بریکس با ظرفیت زیاد نوید جهت گیری موثر برای توسعه جهانی / صلح / ایران شریک قابل اعتمادی برای ارتباط با مشکلات انرژی است


ساعت: 12:35
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878367

در گفتگو با کارشناسان مسائل سیاسی و روابط بین الملل؛

بریکس با پتانسیل فراوان و چشم انداز نوآورانه خود، مسیری موثر برای توسعه و صلح جهانی را برای ایران نوید می دهد که شریکی پایدار و قابل اعتماد برای ارتباط با تنگناهای انرژی و بازارهای بزرگ جهانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بریکس پلاس ائتلاف جدیدی است که توسط چین ایجاد شده است و به دنبال تعریف اهداف استراتژیک این اتحادیه و گسترش روابط خود با سایر کشورهای در حال توسعه و تلاش برای شکستن انحصار کشورهای غربی با ایجاد ساختارها و نظم جدید است.

گروه بریکس پلاس نمادی از ساختن یک رژیم جدید در صحنه بین المللی است که توسط نیروهای نوظهور اساساً با اهداف اقتصادی شکل گرفته و توسعه یافته است و پکن با ایجاد این اتحاد به دنبال افزایش نفوذ خود در جهان است.


برزیل، روسیه، هند و چین چهار قدرت بزرگ قرن بیست و یکم هستند. در سال 2009، آنها اتحادی به نام BRIC (برزیل، روسیه، هند و چین) تشکیل دادند. در دسامبر 2012، زمانی که آفریقای جنوبی به اتحادیه پیوست، نام این سازمان به BRICS تغییر یافت.



دعوت به اجلاس بریکس پیام مهمی برای قدرت های اقتصادی جهان است


مجتبی قزاق میری کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به دعوت رئیس جمهور ایران برای اجلاس بریکس گفت: دعوت رسمی رئیس جمهور چین از آیت الله رئیسی برای حضور و سخنرانی در این نشست. عنوان اقتصادهای نوظهور جهان پیام مهمی برای قدرت های اقتصادی جهان است.


وی ادامه داد: همانطور که وزیر امور خارجه چین اعلام کرد این کشور می خواهد کشورهای دوست و متحد خود را به این اتحادیه اضافه کند و تلاش می کند همه این کشورها را راضی نگه دارد.


این کارشناس با اشاره به اینکه این اجلاس بهترین فرصت برای ارائه دیدگاه‌های ایران است، گفت: بحث رئیس‌جمهور می‌تواند دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را در مورد مسائل بین‌المللی و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با سایر کشورها تبیین کند، چرا که موضوع این اجلاس است. این دقیقاً «مذاکرات در سطح عالی درباره توسعه جهانی» است که نتیجه خروج از دیپلماسی معلق در غرب و حرکت به سوی تغییر توازن قوا و نظم نوین جهانی است.


وی با بیان اینکه حضور و دعوت ایران در روابط جهانی با توجه به این رویداد بسیار حائز اهمیت است، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با برجام از موضوعات پیچیده سیاست خارجی ایران است و این امر ناشی از سیاست های نظری برجام است. هدف نهایی این است: یافتن راه حل برای تغییرات بسیار دیرهنگام در سیستم بین المللی.



بریکس نوید توسعه جهانی را می دهد

برجام نویدبخش توسعه جهانی است و با پتانسیل فراوان و چشم انداز نوآورانه خود نوید حرکتی موثر در مسیر توسعه و صلح جهانی را می دهد و به نظر می رسد رویکرد اولیه برجام برای کشور ما دنبال کردن ساختار بین المللی است. حاکم بر سیاست جهانی.» بسیار مؤثر است.


وی ادامه داد: اما این در حالی است که کشورهای بریکس بارها نشان داده اند که روابط مطلوب و مستحکمی با ساختار و نیروهای بین المللی آمریکا و غرب دارند و نمی خواهند مستقیماً با نظام بین الملل مقابله کنند زیرا هزینه نمی خواهند. کشورش و از سوی دیگر گروه بریکس با تعقیب منافع ملی خود در خاورمیانه و بخش انرژی به دنبال ارتباط با کشورهایی در این زمینه است.


این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: رئیس جمهور با پذیرش دعوت رئیس جمهور چین برای حضور در اجلاس بریکس پلاس، آمادگی دارد تا تمامی توانمندی های خود را برای دستیابی به اهداف برجام با ایران به عنوان کشوری با سابقه حضور فعال در عرصه های بین المللی به اشتراک بگذارد. شریک قابل اعتمادی برای اتصال BRICS با تنگناهای انرژی و بازارهای بزرگ جهانی شوید.


وی افزود: با این دعوت؛ در قالب دیپلماسی پویا اعلام کردند که آمادگی داریم از همه ظرفیت ها و ظرفیت های خود اعم از ذخایر انرژی بی نظیر، شبکه های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروت استثنایی، نیروی کار آموزش دیده و دستاوردهای علمی چشمگیر برای تحقق اهداف استفاده کنیم. BRICS بیایید به اشتراک بگذاریم.


قزاق گفت: این موقعیت منحصر به فرد جغرافیای سیاسی و اقتصادی می تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اعتماد برای اتصال برجام با تنگناهای انرژی و بازارهای بزرگ جهانی تبدیل کند و از هر فرصتی برای دستیابی به اهداف ملی استفاده خواهیم کرد.



بریکس مقدمه ای برای روابط اقتصادی جهان است


محمدعلی رحیمی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به دلیل دعوت چین به ایران از اجلاس بریکس گفت: همکاری و همراهی در هر شرایطی امن تر از کشورهای دیگر است و این کشور ایران.


وی افزود: چین از کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان دعوت نکرده است زیرا این کشورها رویکردهای غربی دارند و در برخی مقاطع به دلیل تهدید و فشار آمریکا عقب نشینی می کنند و نمی توان به آنها اعتماد کرد و به آنها تکیه کرد، اما ایران نیست. .تهدید می کند و همکاری نمی کند.


این کارشناس بیان کرد: ایران از نظر جغرافیایی و تجارت دریایی پتانسیل های خوبی دارد که باید از این فرصت ها استفاده کرد و آنها را به واقعیت تبدیل کرد و این دعوت چنین فرصتی را برای کشور ما به ارمغان می آورد.


وی گفت: اجلاس بریکس اجلاس سران اقتصادهای نوظهور جهان است و ورود به این اجلاس مقدمه ای برای اقدام بیشتر در اقتصاد جهانی است و باید از این فرصت استفاده کرد و استفاده نهایی در حوزه ترانزیت، انرژی و علم برای رفع مشکلات اقتصادی کشور پیروز شده است.


رحیمی خاطرنشان کرد: در کنار همکاری با کشورهای این گروه و تبدیل ظرفیت بالقوه ترانزیت و انرژی به ظرفیت واقعی، باید در گام های بعدی با کشورهای اروپایی که وابستگی و سیاست کمتری نسبت به آمریکا و آمریکا دارند از اقتصاد کشور نیز بهره مند شویم. غرب گفت: ما در حال ورود به روابط اقتصادی هستیم و این کشورها به تجارت با ایران نیاز دارند و در شرایطی که منطقه‌گرایی در خاورمیانه در حال شکل‌گیری است، می‌توانیم جایگاه بهتری در روابط سیاسی و اقتصادی جهان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید