بزرگترین ناقض حقوق زنان جهان، ایران را از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل اخراج کرد.


ساعت: 23:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917934

بزرگترین ناقض حقوق زنان جهان، ایران را از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل اخراج کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس بیانیه رسمی وکلای بین‌المللی، این موضوع – یعنی رأی به اخراج یک کشور از کمیسیون بین‌المللی – اساساً بی‌سابقه است و حذف یک کشور از کمیسیون زنان سازمان ملل می‌تواند بدعت باشد و عواقب حقوقی جدی داشته باشد. برای سایر اعضا

با تلاش های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران که طی یک روند دموکراتیک و با اکثریت آرا به عضویت کمیسیون زنان سازمان ملل متحد درآمده بود، از این کمیسیون حذف شد.

قطعنامه قطع عضویت ایران با 29 رای موافق، 8 رای مخالف و 16 رای ممتنع تصویب شد.

آرژانتین، اتریش، بلژیک، بنین، بلغارستان، کانادا، شیلی، کلمبیا، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، یونان، گواتمالا، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیبریا، لیبی، مونته نگرو، نیوزیلند، پاناما، پرو، پرتغال، کره جنوبی، بریتانیا و آمریکا کشورهایی بودند که رای مثبت دادند.

بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل رای منفی دادند.

بنگلادش، بوتسوانا، بلیز، کنگو، ساحل عاج، سواتینی، گابن، هند، اندونزی، ماداگاسکار، مکزیک، جزایر سلیمان، تایلند، موریس، تونس و تانزانیا نیز به خروج ایران از کمیسیون وضعیت زنان رای دادند.

به گزارش تسنیم، در این نشست نماینده ونزوئلا در سخنان خود از این اقدام سیاسی آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و این اقدام را کار سیاسی در یک سازمان بین المللی خواند که نوعی حمله به منشور سازمان ملل است. نمایندگان برزیل، پاکستان، چین، روسیه و سوریه نیز از حذف ایران انتقاد و مخالفت کردند.

نماینده روسیه که مخالف حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان بود، گفت: «حتی تعریف سازمان ملل را خوانده‌اید؟» همکاران غربی ما به تخریب ساختارهای مؤثر بین‌المللی عادت کرده‌اند… عضویت فرانسه و انگلستان در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان. سازمان دهندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت زنان باید به سوابق نقض حقوق بشر نگاه کنند. پس از ترور اشلی بابیت در روز حمله به ساختمان کنگره آمریکا، آیا دموکراسی های غربی خواستار حذف ایالات متحده از کمیسیون سازمان ملل در مورد وضعیت زنان شدند؟

نماینده چین با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: زنان ایرانی نگران تحریم های غیرقانونی آمریکا هستند. این آزار آشکار، ریاکاری و استانداردهای دوگانه است.”

نماینده پاکستان همچنین تاکید کرد: انتخاب انتخابی و سیاسی در موضوع حقوق بشر خطرناک است. ایران قربانی این رویکرد است. آیا هیچ نقش حقوق بشر دیگری در کشور دیگری وجود ندارد؟ این یک استاندارد دوگانه واضح است که ربطی به همکاری با سازوکارهای حقوق بشر ندارد.”

همچنین در این نشست نماینده رژیم صهیونیستی با بیان شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان فارسی خواستار اخراج ایران از تمامی سازمان های بین المللی شد.

بر اساس بیانیه رسمی وکلای بین‌المللی، این موضوع – یعنی رأی به اخراج یک کشور از کمیسیون بین‌المللی – اساساً بی‌سابقه است و حذف یک کشور از کمیسیون زنان سازمان ملل می‌تواند بدعت باشد و عواقب حقوقی جدی داشته باشد. برای سایر اعضا این موضوع از سوی نماینده روسیه نیز در این جلسه مطرح شد که منجر به درگیری حقوقی بین نمایندگان کانادا و روسیه شد که در نهایت با تصویب رای روسیه توسط رئیس جلسه همراه شد و به همین دلیل رأی اعضا به قانونی بودن یا غیرقانونی بودن این اقدام.

لازم به ذکر است که کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد دارای 45 عضو است و بالاترین نهاد نظارتی سازمان ملل متحد در زمینه برابری جنسیتی و ارتقای پیشرفت زنان در جهان محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید