بر اساس ماده 25 قانون بهبود مشاغل، تعطیلی برق و گاز صنعتی مجاز نیست/مدیریت انرژی نیاز به سرمایه گذاری طولانی مدت دارد.


ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916308

عباس جبالبرزی گفت: بر اساس این ماده قانونی به صراحت بیان شده است که در زمان کمبود برق، گاز و برق، دولت حق ندارد واحدهای صنعتی و معدنی را به عنوان اولویت و تنها در مواقع بحرانی و با مجوز سازمان متوقف کند. شورای تامین منطقه نیز به مدت سه روز؛ البته زمان آن قابل تمدید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس جبالبرزی، فعال اقتصادی و صنعتی و عضو اتاق بازرگانی کرمان و نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفتگو با «را آرمان» از معضل کمبود گاز و پیامدهای آن برای صنعت استان گفت. و گفت: به طور طبیعی مصرف گاز در فصل سرما افزایش می یابد و هند برای کنترل مصرف گاز خانگی، گاز نیروگاه ها را قطع می کند و گاز صنایع را قطع می کند. این یک سناریوی تکراری است که هر سال تکرار می شود، امسال 12 کارخانه فولاد و 3 کارخانه سیمان در لیست قطع یا محدودیت گاز قرار دارند.

وی با بیان اینکه قطعی گاز در صنعت مسکن چیزی بیش از این نیست، گفت: در حالی که موضوع مهم ما این است که مصرف انرژی کشور چهار تا پنج برابر مصرف جهانی است و 80 تا 90 درصد گرمایش خانه ها در فصل زمستان است. توسط بخاری و با مصرف گاز انجام می شود اتفاقاً باعث کمبود در شبکه می شود، علاوه بر استفاده از بخاری گازی، دیگ های گازی نیز در منازل وجود دارد، اگر این سیستم گرمایش سنتی به استفاده از آب گرم تغییر ماهیت دهد. پکیج ها و رادیاتورها، میزان مصرف گاز خواهد بود پنجمین می رسد.

جبالبرزی اذعان داشت: قیمت گاز صنایع به قیمت آزاد و شش برابر قیمت گاز داخلی محاسبه می شود، به ویژه برای صنایع انرژی مانند فولاد، مس و … که به قیمت جهانی محاسبه می شود، بنابراین اگر وزارت نفت او در تجهیز خانه ها به پکیج و گرمایش سرمایه گذاری کرد، مصرف گاز بدون سرمایه گذاری جدید در حوزه اکتشاف کاهش یافت.

عضو هیئت مدیره اتاق کرمان تاکید کرد: تغییر سیستم گرمایشی منازل با استفاده از طرح های جایگزین دانش بنیان یک سرمایه گذاری بلندمدت است. حتی معتقدیم دولت باید در این زمینه تسهیلات رایگان می داد. تسهیلات قرض الحسنه بدون بهره داده شد، خانواده ها آن را با تسهیلات قرض الحسنه 10 ساله راه اندازی کردند یا دولت 50 درصد هزینه تغییر سیستم را یارانه داد. شاید برای 10 برابر این سرمایه گذاری، او می توانست گاز ذخیره کند و به صنایع بفروشد یا مازاد آن را صادر کند.

وی با بیان اینکه هنوز دولت ها در قالب یک ارائه بلندمدت وارد میدان گازی نشده اند و مدتی است که به آن نگاه کرده اند، تصریح کرد: هنگامی که گاز نیروگاه قطع می شود، برخی از آنها مجبور به استفاده از گازوئیل (سوخت سمی) هستند که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می شود. برخی که نمی توانند از سوخت دیزل استفاده کنند باید کنار گذاشته شوند.

جبالبرزی با بیان اینکه کمبود سوخت نیروگاه های حرارتی گازسوز منجر به کمبود برق می شود، گفت: این عامل مجدداً باعث قطع برق صنایع می شود، یعنی در هر صورت فشار مضاعفی به صنایع وارد می کند که برق یا گاز به کارخانه‌های صنعتی و کارخانه‌ای قطع می‌شوند و نمی‌توانند تولید کنند، باعث زیان می‌شود و این ضرر باعث می‌شود بسیاری از کارخانه‌ها حتی در تامین هزینه‌های روزانه خود با چالش‌هایی مواجه شوند و در بسیاری از موارد صنایع کوچک ورشکست و سقوط کنند.

عضوهیئت مدیره اتاق کرمان تعطیلی برق و گاز صنایع را بر اساس ماده 25 قانون بهبود مشاغل غیرقانونی عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس این ماده قانونی به صراحت اعلام شده که دولت در طول مدت هیچ حقی ندارد. کمبود برق، گاز و برق قرار دادن واحدهای صنعتی و معدنی در اولویت و فقط در مواقع بحرانی و با مجوز هیئت تامین منطقه به مدت سه روز. البته زمان آن قابل تمدید است.

وی افزود: در قانون نیز آمده است که اگر در چنین شرایطی قطعی رخ دهد، دولت باید خسارات وارده را جبران کند، نه به معنای جبران هزینه برق یا گاز در روز قطعی، بلکه هزینه نیروی کار و همه آن. باید جبران شود. شرایط بحرانی نیز تعریف شده است. مثلاً وقتی زلزله شدیدی رخ می‌دهد و قابل پیش‌بینی نبود، اما برخلاف این ماده قانون، هر ساله برای جبران کمبود گاز و برق، توقف و محدودیت‌هایی در صنایع ایجاد می‌کنند و خسارت‌های وارده جبران نمی‌شود.

جبالبرزی در پایان خاطرنشان کرد: راه مدیریت کمبود گاز و برق منطقی و قابل قبول نیست. گاز و برق نباید قطع شود، بلکه باید مدیریت شود، در مورد مصرف گاز خانگی، سیستم گرمایشی باید تغییر کند، در حین ساخت، طراحی مبتنی بر ذخیره انرژی نیز ظاهر شود، صنایع باید از دستگاه هایی با مصرف سوخت بهینه استفاده کنند. با یک سری اقدامات می توان مصرف سوخت را مدیریت کرد و تاکید می کنم که الگوی مصرف در کشور نیز باید تغییر کند که عدم توجه به این مشکل نشان دهنده مدیریت خوب نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید