برنامه درسی تربیت معلم تغییر می کند/ کمبود معلم در دانشگاه فرهنگیان با جذب 1300 هیات علمی جبران می شود.


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913827

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تغییر برنامه درسی تربیت معلم گفت: هر دانشجو معلمی باید پس از پایان تحصیلات خود در شش حوزه آموزشی 12 مهارت داشته باشد و در نهایت برای تایید صلاحیت خود در آزمون شرکت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هشتمین اجلاسیه مجمع عالی بسیج دانش آموزی اظهار داشت: بسیج به معنای واقعی مشتمل بر ارکان اراده، آگاهی و تشکیلات است و از نظر مفهومی فرآیندی فکری، منطقی، آزاد و آگاهانه است. فطرت انسان است و بر این باورند که حاصل حکمت و تدبیر است و از نظر نهادی نیز تحت رهبری ائمه انقلاب است. اساس و شالوده این نهاد قطعا اندیشه و تفکر و فرهنگ ناب بسیجی است. اگر بخواهیم ویژگی های این تفکر ناب را بگوییم، عقلانی و دینی، انسانی و فکری، مردمی و عام است که هر کدام بیانی است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه اگر واقع گرایی و آرمان گرایی در کنار هم نبود انسان دچار یأس می شد، گفت: اگر به علم اعتقاد داریم باید ایمان را با آن جمع کنیم. بر اساس بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نتیجه علم باید بدبینی باشد و جهاد علمی یعنی همین موضوع. در نظام آموزشی تقریبا 50 درصد معلمان بسیجی و بیش از یک سوم دانش آموزان نیز بسیجی هستند. ما از معلمان بسیجی انتظار داریم به نقشی که به عنوان عضویت پذیرفته اند عمل کنند. اگر در طول جنگ یک رزمنده وظایف خود را به خوبی انجام دهد، مطمئن باشید که عملیات موفقیت آمیز خواهد بود و نتایج خوبی خواهد داشت.

نوری افزود: باید بگوییم مدرسه با تفکر بسیجی چه مدرسه ای است. کارهایی در آموزش و پرورش شروع شده و با وجود اینکه خلأهایی داریم اما باید تکمیل شود. عدم تربیت معلم اولین نقطه ضعف ماست. بنابراین اصلاح این ایرادات در دانشگاه فرهنگیان آغاز شده است و از این پس تایید صلاحیت معلمان فقط دو سه روز دیگر اتفاق نمی افتد، بلکه روندی کامل طی خواهد شد. همچنین کمبود کادر آموزشی دانشگاه فرهنگیان با استخدام 1300 هیات علمی جبران می شود.

وزیر آموزش و پرورش با توجه به اینکه برنامه درسی تربیت معلم در حال تغییر است، گفت: هر دانشجو معلمی باید پس از پایان تحصیلات خود در شش رشته آموزشی 12 مهارت داشته باشد و در نهایت برای تایید صلاحیت خود در آزمون شرکت کند. متأسفانه کتب درسی دانش آموزان را فقط با سواد اسمی آشنا می کند، اما طرحی ارائه می شود که منجر به برنامه درسی مناسب مدرسه، سواد مفهومی، عملکردی و چندوجهی می شود.

نوری با تاکید بر اینکه تجربه دانش آموزان تنها تحصیلی نیست، گفت: دانشجو در ابعاد اخلاقی و دینی، هنری و زیبایی شناختی، سیاسی و اقتصادی نیز تجربه دارد. ما باید سوالات و مشکلات موجود را ترسیم کنیم. و آنها را اولویت بندی کنید. در وزارت آموزش و پرورش مطالبات مدیریت و جامعه در دو دسته قرار می گیرد. دسته اول جذب نیروی انسانی و توان نیروی کار موجود است که در حال انجام است و دسته دوم اولویت راهبردی متمرکز بر کل برنامه درسی است. طرحی در برنامه درسی وجود دارد که اجرا می شود و گزارش آن به طور مستمر به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می شود. در صورت تکمیل این دو موضوع، چالش ها و خلأهای موجود برطرف می شود.

نوری ادامه داد: مشکلاتی از ابتدا وجود داشته اما باید بنشینیم و با کمک یکدیگر یکی یکی حل کنیم. البته نباید مسائل استراتژیک را فراموش کرد، باید تغییر ساختارها بر اساس اکوسیستم جدید صورت گیرد. خیلی مسائل دیگر هم هست که باید از بسیج به عنوان اصیل ترین تشکل دانشجویی بهره مند شویم. باید کاری کنیم که بنیان ماندگاری باقی بماند و اگر نکنیم به جایی نمی رسیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی افزود: دو ماه است که مدارس باز است و دشمن در تلاش است تا از فعال ماندن مدارس کشور جلوگیری کند. مدارس در ایران به مدت سه سال تعطیل شد، اما در سراسر جهان، آموزش حضوری ادامه یافت. متأسفانه دوستان ما در گذشته مدارس را تعطیل می کردند، حالا که گفتیم مدارس را باز کنید، هجمه ها متوجه آموزش و پرورش بوده است. در آن زمان که یادگیری به دلیل محدودیت نداشتیم، دانش آموزان در محیط دیگری زندگی می کردند و پس از بازدید از مدارس متوجه شدیم که چه اتفاقی افتاده است. مدارس باز مشکلات را قابل مشاهده و حل می کند.

وی در پایان خطاب به نمایندگان جنبش دانشجویی حاضر در این جلسه گفت: نمایندگان هر استان مشکلات و مسائل خود را بنویسند و در اختیار ما قرار دهند تا به مراجع ذیصلاح برسانیم و ببینیم که هستند. حل شد .

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم دانشجویان بسیجی و روسای سابق مجمع عالی خواهران و برادران بسیج به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند و گزارشی از فعالیت های مجمع قبلی را به حاضرین در این جلسه ارائه کردند. .

دیدگاهتان را بنویسید