بنا به درخواست دفتر رهبری، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان باطل است

صادقی در ابتدای جلسه با اشاره به رای شورای اجرای مصوبه هیئت وزیران گفت: روش دولت به گونه ای بود که در عمل در مقابل جامعه بازنشستگان ایستاد. این اقدام در واقع رد مصوبه شورای عالی کار و هیات تامین اجتماعی و عدول از مصوبه نمایندگان دولت در این شورا و در این شورا بود.

بنا به درخواست دفتر رهبری، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان باطل است
وی ادامه داد: حداقل سبد معیشتی که در واقع بیش از 10 میلیون تن بود در نهایت توسط جامعه کارگری کنار گذاشته شد و حداقل سبد مصوب دولت که هشت میلیون و 980 هزار تن بود، تصویب شد. اما در نهایت دولت افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد و 38 درصدی میانگین دستمزد را اقدامی مثبت از سوی دولت دانست.

معاون امور استان های خانه کارگر با بیان اینکه پس از ورود به بحث بازنشستگان متوجه کارشکنی ها شدیم، گفت: آنجا گفتیم اگر قانون رعایت نشود اعتراض مستمری بگیران اجتناب ناپذیر است. بعد متوجه شدیم که در متن قانون بازنشستگی امسال شیطنت هایی بوده که بین تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کاما اضافه شده است.

صادقی افزود: پس از سوال در مورد طرح اولیه مجلس متوجه شدیم که متن به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اشاره دارد و در این فضا بود که سازمان تامین اجتماعی تسلیم شد و همان مصوبات معظم له را تایید کرد. کار یدی. نصیحت.”

وی با اشاره به رویکرد دوگانه وزیر کار وقت گفت: خوشحال بودیم که تامین اجتماعی و وزیر کار وقت در جلسات دولت پشت ما بودند اما در 15 خرداد امسال. خود وزیر پیشنهاد حداقل دستمزد بالا را مطرح کرد و هوادار ما ناگهان سمت خود را به 180 درجه تغییر داد. وی بر کاهش متوسط ​​درآمد مشمولان به 10 درصد تاکید کرد.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار، ما بازنشستگان از این تصمیم بسیار متضرر شده‌ایم و در اعتراضات آسیب‌های زیادی دیده‌ایم، اما در نهایت تلاش‌ها می‌تواند مجلس و سایر نهادها را حساس کند و جلسات متعددی را با کمیسیون‌های مجلس و دولت انجام دهد.

صادقی گفت: کمیسیون نیروی انتظامی مجلس هفته گذشته مصوبه دولت را بر اساس اصول 85 و 136 قانون اساسی در مورد بازنشستگان رد کرد و خاطر نشان کرد که این تصمیم به دلیل تلاش، مطالبات، اعتراض و مذاکره بازنشستگان بوده است. لغو این مصوبه در چنین شرایطی باعث خوشحالی ما و بازنشستگان شد که در کمتر از 24 ساعت سخنان ما را ناراحت کرد.

وی افزود: این اصلاحیه انجام شد و ابطال آن مورد قبول دولت قرار نگرفت و تئوری حقوقی مجلس حاصل تلاش های طولانی مدت ما بازنشستگان و فعالان بود.

این فعال کارگری گفت: بحث دولت این بود که نظریه کمیته تطبیق به تصویب رئیس مجلس برسد و به دولت ابلاغ شود. دولت اصل نظر مجلس را خلاف قانون نگفته، بلکه بیان و ابلاغ آن را خلاف قانون می داند.

صادقی با اشاره به قانون اساسی گفت: اصل 138 قانون اساسی که دولت تصویب می کند و مدعی نقض آن است، وارد نمی شود زیرا فقط یک اشتباه لفظی صورت گرفته است، زیرا دولت نباید اصل 85 قانون اساسی را فراموش کند و آزادی انجام این کار از بیان نمایندگان در نظر خودداری کنید.

وی افزود: سخنگوی دولت مدتی نظر مجلس را پذیرفت و خود را مقید به آن معرفی کرد و همان طور که امام (ره) فرمودند مجلس را رأس امور قرار داد، اما معاونت مکتوب گروه اطلاع رسانی دولت مدعی شد. ناهماهنگی بی کفایتی مجلس را مطرح می کند و نظر دیگری را مطرح می کند که نشان از بی نظمی و ناهماهنگی عقاید در دولت دارد.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با اشاره مجدد به قانون اساسی، یادآور شد: اصل 85 قانون اساسی که گروه اطلاع رسانی دولت به آن اشاره کرده بود، به شرح زیر بود: مجلس نمی تواند اختیارات قانونگذاری را به هیچ شخصی یا به هیچ فردی تفویض کند. هيأت، ولي مي‌تواند در صورت لزوم، اختيارات تصويب قوانين خاص را طبق ماده 72 به كميسيون‌هاي داخلي خود تفويض نمايد و اجرا و تصويب نهايي آن در مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا مرتبط با دولت را با رعایت اصل ۷۲ به کمیسیون‌های ذیربط تفویض کند یا اجازه تصویب آن را به دولت بدهد. در این صورت تصمیمات دولت نباید با اصول و قواعد مذهب رسمی یا قانون اساسی کشور مغایرت داشته باشد. تصمیم گیری در این خصوص مطابق اصل نود و ششم هیات امنا است. همچنین مصوبات دولت نباید با قوانین و مقررات عمومی کشور مغایرت داشته باشد و برای رسیدگی و اعلام عدم مغایرت با آن قوانین باید مراتب اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

صادقی افزود: با توجه به نظر شورای نگهبان که در پاسخ به استفساریه دفتر مقام معظم رهبری و نامه آیت الله محمدی گلپایگانی مطرح شد، هیات وزیران پس از اعلام نظر پس از تصمیم گیری مجلس شورای اسلامی: «هیات وزیران موظف است پس از اعلام نظر رئیس مجلس شورای اسلامی، مصوبه خود را بررسی و اصلاح کند. در غیر این صورت رای مورد اعتراض پس از انقضای مهلت قانونی لغو خواهد شد.

به گفته صادقی، بر اساس این استفساریه شورای نگهبان و بر اساس نظریه ابطال قوانین کمیسیون تطبیق مجلس، دولت موظف است ظرف یک هفته آینده مصوبه خود را اصلاح کند و نظر ولی اسماعیلی رئیس کمیته اجتماعی کاملا درست است.

دیدگاهتان را بنویسید