برپایی خیمه «جناح منتقد» دولت اصلی در مجلس یازدهم

برپایی خیمه «جناح منتقد» دولت اصلی در مجلس یازدهم

روز جدید : در روزهایی که خبر استیضاح برخی از دولتمردان اقتصادی داغ است، از روز قبل خبر استعفا به گوش می رسید، خبری که ساعاتی پیش توسط رسانه های نزدیک به دولت تایید شد و با استعفا به واقعیت پیوست. عبدالملکی از سمت وزیر کار. خبرگزاری اصولگرا همچنین اعلام کرد که گزارش هایی مبنی بر بررسی موافقت دولت با استعفا وجود دارد و احتمال دارد زاهدی وفا، معاون اول هماهنگی و نظارت اقتصادی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت کار، تعاون و کار منصوب شود. همکاری، کمک های اجتماعی.

خبر استعفای وزیر کار در نهایت توسط خود عبدالملکی تایید شد و در صورت تحقق موافقت دولت نشان می دهد که ابراهیم رئیسی قبل از استیضاح مجلس شروع به تغییر کابینه کرده است. ضمن اینکه وزیر کار بیش از سایر وزرا زیر تیغ استیضاح بود اما چرا مجلس برخی وزرا را استیضاح کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید کمی جلوتر برویم.

آیا مسیر مجلس و دولت تقسیم شده است؟

اعتقاد بر این بود که با رفتن دولت روحانی و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، مجلس با توجه به اصولگرایان تغییر جهت داده و با همکاری دولت جلو می رود. اگر در زمان انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس قلم به دست گرفتند و از ابراهیم رئیسی خواستند که در انتخابات شرکت کند. با این حال، هرچند هیئت دولت از مجلس یازدهم رای بالایی کسب کرد، اما از همان ابتدا نبض را برای دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرستاد که اگر دولت درست کار نکند، از ابزارهای خود علیه آن استفاده خواهند کرد. گواه این گفته، زمزمه ها و تذکرات نمایندگان کمتر از شش ماهگی است. اما برخی این رفتار مجلس را نه واقعی، بلکه تاکتیکی می دانند تا متهم به حمایت 100 درصدی دولت نشوند.

مجلس یازدهم در راه مجلس هفتم؟

این مجلس از همان روزهای اول تشکیل مجلس یازدهم با مجلس هفتم و حتی کلیباف با حداد عادل مقایسه شد. علیرغم تشابهات سیاسی دو مجلس که در سیطره اصولگرایان بوده و هستند، مهم ترین وجه این مقایسه برنامه های اقتصادی وی بود که برخی از آنها به طرح های پوپولیستی، تورمی و زیان آور در آینده نزدیک و دور مربوط می شد. روزها شباهت دیگری بین دو مجلس وجود دارد و آن اینکه برخی از حامیان دولت به منتقد دولت تبدیل شدند، اتفاقی که در مجلس هفتم رخ داد و برخی از حامیان احمدی نژاد پس از مدتی فراکسیونی از منتقدان را تشکیل دادند. از سوی دیگر ابراهیم رع با زبان ملایم تری از حسن روحانی انتقاد کرد و خواستار تغییر کابینه شد، اما سیاست اقتصادی دولت آنها را به منتقدان دولت تبدیل کرد.

استیضاح وزرا جدی شده است

در همین راستا این روزها زمزمه های استیضاح وزرای اقتصاد یا بهداشت با جدیت بیشتری به گوش می رسد. شایعاتی مبنی بر اینکه گاهی نوبت به جمع آوری امضا می رسد اما تاکنون هیئت مدیره از وصول این طرح ها اطلاعی نداده است.

برخی تحلیلگران می گویند این بازی نمایندگان مجلس است که بگویند وکیل الدوله نخواهند شد، اما برخی دیگر می گویند مجلس از استیضاح و برکناری وزرای نالایق مأیوس است تا جایی که محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس، از تریبون حاضر شده است. اولتیماتوم به دولت و خطاب به وزارت اقتصاد هنگام رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی اصل 7 اصل 44 قانون اساسی. قانون اساسی، وزارت اقتصاد باید توجه داشته باشد که پورتال ملی صدور پروانه کسب در حوزه مسائل فنی و کنترلی دارای مشکلاتی است که برای عذرخواهی از دیگران باید برطرف شود. آژانس ها

در پرتال ملی صدور مجوز چهار مورد شامل صدور، تمدید، استعلام و توسعه باید انجام شود که در حال حاضر در مرحله صدور آن هستیم. سه کار دیگر باید انجام شود و دستگاه ها برای تکمیل این مجموعه کار به پرتال ملی مجوز ملحق شوند.»

وی افزود: در آبان ماه این گزارش ها را در جلسه مجلس بررسی خواهیم کرد. در صورت رها شدن هر اقدامی، مجلس از همه ابزارهای خود مانند ارجاع تخلفات قوه قضائیه به استیضاح استفاده می کند تا روند اشتغال کشور را جمع کند.» نوامبر روز دیگری برای تکالیف است، نه هشدار.
جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به خبرنگار ایلنا گفت: منتظریم تا تعداد امضاها به تعداد قابل قبولی برسد به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود. “

آیا فراکسیون منتقدان تشکیل شده است؟

اما انتقادات نمایندگان مجلس از دولت به حدی افزایش یافته است که برخی می‌گویند می‌توان با حضور کسانی که تا چند هفته پیش از دولت حمایت می‌کردند، فراکسیون منتقد دولت تشکیل شود. برخی از نمایندگان بر این باورند که افشا نشدن برخی جلسات مجلس با کارکنان دولت به دلیل افزایش دوز انتقادات مجلس از دولت هاست.

با پایان یافتن تعلیق دو هفته ای پارلمان برای مخالفت با نمایندگان، مجلس نمایندگان روز یکشنبه نشست غیرعلنی با وزرای کار و کشاورزی برگزار کرد که انتقاد برخی از نمایندگان را برانگیخت. به عنوان مثال رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی از تصمیم هیئت رئیسه مبنی بر تشکیل جلسه امروز با حضور وزرا که در فضای سرپوشیده برگزار شد انتقاد کرد. ما صدای مردم هستیم و با رای اعتماد خود از دولت حمایت کردیم، چرا جلسات باید سرپوش گذاشته شود؟ مردم باید در جریان باشند، امروز همه چیز گران شده و 400 قلم گران شده است. امروز فشار بر بازنشستگان، کارمندان، کارگران و اقشار آسیب پذیر است. مردم از ما انتظار دارند که با وزرا صحبت کنیم، مردم به ما نامه زده اند و می خواهند صدای آنها باشیم.

گلمرضا نوری نماینده مردم بستان آباد نیز گفت: همانطور که در صحن علنی جلسه دیدید، تعدادی از نمایندگان مجلس به انتقاد از این موضوع پرداختند و معتقد بودند که صبحگاه می تواند علنی باشد تا مردم از تلاش ها و تلاش ها مطلع شوند. نگرانی‌ها: «مشکل زندگی کنید. دیدگاه منتقدان اطلاع‌رسانی به مردم بود و حق هم داشتند. شاید بسیاری از موضوعات مطرح‌شده در جلسه چندان محرمانه یا مناسب نبود.

به نظر می رسد مسیر برخی از حامیان دولت در حال تغییر است و عملکرد انتقادی دولت ریاست جمهوری باعث شده است تا مردم را در جمع منتقدان بپیوندند و شاید از همین انتقاد جناحی منتقدان دولت ریاست جمهوری در مجلس یازدهم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید