برنامه هسته ای تل آویو باید تحت نظارت آژانس انرژی اتمی باشد


ساعت: 05:40
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887797

بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بر لزوم قرار گرفتن تاسیسات هسته ای رژیم اشغالگر تحت حفاظت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرگزاری رسمی سانا شامگاه چهارشنبه گزارش داد که صباغ در سخنرانی خود در کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، تاسیسات هسته ای رژیم اشغالگر را تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و بین المللی دانست.


وی گفت: ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای جزء لاینفک تعهدات کشورهای عضو این معاهده است.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را از نظارت بین‌المللی دور نگه می‌دارد.

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی بین 100 تا 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. در همین حال، کارشناسان پیش بینی می کنند که این تعداد تا کنون دو برابر شده است.

رژيم صهيونيستي تاكنون رسماً در اختيار داشتن تسليحات اتمي را پنهان مي كرد. برنامه های هسته ای رژیم موقت صهیونیستی از دهه 1960، زمانی که راکتور هسته ای دیمونا در صحرای نقب آغاز به کار کرد، هدف اصلی ارزیابی اطلاعاتی بوده است.

جامعه بین الملل در قالب قطعنامه های مورد تایید آژانس و کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، خواستار پیوستن فوری این رژیم به NPT و قرار گرفتن تمامی تاسیسات هسته ای آن تحت نظارت کامل پادمان های آژانس و رژیم صهیونیستی شد. این درخواست در سال های اخیر نادیده گرفته شده است. مشروعیت جامعه بین المللی و با حمایت برخی از کشورها به ویژه ایالات متحده، با نقض آشکار کلیه قوانین و مقررات بین المللی، به توسعه برنامه هسته ای نظامی خود ادامه دادند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در توئیتی نوشت: برنامه نظامی پیشرفته هسته ای رژیم آپارتاید در اسرائیل و خودداری مستمر این رژیم از قرار دادن تاسیسات هسته ای خود تحت پادمان های جامع و نپیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای تهدیدی جدی برای امنیت بین المللی و عدم اشاعه است. رژیم انتظار می رود آژانس طبق اساسنامه به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید