برنامه دولت برای افزایش تجارت با پاکستان و افغانستان به 5 میلیارد دلار / دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان افتتاح شد

ساعت: 13:12
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786330

سعید محمد گفت: در نظر داریم گذرگاه های مرزی پاکستان و افغانستان را به 5 میلیارد دلار در سال برسانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد که صبح امروز برای افتتاح دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان به سیستان و بلوچستان سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: برنامه ریزی رسمی برای افتتاح منطقه آزاد سیستان امروز انجام می شود. در این راستا منطقه آزاد چابهار قطعا به بهره برداری هر چه سریعتر از این منطقه کمک خواهد کرد.

وی افزایش مبادلات مرزی با کشورهای منطقه شرق از جمله افغانستان و پاکستان را از اهداف جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در این راستا در نظر داریم سقف مبادلات مرزی شرق با افغانستان را افزایش دهیم. و پاکستان.”

محمدی افزود: در این استان مطابق با تجارت به صورت رسمی در زمینی ریمدان، مرز آبی چابهار برای توسعه صادرات و در منطقه سیستان منطقه آزاد واقع در شهر جدید رامشار را داریم که به تازگی تصویب شده است. “


فرصت مناسب برای منطقه برای توسعه تجارت فرامرزی

به گفته وی، وجود برخی زیرساخت ها از جمله فرودگاه زابل و احداث خط ریلی چابهار به زاهدان که به مرز شیر ختم می شود، می تواند فرصت مناسبی را برای تجارت فرامرزی فراهم کند.

مشاور رئیس جمهور افزود: شهر جدید رامشار به دلیل موقعیت مناسبی که در ارتباط با تجارت با افغانستان دارد، فرصت مناسبی برای افزایش صادرات است که ایجاد منطقه آزاد را در نظر گرفتیم.

وی افزود: سند جامع منطقه آزاد سیستان نیز در حال تهیه است. پس از تکمیل طرح کلی، زیرساخت ها را توسعه خواهیم داد.»

271af907 dabf 4b03 9f6d 115318fb9ac2 خبر خاکستری

افتتاح دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان

سعید محمد همچنین در حاشیه دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان گفت: هفت منطقه آزاد جدید در اوایل سال جاری در شورا تصویب و به اقتضای ابلاغ شد. این یکی از مناطق مهم و ویژه سیستان است که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی و تجاری دارد.» با کشورهای شرقی.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه سیستان زیرساخت های بسیار خوبی دارد، یکی از اولویت های اصلی ما ایجاد منطقه آزاد سیستان است، بنابراین اولین بازدید من از مناطق جدید در این منطقه بود که دفتر اجرایی و اجرایی افتتاح شد. . . مدیری منصوب شد.

این مقام مسئول در راه اندازی منطقه آزاد سیستان نیز گفت: ابتدا باید برنامه جامعی تدوین شود تا بتوانیم توسعه داشته باشیم. پیش بینی من این است که تا شش ماهه اول سال آینده به طور رسمی منطقه آزاد سیستان را راه اندازی کنیم و ظرفیت آن را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تجارت با افغانستان یکی از مواردی است که برای منطقه آزاد سیستان پیش بینی کردیم. درخواست ما از سرمایه گذاران این است که با توجه به نیاز کشورهای همسایه شرقی برای تولید و صادرات سرمایه گذاری کنند. امکانات بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد. “ایناهاش.

881cfcb0 da63 4abc 9994 d4c6f915f1fe خبر خاکستری

نگاه به معیشت مردم منطقه باید تغییر کند

محمد اذعان داشت: به دلیل کمبود آب، کشاورزی و دامداری در منطقه مختل شده است، بنابراین نگاه معیشت مردم منطقه باید تغییر کند. در تلاش هستیم تا با توجه به مشکلات فرهنگی مردم، بنگاه های کوچک و متوسط ​​ایجاد کنیم تا تولید را در منطقه افزایش دهیم و شاهد بهبود وضعیت معیشتی مردم باشیم. ما در مناطق آزاد آسیب دیدیم، از تجربیات گذشته استفاده می کنیم تا مشکلات جدیدی برای مردم ایجاد نکنیم.

وی گفت: شورای عالی مناطق آزاد وظیفه ایجاد و افزایش ظرفیت این منطقه را بر عهده دارد اما سایر دستگاه ها به ویژه وزارت راه و شهرسازی نیز وظایف و نقش های مهمی بر عهده دارند. تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان – لبنیات یکی از مهمترین اقدامات است و از طرفی وضعیت افغانستان به گونه ای است که علاقه زیادی به همکاری با ما در این زمینه دارند.

دعوت از سرمایه گذاران افغان برای سرمایه گذاری در سیستان

مشاور رئیس جمهور افزود: حتی از سرمایه گذاران افغانستانی برای مشارکت در سرمایه گذاری در منطقه سیستان دعوت می کنیم.

باید بگویم؛ تسهیل و هماهنگی ساخت و ساز و زیرساخت های منطقه آزاد سیستان بر عهده دفتر اجرایی منطقه آزاد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید