بررسی چرایی انصراف نامزدهای نهضت ملی مسکن در فیروزکوه


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۶
کد خبر: 1866390

با توجه به اعلام شرایط نهضت ملی مسکن در تشکیل پرونده و مشارکت اولیه، این طرح در شهری مانند فیروزکوه با کاهش متقاضیان مواجه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، نهضت ملی مسکن که باید برای انطباق اقشار کم درآمد و کنترل قیمت مسکن گام برمی داشت، باز هم شکست خورد. ثبت این طرح تا پایان اسفند 1400 است و ویرایش اطلاعات تا پایان اردیبهشت 1401 ادامه دارد.

در دوره دوم دولت آقای روحانی این طرح در راستای مسکن ارائه شد و با نام اقدام ملی مسکن اجرا شد، اما در بخش هایی از این طرح عموماً کاندیداها مورد تایید قرار نگرفتند و تصویب این طرح با مشکل مواجه شد. مراحل بعدی سال گذشته یک هزار و 165 نفر در این طرح در شهرستان فیروزکوه ثبت نام کردند که از این تعداد تنها 25 نفر واجد شرایط اعلام شدند. با توجه به کم بودن افراد واجد شرایط و تعریف نشدن پروژه، این طرح به صورت پایلوت در دماوند برای این تعداد شناسایی شد که این تعداد به شهر دماوند ارسال شد که جای بحث و بررسی دقیق دارد!

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و قول آقای رئیسی برای ساخت مسکن، بارقه امیدی در خانواده های کم درآمد ایجاد شد، اوضاع آشفته بازار مسکن برای میزبانی.


طرحی که نتوانست قیمت مسکن را محدود کند

اکنون پس از طی مراحل ثبت نام و شرایط مناسبی که به افراد مجرد و حتی زنان خوداشتغال ارائه شده و جوانان را به ازدواج در این طرح تشویق کرده اند، نتایج خوبی به دست نیامده است، زیرا آمار نشان می دهد که از هر هشت کشور تنها یک کشور واریز اولیه را پرداخت کرد و بقیه باطل شد! البته این آمارها نشان از شکست این طرح در حوزه مسکن و کنترل قیمت مسکن دارد.

این طرح در شهرستان فیروزکوه با شرایط اعلام شده برای متقاضیانی که اغلب از اقشار کم درآمد هستند بسیار سخت و غیر منطقی است. ابتدا کمی به آمار ارائه شده توسط بنیاد مسکن شهرستان فیروزکوه می پردازیم.

به گفته رئیس بنیاد مسکن فیروزکوه، 4 هزار و 618 نفر در فیروزکوه ثبت نام کرده اند که از این تعداد 4 هزار و 165 نفر مردود شده و شرایط لازم برای اجرای این طرح در شهرستان را ندارند. یعنی 365 کاندیدا هستند که در ابتدا تایید صلاحیت شده اند و 63 نفر متقاضی هستند! 25 نفر منتظر اطلاعات و شرایط هستند. لازم به ذکر است طرح در حال حاضر در مرحله تایید اولیه و ثبت نام اولیه می باشد و هیچ گونه واریز واریزی از سوی متقاضیان انجام نخواهد شد اما شرایط واریزی برای متقاضیان توضیح داده خواهد شد.

در ادامه طرح در مجموع حدود 600 میلیون تن (90 میلیون در 6 قسط) در مجموع و در چند مرحله با مدت زمان کوتاه 3 تا 4 ماهه واریز می شود. با کمی تامل می توان دریافت که این مبلغ برای فردی که در شهرستان زندگی می کند به یک معنا برای خانه دار شدن یک ناامیدی کامل است. یعنی پس از طرح دعوی در مرحله اول باید 40 میلیون تومان برای قطعی شدن ثبت نام واریز شود و اقساط بعدی 90 میلیون تومان تعیین شده است.


وسایلی را که مردم با جیب خود نمی خوانند همراه داشته باشید

اولین سوالی که مطرح می شود این است که مردی که حدود 600 میلیون تومان آورده چرا باید برای خانه دار شدن در طرح های حمایتی دولتی ثبت نام کند و چند سال صبر کند تا خانه بسازد مخصوصاً در جایی که ساکنان این شهر هستند. قطعا خارج از موقعیت و کمبود هستند. آیا امکانات این شهر (آل یاسین) اطلاع دارد؟ اصولاً چرا فردی با چنین درآمدی برای خانه دار شدن نیاز به حمایت دولتی دارد؟

علاوه بر حق الزحمه های بی دلیل از متقاضیان، موضوع دیگر موضوع وام و تسهیلات است. وام 300 میلیونی با سود 18 درصد با اقساط نزدیک به 4 میلیون در ماه برای شهروندانی که میانگین درآمد ماهیانه آنها 3 تا 5 میلیون تن است کمی سخت و غیر منطقی است. قطعاً در شهرستان فیروزکوه با توجه به سابقه سال گذشته، اگر تعداد متقاضیان کاهش یابد، پروژه در فیروزکوه بازتعریف نخواهد شد!

البته راهبرد نهضت ملی مسکن برای حمایت از مستضعفان طرح خوبی است، اما نباید از این نکته غافل شد که منطقی است که شرایط متناسب با وضعیت درآمدی منطقه باشد. اینکه قیمت زمین، تامین مصالح و ساخت مسکن چگونه برآورد می شود و تعیین قیمت در این منطقه بر عهده کیست، جای تامل دارد! همچنین شنیده ها حاکی از آن است که قیمت زمین و مسکن در این پروژه در فیروزکوه بیشتر از سایر شهرها تعیین شده است. در این خصوص حسین کیانی، رئیس بنیاد مسکن فیروزکوه اذعان داشت: هیچکس قیمت گذاری نمی کند. اصولاً کمیته یا سازمان ها مسئولیتی در قبال قیمت گذاری مسکن ندارند. در مورد پروژه های دولتی یا مسکن عمومی که بر عهده بنیاد مسکن است کمیسیونی برای تعیین قیمت تعیین شده که به نظر من قیمت مناسبی هم هست.

وی در ادامه بیان می کند: در شهرک مهر نیز واحدهای بین 7 تا 8 میلیون تومانی باقی مانده در حال ساخت و تحویل به مردم است. بنیاد مسکن فیروزکوه برای پروژه های خود کمیته قیمت گذاری دارد اما برای شهرستان و خارج از بنیاد این قیمت گذاری توسط بنیاد مسکن انجام نمی شود.

کیانی با تاکید بر اینکه در پروژه های دولتی باید نظارت صورت گیرد، گفت: زمین های روستایی را که تحویل می دهیم، واحدهای مسکونی را به بنیاد مسکن تحویل می دهیم، به عبارتی در جایی که ما مسئولیت داریم، کمیته قیمت مستقر است و این کمیته دارد. a بر فروش و قیمت گذاری نظارت دقیق دارد و مسئولیت کامل این امر را بر عهده دارد.

اکنون که نهضت ملی مسکن یک پروژه دولتی است، باید مشخص شود در طرحی به نام طرح حمایت از مسکن دولتی برای کنترل قیمت مسکن و اسکان مستضعفان، تعیین قیمت در شهر فیروزکوه با چه معیارهایی انجام شده است. درآمد جامعه قطعا علاقمندان و تاثیرگذاران در این حوزه اجازه نخواهند داد که این طرح به نفع اقشار ضعیف جامعه و کنترل قیمت مسکن در جامعه موثر واقع شود.

واضح است که این طرح و شرایط اعلام شده آن در راستای بی‌خانمان‌های جامعه نیست و حتی می‌توان گفت که برای کاهش قیمت مسکن اقدامی نمی‌کند زیرا کاندیدای این طرح‌ها افرادی هستند که رعایت نمی‌کنند. برنامه های دولت و حمایت دولت. شما همچنین می توانید خانه بخرید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید