بند محرمانه بودن قرارداد کارلوس کی روش با ایران؟

بند محرمانه بودن قرارداد کارلوس کی روش با ایران؟

روز جدید دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات های ایرانی به کار خود در تیم ملی پایان داد. این فسخ داوطلبانه نبود و پس از جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، مهدی تاج نایب رئیس با وی تماس گرفت و به او اعلام کرد که دیگر در تیم ملی بزرگسالان ماموریتی ندارد.

دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات های ایرانی به کار خود در تیم ملی پایان داد. این انصراف داوطلبانه نبود و پس از جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، مهدی تاج نایب رئیس با وی تماس گرفت و به او اعلام کرد که دیگر در تیم ملی بزرگسالان ماموریتی ندارد. البته ظاهرا برای جلوگیری از ناراحتی دراگان به او پیشنهاد شده تا مدیریت تیم امید ایرانی را برعهده بگیرد و جایگزین مهدی مهدوی کیا شود که قراردادش هم داستان جدیدی شده است. دراگان چنین پیشنهادی را نمی پذیرد. او در «بیو» اینستاگرامش عنوان سرمربیگری تیم ملی ایران را می پذیرد تا همه چیز را غیررسمی تایید کند. حالا طبق قراردادی که با فدراسیون فوتبال ایران بسته است فقط 50 هزار یورو می گیرد و خداحافظ.

این خداحافظی به معنای درود مجدد به کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی ایران است. کارلوس حاصل وعده انتخاباتی مهدی تاج است. او گفت که اگر رئیس جمهور شود، دراگان را برکنار می کنم و کی روش را به ایران بازمی گرداند. همین اتفاق افتاده اما هنوز رسمی نشده است. اخبار موثقی در مورد مذاکره با کارلوس کی روش شنیده می شود، اما گمانه زنی ها در مورد تعداد و مبلغ، هم مدت این قرارداد احتمالی و هم دستمزد کی روش زیاد است. ابتدا گفته شد که قرارداد او چهار ماهه و تا پایان مسابقات جهانی خواهد بود. او در این مدت 900 هزار دلار از فدراسیون فوتبال دریافت خواهد کرد. کمی بعد رسانه های نزدیک به کارلوس کی روش این موضوع را تکذیب کردند و از سه ماهه بودن قرارداد کی روش با فوتبال ایران خبر دادند که با توجه به نتایج او در تیم ملی، بعد از جام ملت های آسیا قابل تمدید است. در اینجا به قرارداد وی برای این مدت 150 هزار دلار اشاره شده است. از سوی دیگر رسانه های پرتغالی از رقم 200 هزار دلاری صحبت کردند. مشخص است که در این مدت کوتاه شایعات زیادی در مورد قرارداد با کیروش به گوش می رسد. هنوز چیزی نوشته نشده و نمی توان به این موارد اشاره کرد; با این حال، بهتر است قبل از نهایی شدن هر چیزی یا قبل از اینکه مفاد قرارداد روی کاغذ بیاید، بند «محرمانه بودن» در جزئیات قرارداد لحاظ نشود. یک پای این قرارداد اما فدراسیون فوتبال است که ریاست آن را مهدی تاج بر عهده دارد. او در انجام معاملات استاد است! مارک ویلموتس بلژیکی گواه خوبی است. در شرایطی که تاج و اطرافیانش مدعی بودند قرارداد ویلموتس بهتر از قرارداد کی روش بوده و رقم مناسب تری دارد، بعدها مشخص شد که ویلموتس با قراردادی بسیار گرانتر از قرارداد کارلوس کی روش به ایران آمده است. او در نهایت توانست به صورت یک طرفه قرارداد خود را فسخ کند و در نهایت علاوه بر دو میلیون یورویی که از فوتبال ایران دریافت کرده، 3.2 میلیون یورو نیز دریافت کند. این معاهده حاصل حکومت در زمان صدارت مهدی تاج بود. در آن زمان، به همان اندازه که منتقدان می خواستند مفاد قرارداد ویلموتس فاش شود تا مشخص شود رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس تا چه اندازه در اظهاراتش صادق است، همیشه گفته می شد که این قرارداد محرمانه است و نمی توان شرایط آن را فاش کرد. حالا قبل از قرارداد کتبی کارلوس کی روش یا هر مربی دیگری که امروز و فردا به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی می شود، لازم است مهدی تاج و دوستانش بفهمند که چیزی به نام محرمانه مطرح نمی شود. محرمانگی یعنی امکان فساد و اساساً هر چیزی که ربطی به امنیت ملی نداشته باشد دلیلی بر محرمانه بودن ندارد. مخصوصاً که پول بایتلمال دوباره اینجا خرج می شود و بهتر است در ابتدای کار همه چیز روشن شود. این موضوع دیگری است که علاوه بر نهادهای بررسی و نظارت، تلاش وزیر ورزش را نیز می طلبد تا از بند محرمانه بودن قرارداد طرفین جلوگیری شود. فوتبال در دنیای امروز کاملا حرفه ای است و هزینه ها هم مشخص است. این روزها میزان قرارداد مربیان مختلف با تیم های باشگاهی و ملی کشورهای پیشرفته و پیشرفته کاملاً مشخص است و اگر کفش کسی کثیف نباشد دلیلی ندارد فدراسیون فوتبال ایران در قرارداد هیچ یک بند محرمانه داشته باشد. سرمربی.

این یک طرف ماجراست. چرا که با توجه به شاهکار قبلی مهدی تاج، بهتر است او را از برخورد با افرادی مانند «بی.زی» که هنگام امضای قرارداد با مارک ویلموتس به سفارت ایران در بلژیک رفتند و بندهای قرارداد را خواند و تاج نهایی شد، باز داشت. این یکی از مواردی است که مهدی تاج هنوز برای آن توضیحی نخواسته است. او البته یک بار در مورد «بی.زی» صحبت کرد و او را علاقه مند به تیم ملی و مسلط به زبان انگلیسی معرفی کرد، اما هرگز نگفت که نقش او در عقد قرارداد با ویلموتس بلژیکی چه بوده است. سومین نکته ای که مهدی تاج باید قبل از عقد قرارداد با کی روش شفاف سازی کند، نقش وزیر ورزش است. بلافاصله بگوید کیروش را با نصیحت و نصیحت به ایران می برد یا دستوری دریافت کرده است؟ این داستان نیز ریشه در حادثه قبلی دارد; تاج ابتدا به خود می بالید که یک بلژیکی را به ایران آورده است، اما بعدها که ماجرای قرارداد ویلموتس مشخص شد، توپ را به زمین وزارت ورزش انداخت و گفت وزارت ورزش وقت این بلژیکی را آورده است. وزارتخانه هم بیانیه ای داد که ما فقط پیشنهاد دادیم و تمام شد. تاج که در این مواقع به بله گفتن خیلی علاقه دارد، بهتر است حالا مشخص کند که کی روش را خودش رهبری می کند یا توصیه نهاد دیگری است؟ او همچنین باید به آینده نگاه کند و بداند که در آینده ای نزدیک ممکن است دوباره دلش شکسته شود! شاید قبل از اینکه به آن روزها برسیم، بهتر است راه حلی اندیشیده شود و برخلاف عرف معمول، این بار کارها را شفاف جلو ببریم. در قرارداد نباید به بند محرمانگی و عدم وجود افراد مشکوک و اطرافیان در حین امضای قرارداد اشاره ای شود و بحثی از استقلال وی مطرح نشود و سپس به بهانه دل شما مجبور به استعفا و ترک شود. درد با تجویز پزشک

کی روش سرمربی تیم ملی ایران شد

پس از حدود سه سال و هشت ماه دوری از فوتبال ایران، کارلوس کی روش دوباره به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران منصوب شد تا تیم ملی ایران را به جام جهانی 2022 قطر برساند. مدیر رسانه ای تیم ملی فوتبال ایران با انتشار این خبر در توییتر اعلام کرد که زحمات دراگان اسکوچیچ قابل تقدیر است و کارلوس کی روش هدایت ایران در جام جهانی را برعهده خواهد داشت. کی روش در اولین دوره حضورش روی نیمکت تیم ملی ایران، هشت سال هدایت تیم ایران را برعهده داشت و توانست بهترین نتیجه تاریخ تیم ملی فوتبال ایران را در جام جهانی کسب کند. وی از 15 فروردین 1389 تا 8 بهمن 1396 هدایت تیم ملی ایران را برعهده داشت و در جام جهانی 2018 روسیه، تیم ملی ایران با پرتغال، اسپانیا و مراکش همگروه بود و توانست در گروه سوم قرار گیرد. چهار امتیازی شد و دومین قهرمانی ایران در تاریخ جام جهانی. تیم ملی ایران نیز با کی روش به نیمه نهایی جام ملت های 2019 امارات راه یافت و با نتیجه 3 بر صفر مغلوب ژاپن شد. کی روش پس از هشت سال حضور روی نیمکت تیم ملی ایران، هدایت کلمبیا را برعهده گرفت. اما موفق نشد و سپس به عنوان سرمربی تیم ملی مصر انتخاب شد و توانست این تیم را نایب قهرمان جام ملت های آفریقا کند. اما با شکست پلی آف جام جهانی مقابل سنگال، نتوانست هدایت آن تیم را در قطر بر عهده بگیرد و از سمت خود برکنار شد. علاوه بر این، کی روش سابقه مدیریت رئال مادرید، اسپورتینگ لیسبون، منچستریونایتد (دستیار فرگوسن)، تیم ملی پرتغال و تیم ملی آفریقای جنوبی را نیز دارد. این مربی پرتغالی جایگزین اسکوچیچی شد که در 27 بهمن 1397 روی نیمکت تیم ملی نشست و توانست ایران را به قطر برساند و پس از نتایج ضعیف ویلموتس با تیم ملی ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی خوش درخشید. شکست در دیدار نهایی مقدماتی مقابل کره جنوبی و بازی دوستانه با الجزایر، نیمکت او را به لرزه درآورد و او در نهایت راه را برای کارلوس کی روش از پرتغال باز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید