بزرگترین آب انبار تاریخی تربت حیدریه ساماندهی می شود

ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802956

محمدی گفت: ورودی آب انبار تاریخی شیر چهارسوک که در اوایل انقلاب به دلیل استفاده نادرست از کار به قصابی تبدیل شده بود، با کمک متصرفان و همکاری تخلیه و بازگشایی و ساماندهی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در گفتگو با صبح توس؛ وی گفت: با کمک امام جمعه، دادستانی شهر، شهرداری و شورای اسلامی و خیرین و سازمان میراث فرهنگی، ورودی آب انبار تاریخی شیرچارسوک که حدود 50 سال است مالکیت خصوصی دارد و به قصابی تبدیل شده است. ، دوباره باز شد و تغییر کرد کاربر به عنوان امین منصوب می شود.

وی بیان کرد: متصرفان بخش خصوصی با اقدامی شایسته تمامی حقوق قانونی خود را برای تعمیر و ساماندهی این اثر داده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با ارزیابی اقدامات ارزنده در واگذاری غرفه و کمک به مستندسازی این اثر تاریخی خاطرنشان کرد: این آب انبار بزرگترین آب انبار شهر تربت حیدریه واقع در هسته مرکزی شهر است. و متعلق به دوره قاجاریه و دارای اموال وقفی است. .

محمدی گفت: عنوان شیرچارسوق نشان دهنده جایگاه مهم این آب انبار در گذشته مردم این شهرستان و به عنوان تامین کننده عمده آب شرب مردم بوده و آب این آب انبار از قنات قدیم محمدیه تامین می شود.

محمدی گفت: قسمت های اصلی این آب انبار شامل آب انبار، سوله، بادگیر و پنجره سقفی است که از مصالح سنتی آجری و ملات ساروج ساخته شده و در قسمت غلاف دارای تزئینات آجرکاری و طاق نما است.

وی افزود: این اثر که در فهرست آثار ملی به شماره 6377 به ثبت رسیده است، پس از مرمت و ساماندهی می تواند با تغییر کاربری فرهنگی گردشگری به یکی از جاذبه های اصلی شهرستان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید