برنامه جدید دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان

برنامه جدید دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان

در حالی که حقوق و دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته تیر در مرحله پرداخت است، رئیس شورای اسلامی معتقد است تصمیم دولت برای افزایش دستمزد کارگران بازنشسته و کارگران خلاف قانون است. تاثیر این اتفاق بر درآمد کارگران و بازنشستگان چیست؟

در روزهای پایانی تیرماه، در حالی که کارگران شاغل و بازنشسته در صف های جداگانه منتظر دریافت فیش حقوقی خود هستند، این کتاب مقدس چه تاثیری بر درآمد خانوارهای مزدبگیر دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید یک به یک موارد مطرح شده در این دو نامه را به همراه دلیل نگارش آنها به طور جداگانه بررسی کرد. در این صورت متوجه شوید که هر کدام به تنهایی به دنبال چه شغلی هستند.

یکی از مصوباتی که لغو آن در نامه امروز قالیباف به رئیسی اعلام شد، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود. در متن نامه با استناد به ماده 96 قانون تامین اجتماعی، تصمیم پیشنهادی مغایر با قانون است.

در مصوبه فوق که منشأ اختلاف جمعی از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و شورای دولت بود، مستمری بازنشستگان غیرحداقل دستمزد 10 درصد افزایش یافت.

این در حالی بود که قرار بود درآمد این کارگران 38 درصد افزایش یابد.

به دلیل ناتوانی دولت در حل این اختلاف و جلب نظر بازنشستگان معترض، در روزهای منتهی به پایان خردادماه، کمیسیون تطبیق مجلس به این موضوع پرداخت. این شورا پس از برگزاری دو جلسه نظر قاطع خود را در مورد غیرقانونی بودن مصوبه دولت اعلام کرد.

با توجه به اینکه دولت نظر شخصی رئیس مجلس را نظر رسمی مجلس مبنی بر مغایرت یا مطابقت مصوبات دولت می داند، سرانجام امروز این موضوع از سوی قالیباف به رئیسی ابلاغ شد.

در نتیجه این ابلاغیه باید انتظار تغییر و افزایش احتمالی حقوق بازنشستگان را داشت. افزایش ملموس حقوق بازنشستگان بدون حداقل دستمزد چیزی است که از این پس اتفاق خواهد افتاد.

مستمری مدت خدمت و سن قبلاً پرداخت شده است. این پرداخت بر اساس افزایش تعیین شده توسط دولت است. اما بازنشستگان مخالفت کردند. پیش بینی می شود حداقل از مرداد ماه پایه این افزایش تغییر کند و تسویه مابه التفاوت این افزایش از ابتدای سال انجام شود.

یکی از سناریوهایی که ممکن است در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان اتفاق بیفتد همین افزایش 38 درصدی است. این همان مبلغی است که هیئت تامین اجتماعی برای کارگران بازنشسته متوسط ​​و بالاتر از متوسط ​​در نظر گرفته است. اما دولت آن را به 10 درصد کاهش داد.

سناریوی بعدی تصمیم مکرر شورای دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان معترض است. بستگی به برگزاری این جلسه احتمالی دارد که دولت پیشنهاد افزایش 38 درصدی را تایید کند یا با رقم دیگری این افزایش را توجیه کند.

در هر صورت با توجه به سابقه دولت بعید است این بار برای افزایش مستمری مستمری بگیران سایر رده ها رقمی بیش از 38 درصد تعیین شود. این موضوع بازنشستگان را نگران می کند که این بار دولت رقمی کمتر از آنچه قبلاً برای آنها پیشنهاد شده بود در نظر بگیرد.

بازنشستگان می گویند اول اجرای اصل 96 است، بعد تناسب، اول اجرای قانون است که می گوید افزایش سالانه مستمری باید متناسب با افزایش نفقه باشد و امروز حداقل نفقه کمتر از 13 میلیون نیست. تومان با حداقل استانداردها.

اوایل اردیبهشت ماه، سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار وقت، مصوبه ای بر اساس مصوبات مزد شورای عالی کار تهیه و برای تصویب نهایی به دولت ارسال کردند. اما پس از یک ماه تاخیر، این تایید منجر به “تغییر” شد. دولت افزایش 38 درصدی مستمری در سایر مقاطع بازنشستگی را رد کرد و اعلام کرد که مستمری بگیران غیرحداقلی مشمول ده درصد افزایش مستمری خواهند شد. بر این اساس، حقوق بازنشستگان در ماه ژوئن پرداخت شد. در روزهای پایانی خرداد ماه، شورای اجرای قوانین شورای اسلامی به این اختلاف ورود پیدا کرد; تصمیم اولیه هیئت برای بازنشستگان موفقیت آمیز بود: تصمیم دولت باید لغو شود زیرا خلاف قانون است.

قسمت دوم نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور مربوط به حقوق کارگران بود. در سال 1401 کمک هزینه مسکن کارگری که شورای عالی کار تعیین می کند ماهانه 650 هزار تومان بود که دولت در زمان ابلاغ آن را به 550 هزار تومان کاهش داد.

اما پس از این اتفاق گروهی از کارگران به میدان آمدند و برای لغو این رای به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. اما در نهایت هیچکس انتظار نداشت که هیات تطبیق آیین نامه مجلس در این خصوص نظر بدهد.

در واقع آنچه در این نامه جای تعجب دارد این است که رقم اعلام شده از سوی دولت با مصوبه شورای عالی کار مغایرت دارد. در همین رابطه کلیباف در نامه خود به رئیسی یادآور شد: بر اساس قانون، شورای دولت موظف است هر آنچه را که به عنوان حق مسکن تعریف شده در جلسه شورای عالی کار برای اجرا ابلاغ کند.

همانطور که گفته شد برای سال 1401 قرار بود حق مسکن کارگری 650 هزار تومان باشد که دولت آن را به 550 هزار تومان کاهش داد.

در حال حاضر حقوق اکثر کارگران شاغل بر اساس نرخ اعلام شده از سوی دولت پرداخت می شود. پیش بینی می شود از ماه آینده حق مسکن کارگران به همان درصدی که شورای عالی کار تعیین کرده بازگردد.

این در حالی است که ماه گذشته پس از ابلاغ مبلغ 550 هزار میلیارد تومانی مالیات مسکن، کارفرمایانی که 650 هزار تومان مالیات مسکن پرداخت کرده بودند، شروع به کسر اضافه مبالغ پرداختی از دستمزد کارگران خود کردند.

این اتفاق به این معناست که در صورت 650 هزار تومان حق مسکن کارگران، چهار ماه از سال 1401 (ماهیانه 100 هزار تومان) به همه کارگران 400 هزار تومان از کارفرما بدهکار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید