برقراری عدالت و حل مشکلات اقتصادی از اولویت های اصلی گام دوم انقلاب بود. بلاتکلیفی دولت در انتصابات نگران کننده است

ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779074

صادقی نسب با بیان اینکه برقراری عدالت و رفع مشکلات اقتصادی از اولویت های اصلی گام دوم انقلاب بود، گفت: در این راستا بار اصلی بر دوش دولت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا با اشاره به اهمیت برقراری عدالت در جامعه سلامی گفت: عدالت اقتصادی و جلوه آشکار آن در توزیع عادلانه یکی از دغدغه های اصلی دولت هاست. در این میان دین مقدس اسلام بر عدالت و گسترش آن در بین افراد جامعه تأکید فراوان دارد.

وی با بیان اینکه همه انسان ها یکسان نیستند و استعدادها و مواهب الهی متفاوتی دارند، ادامه داد: محیطی که افراد در آن رشد می کنند، شرایط خاص زندگی آنها و تفاوت ارثی که از پدر و خانواده به ارث می برند باعث اختلاف می شود. در سطح زندگی مردم بلند می شوند.

صادقی نسب افزود: بنابراین نمی توان گفت که به دنبال برابری اقتصادی هستیم، زیرا این نابرابری ها به طور طبیعی به وجود می آید و اسلام نیز تشخیص داده است که مردم با ابتکار خود موفق می شوند ثروتمند شوند و دارایی خصوصی بزرگی داشته باشند.

اما اسلام علاوه بر اعتراف به این نابرابری ها – که طبیعی و جزئی از نظم جهانی است که خداوند متعال در جهان ایجاد کرده است – اختلاف در توزیع ثروت را تا حد معقول می پذیرد و اختلاف فاحش بین زندگی انسان ها را بر نمی تابد. بنابراین تعداد کمی از مردم چنین ثروتی دارند و تعداد زیادی از مردم در فقر و بدبختی زندگی می کنند.

صادقی نسب افزود: اسلام این نوع پراکندگی اقتصادی را به هیچ عنوان قبول ندارد و آن را منافی عدالت و انصاف می داند. در واقع، اگر بخواهیم در سه بخش به این موضوع نگاه کنیم: بخش اول اعتقاد مسلم اسلام به توزیع عادلانه و عادلانه ثروت در جامعه است، بخش دوم این است که باید تدابیر جدی برای رفع نیازهای اساسی اندیشیده شود. فقرا و نیازمندان سوم حمایت و حمایت از مردم ضعیف در برابر استثمار اقتصادی قوی که بارها بر آن تاکید شده است.

استاد دانشگاه تهران گفت: با توجه به توزیع عادلانه ثروت، تردیدی نداریم که اسلام توزیع نابرابر ثروت در سرنوشت طبیعی را کاملاً می پذیرد، اما با شکاف های عمیق و فاصله گیری های نامعقول به شدت مخالف است، چرا که هنگام توزیع ثروت در جامعه ناعادلانه ناعادلانه است و آشتی اجتماعی بسیار دشوار است و ایجاد درگیری بین غنی و فقیر اجتناب ناپذیر است. از آنجایی که اسلام دین صلح و دوستی است، قطعاً با این گونه درگیری ها و شکاف های اجتماعی مخالف است.

یک استاد دانشگاه تهران گفت: بر اساس توصیه هایی که در دین مبین اسلام آمده است، توزیع ثروت باید عادلانه باشد. وقتی بخواهیم فاصله ها را کم کنیم، احکام زیادی مانند زمزمه، زکات، صدقه و غیره وجود دارد. در اسلام دیده می شود.»

وی افزود: علاوه بر اسلام اقدامات دیگری مانند بهره که به آن ربا می گویند نیز حرام است یا می گوییم تحصیل مال از راه های نامشروع و ناعادلانه و نیز بیت المال حرام است.

صادقی نسب گفت: در واقع سهمی از ثروت ثروتمندان برای نیازمندان است و آنچه قرآن می گوید این است که این سهم مازاد بر نیاز ثروتمندان است. اگر بخواهیم درست به این موضوع نگاه کنیم به دولت برمی گردد. وظیفه حکومت اسلامی است که از انباشت این مازاد ثروت جلوگیری کند و به گونه ای برنامه ریزی کند که فقرای جامعه از آن بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع که به نوعی از سوی دولت مطرح می شود، می تواند نقش اساسی در بهره گیری از سیستم های مختلف مالیاتی و هدایت این ثروت مازاد در قالب سرمایه گذاری به سمت طرح ها و پروژه هایی داشته باشد که در جهت ایجاد بیشتر باشد. عدالت و انصاف در جامعه.

صادقی نسب گفت: در حکومت اسلامی باید از استثمار اقتصادی افراد ضعیف و فقیر توسط اغنیا جلوگیری کنیم و این یک اصل مهم برای برقراری عدالت اجتماعی در اسلام است.

وی افزود: وقتی ربا را تحریم می کنیم دلیل مهم آن این است که یکی از ابزارهای مهم استثمار انسان است، بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که ربا به بردگی و استثمار افراد فقیر می انجامد. . “

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: رشوه، رانت و… موارد دیگری است که اسلام آن را محکوم کرده است. نکته مهمی که در این زمینه و در شرایط کنونی کشورمان باید به آن اشاره کنیم این است که در گام دوم انقلاب یک مشکل اساسی به نام بی عدالتی و مشکلات اقتصادی داریم.

صادقی نسب افزود: دولت سیزدهم به رهبری آیت الله رئیسی – که با فساد مبارزه می کند و علاقمند به اصلاح ناکارآمدی ها و بازگرداندن اعتماد عمومی به دولت است – هدفش برقراری عدالت و آشتی مردم و دولت است. بدون شک برای رسیدن به این آرمان ها به عوامل و رهبران شایسته و شایسته نیاز داریم.

وی گفت: در گام دوم انقلاب باید از اشتباهات گام اول انقلاب درس بگیریم و اجازه ندهیم این اشتباهات تکرار شود. در این میان اگر بخواهیم نقد دلسوزانه ای به دولت داشته باشیم باید بگوییم یکی از مشکلات پیش روی دولت سیزدهم بحث بلاتکلیفی در سیستم تصمیم گیری دولت به ویژه در انتصابات است.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی مشاهده شده در انتصابات نگران کننده است، هرچند در اسلام بر مشورت و تصمیم گیری در شورا تاکید شده است، اما نباید از طرف مقابل افتاد و همه سوالات را به شوراها واگذار کرد. رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند که ما نظرات کارشناسی را قبول داریم اما من خودم در برخی زمینه ها متخصص هستم و نظر دارم.

وی افزود: آیت الله رئیسی نیز باید نظر داشته باشد و بر اساس پیشنهاد دیگران و بدون اطلاع شخصی وزرا را نپذیرد. یا انتصاب مدیران از طیف وسیعی از سازمان ها و ارگان های دولتی از دانشگاه یا موسسه ای خاص، آفت بزرگی که عمیقاً با اصل شمولیت و شایسته سالاری در تضاد است، اگر به انتصابات رهبری انقلاب دقت کنید، می بینید. افرادی را منصوب کنید، حتی در مورد نظامی که به صلاحیت های خود آگاهی کامل دارند، زیرا مسئولیت افرادی که منصوب می شوند و کاری که انجام می دهند، شخصی است که آنها را منصوب می کند و او باید این افراد را به خوبی بشناسد. علاوه بر این، انتصاب رهبران در نهادها و واحدهای مختلف مدیریتی از طیف‌های مختلف با ظرفیت‌های متفاوت است، در واقع همواره از انتصاب‌های به اصطلاح «گروهی» اجتناب کرده‌اند.

صادقی نسب گفت: در واقع باید گفت که اگر انتصابات به گونه ای باشد که رئیس جمهور شناخت کافی نسبت به آن نداشته باشد و این مسائل را در اختیار یک گروه خاص یا نهاد و دانشگاه خاص قرار دهد، چاره ای جز اهمیت دادن ندارد. تغییرات در سال دوم ریاست جمهوری.» خیر، زیرا این افراد نمی توانند مجریان خوبی برای برنامه های دولت باشند.

وی ادامه داد: از این پس باید تیمی برای همراهی رئیس جمهور وجود داشته باشد تا در مورد انتصابات به او اطلاعات کافی بدهند تا خودش تصمیم نهایی را بگیرد. اما همه ما پایبند انقلاب و نظام هستیم و هدفمان این است که دولت سیزدهم به تعهدات خود عمل کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید