بررسی وقایع دی ماه 1332 / لزوم یادآوری علت مجاهدت شهدای دانش آموز در 25 آذر


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916516

منصور الهی گفت: مهم این است که در نهایت دشمنی به درستی درک شود، این که وظیفه نسل امروز است که این روز را گرامی بدارند تا یادآور چرایی مبارزه و بیزاری شهدای دانش آموز از طاغوت و استکبار باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منصور الهی در گفتگو با را آرمان; وی ضمن گرامیداشت روز دانش آموز به تشریح وقایع دی ماه 1332 پرداخت و گفت: دانشجویان در سال 1332 با سفر ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا و همسرش به ایران در فاصله 18 تا 21 آذر همان سال و انتشار آن مخالفت کردند. از اخبار احیای روابط سیاسی ایران و انگلیس اعتراض کرد. از آنجایی که ایران در اعتراض به بی توجهی انگلستان به ملی شدن صنعت نفت، این روابط را قطع کرد و چهار ماه پس از کودتا، مصدق در دادگاه نظامی محاکمه شد، شاه مجبور شد برای سفیر انگلیس فرش قرمز پهن کند و میزبان این کشور باشد. معاون رئیس جمهور ایالات متحده

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: روزنامه روز دهم آذر با انتشار تصویری از فضل الله زاهدی و وزیر دفاع در کنار رئیس شورای مشورتی آمریکا در ایران، از اعطای نشان درجه دو همایون به وی خبر داد. با تایید شاه و روز چهارشنبه 11 آذر سفیر ایالات متحده آمریکا در ایران کاردار جدید را به وزارت امور خارجه معرفی کرد و در 23 آذر تیتر یک خبر مقاله «روابط سیاسی ایران و انگلیس از امروز برقرار شد» بود. این مشکلات به معنای نابودی رویای مصدوک و کاشانی و از بین رفتن تمام تلاش های صورت گرفته برای ملی شدن صنعت نفت است.

وی با بیان اینکه در روزهای 23 و 24 آذرماه راهپیمایی های پراکنده و اعتصابات بازاری در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در 25 آذرماه با ورود دانشجویان به دانشگاه، نیروهای امنیتی مستقر در اطراف و داخل دانشگاه را مشاهده کردند. ساعت ده صبح که چند سرباز با مسلسل وارد کلاس نقشه برداری می شوند همه از ترس فرار می کنند. دقایقی بعد نیروهای گارد رسما به دانشکده فنی حمله کردند.

الهی بیان کرد: نیکسون طبق برنامه روز 27 آذر به تهران آمد. شاید یکی از تلخ ترین خاطرات این سفر سه روزه در تاریخ ایران، حضور وی در اولای دانشکده حقوق و اعطای مدرک دکترای افتخاری بود. اگرچه این اتفاق چهار روز پس از تیراندازی به دانشجویان دانشگاه تهران رخ داد، اما دکتر سیاسی اکنون رئیس دانشگاه میزبان نیکسون بود.

این کارشناس سیاسی افزود: نیکسون دکترای افتخاری به دانشگاه داد و عکسش را گرفتند و تهران را ترک کرد. اما از امسال 16 آذر به یاد سه شهید تقدیم پای آمریکایی ها روز دانش آموز نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: نکته مهم برای نسل امروز به ویژه دانش آموزان این است که از دلایل و مصادیق نامگذاری این روز به نام دانش آموز بیشتر آگاه شوند و مطمئن شوند که این روز به یاد جوانانی است که با دیکتاتوری پهلوی مبارزه کردند. استکبار آمریکا.

الهی تصریح کرد: البته باید دشمنی را در پایان درک صحیح قرار داد که این وظیفه نسل امروز است که این روز را گرامی بدارند تا یادآور چرایی مبارزه و تنفر شهدای دانش آموز از طاغوت و استکبار باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: باید دانست که آمریکا همچنان با اقداماتی مانند طرح اقدامات تروریستی و حملات تروریستی پیروان خود مانند داعش در کنار جنگ رسانه ای ترکیبی و در عین حال در هم شکستن ایران عزیز، سعی در استکبار و سلطه طلبی دارد. اسلام به حکومت خود بر منطقه ادامه خواهد داد. البته در این مرحله این دولت به سرش می زند و ملت ایران به حرکت خود ادامه می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید