برنامه های مختلف وقف استان قم در ایام فاطمیه


ساعت: 15:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916415

اداره کل نذورات و فعالیت های خیریه استان قم در ایام فاطمیه به همراه عزاداران فاطمی برنامه های متنوع عزاداری و فرهنگی برگزار می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم، مراسم ختم یاس نبوی فردا به مناسبت ایام فاطمیه به همت کانون آستان مقدس امامزاده ابواحمد(ع) برگزار می شود.

بر این اساس ویژه برنامه عزاداری شب پنجشنبه 26 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشا در این آستان متبرکه تدارک دیده شده است.

در این مراسم حجت الاسلام کاظمی از اساتید حوزه به ایراد سخنرانی می پردازد و کربلایی عزت حبیبی به ذکر این مصیبت می پردازد.

بقعه متبرکه امامزاده ابواحمد (ع) در شمال شرقی قم و در وسط چهار امامزاده و امامزاده سید علی (ع) قرار دارد و چون بین دو بقعه قرار دارد در زبان به آن امامزاده میانه می گویند. از مردم
نسب این امامزاده واجب السجده با پنج واسطه به حضرت علی (ع) رسید.

3 مراسم عزاداری فاطمیه در بقعه امامزاده سید معصوم (علیه السلام)

مراسم عزاداری حضرت فاطمه یکم چهارشنبه و پنج شنبه این هفته همراه با نماز مغرب و عشا در حرم حضرت سیدمعصوم (ع) برگزار می شود.

در این مراسم خجت الاسلام پناه زاده و شیرالله حیدری به سخنرانی خواهند پرداخت.

همچنین روز پنجشنبه ساعت 16:00 مراسم دیگری برای خواهران در این بقعه متبرکه تدارک دیده شده است.

امامزاده بقاع سید معصوم (ع) در انتهای خیابان نیروگاه قرار دارد و نوشته اند که محل دفن سید معصوم از نوادگان امام زین العابدین (ع) است.

10 شب عزاداری فاطمیه در مسجد جامع قم برگزار می شود

مراسم عزاداری ویژه شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در فاطمیه به مدت 10 شب در مسجد اعظم قم تدارک دیده شده است.

بر این اساس از 25 تا 25 آذرماه هر شب بعد از نماز مغرب و عشا مراسمی در این مکان مقدس برگزار می شود.

در این اجتماع 10 شب عزاداری حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صافی به ایراد سخنرانی و آقای جعفری نیز به مدیحه سرایی و ذکر مصیبت می پردازند.

سنگ بنای مسجد جامع قم در قرن هشتم هجری قمری گذاشته شد و در دوره‌های مختلف بازسازی و مرمت شده و مجموعه‌هایی به آن افزوده شده است.

این مسجد در خیابان طالقانی (آذر) و نزدیک دروازه ری قرار دارد.

مراسم عزاداری دانش آموزی به مناسبت فاطمیه بر سر مزار علی بن بابویه برگزار می شود

مرکز افق حرم مطهر علی بن بابویه کمی (ره) با همکاری اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قم (هیئت انصارالمهدی) ویژه برنامه ایام فاطمیه را در روز چهارشنبه تدارک دیده است. و پنجشنبه این هفته 16 و 27 آذر.

بر این اساس مراسم تشییع پیکر یاس نبوی در این دو روز از ساعت 18 آغاز می شود و شامل سخنان حجت الاسلام سیدمحسن حسینی و مداحی کربلایی امیر مهدی سنگتراشان خواهد بود.

لازم به ذکر است این مراسم در بقعه علی بن بابویه قمی واقع در خیابان الغبانال کوی ۲ با حضور دانش آموزان دهه ۸۰ برگزار می شود.

اجرای چهار برنامه ویژه عزاداری یاس نبوی در حرم علی بن جعفر علیه السلام.

دفن یاس نبوی در مرکز آستان مقدس حضرت علی بن جعفر (علیه السلام) و در چند قسمت انجام می شود.

برهمین اساس، همزمان با ظهر روز شهادت (فاطمیه اول)، پنجشنبه 26 آذرماه، مراسمی در این بقعه متبرکه با سخنرانی حجت الاسلام سید مهدی محمدی و سخنرانی بر سر قبر حاج مسعودی زمانی تدارک دیده شد. .

در دومین برنامه که جمعه چهارم آذرماه برگزار می شود، حجت الاسلام والمسلمین موسوی به ایراد سخنرانی و حاج سید محسن بنی فاطمه نیز به سخنرانی و دعای ختم خواهند پرداخت.

مراسم دیگری در روز جمعه دوم دی ماه در حرم حضرت علی بن جعفر (ع) برگزار می شود.

همزمان با فرا رسیدن ایام فاطمیه دوم مراسم دیگری از ظهر سه شنبه 15 دی تدارک دیده شده که شامل سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ظهیری با نوای زیبای کربلایی محمدجواد احمدی است.

ویژه برنامه فاطمیه در حرم شاه جمال (ع) برگزار می شود.

با فرا رسیدن ایام فاطمیه، عزاداری یاس نبوی در دستور کار مراکز متبرکه استان قم قرار گرفت.

بر این اساس، روز پنجشنبه 26 آذرماه مراسم ختم خوانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در حرم امامزاده جمال الدین (ع) برگزار می شود.

در این ویژه برنامه استاد الهی سخنرانی می کند و خادم الحسین برادر روح الله به مداحی و ذکر مصیبت می پردازد.

در پایان مراسم تمامی شرکت کنندگان و عزاداران میهمان سر سفره خواهند بود.

سه شب عزاداری یاس نبوی در امامزادگان ابراهیم و محمد (ص)

مراسم عزاداری حضرت فاطمه یکم در قالب سوگواری یاس نبوی از روز دوشنبه 23 آذرماه در آستان مقدس امامزادگان ابراهیم و محمد (ص) آغاز شد.

در این محفل که تا چهارشنبه 25 آذرماه ادامه دارد، حجت الاسلام یثرابی به سخنرانی و کربلایی محمدجواد احمدی به مدیحه سرایی و تلاوت خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است مراسم مذکور از ساعت 20:45 این سه عصر با حضور خواهران و برادران آغاز می شود.

لازم به ذکر است این ویژه برنامه با همکاری هیئت کهف الحسین(ع) در حال برگزاری است.

کباب سمنو به مناسبت فاطمیه در حرم امامزاده حمزه

آستان مقدس امامزاده حمزه (علیها السلام) به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و شهادت حضرت زهرای مرضیه (س) اقدام به پخت و توزیع سمنو در بین مردم منطقه می کند.

این آیین سنتی همزمان با شام شهادت حضرت فاطمه (س) برگزار می شود.

لازم به ذکر است که مراسم بو دادن سمنو همزمان با ایام فاطمیه هر ساله یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است و تلاوت قرآن، تلاوت حدیث شریف قسا، آواز خوانی و پخش سمنو از جمله رسومات قدیمی ایرانیان است. بخش های مختلف این مراسم

امامزاده شاه حمزه (علیه السلام) در این بقعه به همراه پدرش حسین و جدش احمد مدفون است، اما به دلیل شهرت و فضیلت جناب حمزه، بقعه تنها به نام ایشان شناخته شده و به نام ایشان خوانده می شود.

ویژه برنامه فاطمیه بر سر مزار ابوحسین برگزار می شود

همزمان با ایام فاطمیه و سالروز شهادت بانوی بزرگوار اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم ویژه ای از سوی آستان مقدس امامزاده احمد بن قاسم (علیه السلام) به مدت سه روز در مقبره ابوحسین تبریزی تدارک دیده شده است.

این ویژه برنامه روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده (29 تا 21 آذرماه) بعد از نماز ظهر و عصر در این مکان برگزار می شود.

مراسم مذکور شامل دعای خوانی، سخنرانی اساتید حوزه و عزاداری برای شرکت کنندگان می باشد و در پایان با صرف شام بزرگ می باشد.

قبرستان ابوحسین که به قبرستان جدید نیز معروف است در بلوار امام رضا (ع) قرار دارد.

اعلام برنامه های عزاداری یاس نبوی با محوریت حرم امامزاده احمد بن قاسم (ع)

مراسم ویژه ای به مناسبت ایام فاطمیه با محوریت آستان مقدس امامزاده احمد بن قاسم (علیه السلام) تدارک دیده شد.

بر این اساس موکب پذیرایی از زائران و شهروندان از 9 آذرماه به مدت 5 روز در جوار حرم حضرت معصومه (پارکینگ شرق) برگزار می شود.

همچنین مقرر شد در روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) مراسم عزاداری شامل سخنرانی اساتید حوزه، مداحی و پذیرایی از شرکت کنندگان در زندان مرکزی برگزار شود.

برگزاری مراسم عزاداری به مدت سه شب در بارگاه مطهر این امامزاده از دیگر برنامه هایی است که از 12 آذرماه و مصادف با فاطمیه دوم آغاز می شود.

برگزاری مراسم عزاداری شیفتگان فاطمی به ویژه بانوان از مرکز امامزاده احمد بن قاسم (ع) در آستان نورانی امامزاده سلطان محمد شریف (ع) از برنامه هایی است که در این دهه تدارک دیده شده است.

اجرای 2 ویژه برنامه عزاداری فاطمیه در آستان امامزاده جعفر شهید (ع)

همزمان با ایام الفاطمه مراسم عزاداری ویژه ای در قالب عزاداری یاس نبوی در آستان مقدس امامزاده جعفر شهید (ع) تدارک دیده شده است.

این مراسم عصر چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشا با مداحی حاج حسن حیدرزاده برگزار می شود.

همچنین مراسم ویژه خواهران همزمان با سالروز شهادت از ساعت 15 در این مکان مقدس برگزار می شود.

مزار شهید امامزاده جعفر موسوی که کمی بالاتر از مزار امامزاده ابراهیم (ع) قرار دارد، از دیرباز مورد توجه مردم متدین قم بوده و مورد تجلیل قرار گرفته است.

این امامزاده یکی از رهبران مقاومت ایران در برابر حمله مغول بود که در این راه کشته شد.

4 شب عزاداری فاطمیه در حرم حضرت شاه سید علی علیه السلام.

آستان مقدس امامزاده سید علی (ع) از نوادگان حضرت عباس (ع) یکی از مکان های عزاداری یاس نبوی در استان قم به شمار می رود.

بر این اساس چهار شب عزاداری در این مکان مقدس با سخنرانی زائران اسلام شاطری و احسانی فر برگزار شده است.

همچنین کربلایی جواد مومن هر چهار شب به ذکر مصیبت و شکوه می پردازد.

یادآور می شود، مراسم عزاداری فاطمیه در آستان امامزاده سید علی (ع) از شامگاه سه شنبه 24 آذرماه آغاز شده و تا روز جمعه 27 آذرماه ادامه خواهد داشت.

زمان برپایی هر چهار مجالس عزاداری بعد از نماز مغرب و عشا است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید