بستن آب به متجاوزان در دستور کار است/ در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تامین آب مواجه هستیم


ساعت: 12:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۹
کد خبر: 1904797

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا مشترکین با حساب رایگان داشتیم یا خیر؟ وی گفت: این روش برای اولین بار در صنعت آب مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت رعایت الگوی مصرف، قبض مشتری رایگان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در سال آبی 99-1400 کشور سومین خشکسالی خود را در 50 سال گذشته داشته است و سال آبی 1400 تا 1401 که در شهریور ماه به پایان رسیده است یازدهمین خشکسالی بوده که بارندگی ها 50 درصد کمتر از شرایط نرمال و وضعیت بارندگی بوده است. در ماه اکتبر نیز نشان می دهد که پیش بینی ها تقریبا درست بوده اند.

پرونده سال آبی از ابتدای مهر 1400 تا پایان شهریور 1401 در حالی به نتیجه رسید که میزان بارندگی آن نسبت به دوره بلندمدت حدود 24 درصد کاهش یافته و سالی دیگر با کم بارشی برای ایران رقم خورد. همانطور که آمارها نشان می دهد آخرین سال آبی (مهر 1400 تا پایان شهریور 1401) سال کم بارشی برای کشور ما بوده و دلیل تداوم سال های خشک در کشور است.

بر اساس آمار مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی، از ابتدای مهر 1400 که سال آبی آغاز شد تا پایان شهریور 1401، در مجموع 180.4 میلی متر باران در کشور باریده است. این میزان بارندگی 23.9 میلی متر کمتر از دوره بلند مدتی است که 237.1 میلی متر بارندگی ثبت شده است. تجزیه و تحلیل آمار از ابتدای فصل تابستان در مهر 1400 تا پایان شهریور 1401 نیز نشان می دهد که در این فصل میزان بارندگی به 19.7 میلی متر رسیده است که در مقایسه با دوره بلندمدت که میزان بارندگی بوده است. است 11.5 میلی متر با بزرگنمایی 71 3 میلی متر گنجانده شده است.

در این شرایط وزارت نیرو طرحی را برای تشویق مشترکان آب در نظر گرفته است، به گفته علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، وزارت نیرو برای صنعت آب مدلی مشابه صنعت برق تعریف کرده است. در سطح زیر مدل، پاداش پس انداز پنج برابر هزینه قبض برق خود را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: متوسط ​​قیمت هر مترمکعب آب 600 تومان و پنج برابر آن 3 هزار تومان است. یعنی هر مشترکی که در یک مترمکعب آب صرفه جویی کند 3000 تومان پاداش دریافت می کند و در صورت اندک بودن پس انداز حساب مشترکان رایگان و در صورت صرفه جویی بیشتر به حساب آنها واریز می شود.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا مشترکین با حساب رایگان داشتیم یا خیر؟ وی گفت: این روش برای اولین بار در صنعت آب مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت رعایت الگوی مصرف، قبض مشتری رایگان می شود.


با قلدرها برخورد خواهیم کرد

وی درباره مطالبه مردم از سوء مصرف کنندگان و مصرف کنندگان سنگین نیز افزود: به عنوان مثال کسانی که به شدت خیابان ها، کوچه ها، خودروها، استخرها یا فضای سبز را با آب تصفیه شده شستشو می دهند که کیفیت آن تقریباً با آب معدنی برابری می کند، مردم را وادار می کنند البته تعداد این افراد نسبت به مشترکین بسیار کم است اما این مصرف اضافی دیگران را آزار می دهد و از عدالت و صحت به دور است.

به گفته وزیر نیرو، شرایط فصلی کنونی به گونه ای است که در بیشتر نقاط کشور برداشت نمی شود و مصرف آب در کشاورزی نداریم.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که برای مشترکی که پس از قطع اولیه، طرح مصرف را رعایت نمی کند، برنامه دارید و برخورد وزارت نیرو با این افراد چقدر شدید است؟ وی افزود: ما به همکاری مردم اطمینان داریم و تابستان امسال نمونه آن را دیدیم. از طرفی اگر فردی بی اطلاع باشد و ضرورت داشته باشد، توجیه لازم صورت می گیرد و در صورت لزوم متعهد می شویم که در صورت عدم رعایت مجدد الگوی مصرف، در سطوح بالاتر اقدامات لازم انجام شود. مرحله.


ما در بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تامین آب مواجه هستیم

محرابیان با بیان اینکه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و بسیاری از شهرهای بزرگ با مشکل تامین آب مواجه هستیم، گفت: با رهبری، همکاری مردم با این مدل، پاداش صرفه جویی و با برنامه قطعی موقت برای مشترکینی که انجام می دهند. سوء استفاده نکنیم، امید است هزینه ها تعدیل شود.» و با توجه به شرایط روز بتوانیم آب را بهینه به مردم برسانیم تا نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.

برخلاف طرح توزیع پاداش مشترکین، همچنین بر اساس بند «ی» تبصره 8 قانون بودجه و همچنین لزوم حفاظت از منابع آبی که در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر ایجاد شده است، الزام قانونی برای رسیدگی به کم مصرف‌ها وجود دارد. به خشکسالی مداوم آب برای مشتریانی که در ساعات خاصی از روز از آن سوء استفاده می کنند قطع می شود. این عمل تا زمانی ادامه خواهد داشت که رفتار و مصرف خود را بر اساس الگو تنظیم کنند.


بستن آب به روی قلدرها در دستور کار است

در همین رابطه محمدرضا بختیاری – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران – به ایسنا گفت: از اواسط مهرماه امسال با نظارت بر میزان مصرف آب، طرح قطع موقت آب به مشترکان تهرانی مصرف کننده آب در حال اجراست. نیرو در دستور کار قرار گرفته و تاکنون آب برخی از این مشترکین در ساعاتی از شبانه روز قطع شده و اجرای این برنامه تا تغییر رفتار مصرف آب این دسته از مشترکان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات متعددی برای تامین آب پایدار تهران انجام شده و در حال اجراست، گفت: برای عبور از شرایط فعلی نیازمند همکاری مشترکان هستیم و این طرح در آن راستا تدوین شده است.

آمار و ارقام حکایت از روزهای سخت بخش آب دارد، بی شک در این شرایط همکاری و رفاقت مردم بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، هرچند وزارت نیرو نیز باید گام های جدی تری در مدیریت تامین آب کشور بردارد. اما هنوز اینطور نیست. انکار نیاز به تلاش همگان برای غلبه بر شرایط کنونی غیرممکن بود.

دیدگاهتان را بنویسید