری در سراسر کشور به سرنوشت این طرح گره خورده است که در صورت تصویب گامی بزرگ در جهت رفع تبعیض و اجرای قانون کار برابر و حقوق برابر برداشته خواهد شد.

مولفه اصلی برنامه سازمانی حذف پیمانکاران و قطع کامل دست واسطه ها از پروژه های مختلف زیرمجموعه موسسات و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی در بخش های مختلف است. و این دقیقاً همان نکته کلیدی است که می تواند زندگی و اشتغال هزاران کارگر شرکتی و شخص ثالث را در بخش های کلیدی و ضروری مانند دانشگاه های علوم پزشکی (بیمارستان ها)، صنایع نفت و گاز و صدا و سیما بهبود بخشد. مخالفان طرح نیز دقیقاً همین مشکل را دارند. به دلیل همین مولفه کلیدی یا حذف دلالان است که نزدیک به دو سال است که این طرح در حاشیه مجلس به این سو و آن سو پرتاب شده و اکنون به نظر می رسد که شمارش معکوس برای این طرح آغاز شده است. صحن علنی مجلس

قول دادند بعد از تعطیلات این طرح را به مجلس بیاورند

عباس گودرزی (نماینده مردم بروجرد در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی) در خصوص مراحل تصویب این طرح و رایزنی هایی که برای رساندن این طرح به صحن علنی مجلس انجام شد، می گوید: هفته گذشته صحبت کردیم. با آقای کلیباف، رئیس مجلس؛ برنامه رای دادن بعد از تعطیلات تصمیم گیری می شود. امیدوارم این طرح در این هفته در دستور کار قرار گیرد و روی میز بیاید.

وی افزود: بر خلاف ادعای برخی، این طرح توسعه دولت را ندارد، برعکس به دولت کمک می کند زیرا دولت را انعطاف پذیر می کند و از ورود خودسرانه پرسنل – که تاکنون رایج بوده – جلوگیری می کند. ما قبلاً بارها به این نکته اشاره کرده ایم و هنوز هم به آن معتقدیم. پیش از این کمیسیون اجتماعی مجلس با اسناد و مدارک نشان می داد که طرح تشکیلاتی دولت را گسترش نمی دهد بلکه به انعطاف پذیری آن کمک می کند.

گودرزی با بیان اینکه «رویکرد جدید دولت در مدیریت پرسنل مشخصا جواب نداده است و این ادعا که کارگزاری ها به بهره وری کمک می کنند و برای نظام مفید است اصلا صحت ندارد.» این طرح وزن مالی ندارد و حتی ما بارها اعلام کرده ایم که پول اضافه می شود. او نمی خواهد به کارکنان بدهد، فقط همان پولی را که به پیمانکار می دهد به کارکنان و نیروهای شاغل در موسسات بدهد. پیمانکاری که هیچ کاری نمی کند و زیر کولر می نشیند و وسط آن فقط مقداری پول می گیرد چه معنایی دارد، چرا باید بایستد؟ این پیمانکار چگونه به بهره وری و بهبود تولید کمک می کند؟!

وی در خصوص مزایای این طرح می گوید: با تصویب طرح از ورود خودسرانه پرسنل جلوگیری می شود و جذب از این پس باید بر اساس اعلامیه ها و آزمون های عمومی باشد. با تصویب و اجرای طرح ساماندهی به کارگیری کارکنان دولت، نیروهای موجود که هم اکنون مشغول به کار هستند و باید 30 سال کار کنند، مشکلی در کار خود نخواهند داشت و با ساماندهی و تغییر وضعیت، منتفع خواهند شد. از امنیت کار؛ در حال حاضر تعداد نامعلومی از این نیروها در پشت این بوروکراسی سایه قرار دارند و هیچکس پاسخگو نیست.

گودرزی می افزاید: کارفرمایان پیمانکاران هر وقت بخواهند دستمزد می دهند، هر وقت بخواهند اخراج می کنند و آمار و ارقام دقیقی از آنها و عملکردشان وجود ندارد. در صورت سازماندهی، برابری شغلی تحقق می یابد و در روابط قدرت برابری بر تبعیض غلبه می یابد.

طرح سازمانی تنها گام اول «عدالت در پرداخت» است.

یکی از اعضای کمیته اجتماعی مجلس شورا معتقد است؛ طرح سازمانی اولین گام «عادلانه پرداخت» است: «اکنون با این طرح پرداخت‌ها تا حدودی احیا می‌شود، اما عدالت پرداخت نیازمند مراحل تکمیلی است و در مراحل بعدی باید به سمت پرداخت هماهنگ برویم، چیزی که همه از دولت گرفته تا مجلس صحبت می کنند، اما هیچ اقدام عملی تا امروز انجام نشده است. پرداخت هماهنگ نیاز به قانون گذاری و حمایت دولت دارد و امیدواریم طرح تشکیلاتی فتح بابی در این زمینه تصویب شود.

گودرزی در پاسخ به این سوال که چه دستگاه ها و نهادهایی مشمول طرح برنامه ریزی استخدام هستند؟ وی می گوید: نمی توان به طور دقیق و جزئی اظهار نظر کرد که چه گروه ها، شرکت ها و موسساتی مشمول طرح هستند. ابتدا باید طرح به صحن برود و موارد مختلفی که سایر نمایندگان به طرح اضافه می کنند مشخص شود و بعد به تصویب شورای نگهبان برسد و بعد جزئیات مشخص شود، اما آنچه مشخص است دستگاه ها از هنر. 29 که مخابرات یکی از آنهاست، شامل این طرح می شود. همچنین موضوعات مشابهی در طرح وجود دارد که قطعاً در مورد آنها صحبت خواهد شد.

و می افزاید: طبیعتا برای این طرح کمیسیون اجتماعی که در سامانه ثبت کرده ایم ده ها پیشنهاد از سوی نمایندگان مردم ثبت شده و باید جمع بندی شود و امیدواریم طرح به تصویب عمومی برسد. ما اعضای کمیسیون اجتماعی و نمایندگان مجلس سعی کرده ایم دامنه این طرح را گسترش دهیم و عناوین بیشتری را در بر گیرد تا کارگران بیشتری مشمول این طرح شوند و از امنیت شغلی و ثبات شغلی بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید