بلندمرتبه سازی و آلودگی هوا روز جدیدی است

بلندمرتبه سازی و آلودگی هوا روز جدیدی است

ارتباط بلندمرتبه سازی و افزایش آلودگی هوای تهران اولین بار در جغرافیای منطقه 22 مشخص شد. تعداد و سرعت بلندمرتبه سازی در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 در این منطقه که در برخی موارد چنین نیست. در چارچوب قوانین و مقررات PUP، این فرضیه را در بین متخصصان ایجاد کرد. و مدیران اجرایی در حوزه شهرسازی و محیط زیست و در این سال ها بارها در محافل تخصصی و رسانه ای کشور به آن اشاره شده است.

علی نوذرپور – شهردار سابق منطقه 22: برای اولین بار ارتباط بلندمرتبه سازی و تشدید آلودگی هوای تهران در جغرافیای منطقه 22 برجسته شد. تعداد و سرعت بلندمرتبه سازی در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 1990 در این منطقه که در برخی موارد در چارچوب قوانین و مقررات PUP نیست، این فرضیه را در بین متخصصان به وجود آورد. و مدیران اجرایی در حوزه شهرسازی و محیط زیست و در این سال ها بارها در محافل تخصصی و رسانه ای کشور مطرح شد. این در حالی است که مطالعات و بررسی های انجام شده در مورد منبع آلودگی شهر تهران، عوامل دیگری از جمله کمبود حمل و نقل عمومی و افزایش وسایل نقلیه شخصی و نوع سوخت مصرفی در کارگاه ها، کارخانه ها و حمل و نقل شهری را نشان داده است. لذا در بازنگری طرح تفصیلی منطقه 22 و تهیه طرح تفصیلی ویژه این منطقه، مطالعه ای با عنوان بررسی، ارزیابی و شبیه سازی اثرات توسعه کالبدی منطقه 22 شهر تهران با تاکید بر سرعت وزش بادها انجام شد. گذر از منطقه و ارائه راهکار برای افزایش آسایش اقلیمی.» شهرداری تهران به دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران واگذار شد.

در این پژوهش، چارچوب مفهومی موضوع، تغییرات سرعت باد در ارتباط با توسعه شهرنشینی در تجربه جهانی و اهداف پروژه در اسناد (از محلی به ملی) مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با مطالعه نقشه های موجود منطقه، بررسی ها و بازدید از محل، مکان های مناسب برای نصب ایستگاه ها شناسایی و تجهیزات خریداری شد و در نهایت پس از نصب و راه اندازی ایستگاه در محیط، آماری به دست آمد. نرم افزار پایگاه داده ایجاد و داده های جمع آوری شده از شش ایستگاه نصب شده ذخیره و پردازش شد. همچنین الگوی باد در شهر تهران و تغییرات مکانی و زمانی آن بر اساس داده‌های سرعت و جهت باد از ایستگاه‌های سینوپتیک سازمان هواشناسی استان تهران بررسی و با استفاده از نرم‌افزار WRPLOT، وزش باد آن‌ها ترسیم شد. نتایج این تحقیق عبارتند از:

1- مطالعات انجام شده در سطح جهانی نیز کاهش سرعت باد به دلیل توسعه شهری و بلندمرتبه سازی را نشان می دهد.

2- تحقیقات انجام شده در حوزه افزایش جمعیت و متعاقب آن افزایش ساخت و ساز در تهران نشان دهنده رابطه مثبت بین افزایش دما و کاهش سرعت باد با افزایش جمعیت و ساخت و سازهای انجام شده در تهران است.

3- بر اساس نتایج سرعت و جهت باد ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی تهران، می توان گفت که مهمترین ویژگی باد در شهر تهران الگوی رفتاری متفاوت، جهت باد متفاوت و سرعت ضعیف باد است.

4- بر اساس پردازش داده های سرعت و جهت باد به تفکیک در سطح دو و 10 متر برای شش ایستگاه نصب شده در منطقه 22 در مدت سه ماه، مشخص شد که اکثر بادهای منطقه دارای سرعت کم و باد هستند. سرعت به ندرت از 5.5 تجاوز می کند (بادهای متوسط) و قوی) به متر در ثانیه می رسد.

5- پردازش همزمان داده های سرعت باد ایستگاه های ورودی و خروجی ایستگاه های مستقر در داخل و خارج از منطقه تفاوت سرعت بین آنها را نشان می دهد.

6- تأثیر توده و ساخت و ساز شهری بر کاهش سرعت باد در بادهای متوسط ​​و شدید (بیش از 5/5 متر بر ثانیه) مشهودتر است.

7- آثار احداث پهنه 22 در سدسازی نهرهای شمال سد نسبت به نهرهای جنوب سد مشهودتر است. زیرا جریان های شمالی بیشتر محلی هستند، اما جریان های جنوبی نیز با شرایط سینوپتیک تقویت می شوند.

در خاتمه می توان گفت که ساخت ساختمان های بلند در منطقه 22 تهران باعث کاهش سرعت باد در ورودی و خروجی منطقه شده است اما نباید این مشکل را عامل اصلی و نهایی آلودگی هوای تهران دانست. اما از نتایج این تحقیق در تهیه طرح تفصیلی منطقه 22 برای کاهش 230 هزار نفری بار جمعیتی استفاده شد و سقف جمعیتی آن در افق طرح جامع شهر تهران 520 هزار نفر تعیین شد.

دیدگاهتان را بنویسید