بشار اسد می خواهد حضور ایران در سوریه را محدود کند؟

بشار اسد می خواهد حضور ایران در سوریه را محدود کند؟

روز جدید : امروز بشار اسد با مشارکت ایران و روسیه در قدرت باقی مانده است. با وجود ادامه همکاری بین دو کشور و حضور ایران در بازسازی سوریه، می‌توان شاهد افزایش نگرانی‌ها یا بدبینی‌های اسد و دولت سوریه و همچنین تلاش‌های بیشتر سوریه برای کاهش نفوذ ایران بود.

تهران در طول جنگ سوریه حمایت نظامی و مالی گسترده ای از دولت بشار اسد کرد. ایران حداقل 30 میلیارد دلار برای جنگ در سوریه و کمک به دولت اسد برای دور زدن تحریم های بین المللی هزینه کرده است. دمشق همچنین از تهران و کمک های سردار شهید سلیمانی در آزادسازی حرکت نیروها در نزدیکی ایران در خاک سوریه قدردانی کرد. به زبان ساده، ایرانی ها در خط مقدم بسیاری از اقدامات و تصمیمات دولت سوریه بوده اند. با این حال به نظر می رسد این ماه عسل رو به پایان است.

«در سال‌های اخیر، شکاف بین عناصر ایرانی در سوریه و نیروهای وفادار به رژیم اسد افزایش یافته است. در سال 2019، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، یکی دیگر از گروه‌های جنگی مورد حمایت اسد را از استان دیرالزور در شرق این کشور آواره کردند و گذرگاه‌های این منطقه را تحت کنترل گرفتند و یک سال بعد نیروهای حامی اسد به مراکز شبه‌نظامیان در همان استان حمله کردند و آن‌ها را کنترل کردند. میدان نفت را از دستشان گرفتند.

به گزارش این رسانه؛ دو ماه پیش فاش شد که اسد خواستار خروج نیروهای ایرانی از سوریه شده بود. این اقدامات به این دلیل است که اسد از پیامدهای حضور ایران در سوریه ناامید است. حضور نیروهای ایرانی در سوریه به حملات هوایی مکرر اسرائیل در سوریه منجر شده و ارتش سوریه را مجبور به مقابله با آنها کرده است. اسد نگران نقض حاکمیت سوریه است.

میدل ایست مانیتور می نویسد: یک منبع سوری ناشناس می گوید اسد با ارسال پیامی به ایران از ایرانی ها خواسته است که دمشق را به طور کامل ترک کنند. اسد همچنین خاطرنشان کرد که ارتباط بین دو کشور از این پس باید از طریق سفارتخانه ها انجام شود.

با این حال، این درخواست ها هرگز به صورت رسمی مطرح نشده است. سازمان های اطلاعاتی رژیم اسد بر این باورند که ایران علاوه بر تلاش برای تبدیل شدن به یک نیروی هژمونیک در منطقه، به دنبال ترویج روایت خود از تشیع و حتی تغییرات جمعیتی در بخش هایی از سوریه است.

امروز بشار اسد با مشارکت ایران و روسیه در قدرت باقی مانده است. با وجود ادامه همکاری بین دو کشور و حضور ایران در بازسازی سوریه، می‌توان شاهد افزایش نگرانی‌ها یا بدبینی‌های اسد و دولت سوریه و همچنین تلاش‌های بیشتر سوریه برای کاهش نفوذ ایران بود.

دیدگاهتان را بنویسید