بن سلمان همچنان از برنامه های کاخ سفید خارج است/ آیا عربستان سعودی به کشوری «غیر آمریکایی» در خاورمیانه تبدیل شده است؟

بن سلمان همچنان از برنامه های کاخ سفید خارج است/ آیا عربستان سعودی به کشوری «غیر آمریکایی» در خاورمیانه تبدیل شده است؟

روز جدید هیچ نشانه ای وجود ندارد که عربستان سعودی به نقش اصلی خود به عنوان مشتری آمریکایی که منافع ایالات متحده در منطقه را تسهیل می کند، بازگردد. سایر کشورهای کوچکتر، امارات و قطر، علاوه بر متحدان دیرینه ایالات متحده، از جمله اسرائیل، مراکش، اردن و مصر، این نقش را از ریاض بر عهده گرفته اند. به نظر می رسد با خروج ایالات متحده از کل خاورمیانه، ریاض به عاملی نامرتبط با منافع ایالات متحده تبدیل شده است.

مادوی الرشید در مقاله ای در خاورمیانه گفت: از نظر بین المللی، عربستان سعودی نتوانست نقش کلیدی ای را که پیش از به قدرت رسیدن ولیعهد محمد بن سلمان به آن عادت کرده بود، ایفا کند. سال 2021 مجموعه‌ای از ناامیدی‌ها را برای ریاض به همراه داشت، همراه با این درک که دیگر تنها نیروی متفقین غربی برای کنترل جهان عرب و اسلام نیست.

در ادامه آمده است: عربستان سعودی در سال 2022 همچنان در حاشیه خواهد ماند. هیچ نشانه ای مبنی بر بازگشت این کشور به نقش کلیدی خود به عنوان مشتری آمریکایی که منافع آمریکا در منطقه را تسهیل می کند، وجود ندارد. سایر کشورهای کوچکتر، امارات و قطر، علاوه بر متحدان دیرینه ایالات متحده، از جمله اسرائیل، مراکش، اردن و مصر، این نقش را از ریاض بر عهده گرفته اند. به نظر می رسد با خروج ایالات متحده از کل خاورمیانه، ریاض به عاملی نامرتبط با منافع ایالات متحده تبدیل شده است.

روابط ریاض و واشنگتن از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ژانویه 2021، تیره شده است. عربستان سعودی پس از اجازه دادن به گزارش محرمانه سیا در مورد ترور جمال حشقچی، روزنامه نگار، آهی آسوده کرد، اما هیچ اقدامی نکرد. اما ماه عسل بین ایالات متحده و عربستان سعودی کوتاه مدت بود و به دلیل ترجیح آشکار ایالات متحده برای تعهد گزینشی به محمد بن سلمان، دچار مشکل شد.

به نظر نمی رسد که وارث تاج و تخت دیگر در واشنگتن یا دیگر پلتفرم های بین المللی تحت رهبری ایالات متحده مورد استقبال قرار گیرد. در همین راستا لازم به ذکر است که محمد بن سلمان در اجلاس اخیر G20 و اجلاس آب و هوای COP26 شرکت نکرد زیرا هیچ تضمینی برای دست دادن یا عکس گرفتن با بایدن و دیگر رهبران جهان وجود نداشت. وارث تاج و تخت سعودی همچنین به کمک به ایالات متحده در جریان بحران تابستانی در افغانستان، که نیروهای آمریکایی از آن خارج شدند، افتخار نمی کرد.

موارد فوق لزوماً به معنای برکناری محمد بن سلمان برای همیشه نیست. ایالات متحده به تعامل گزینشی با عربستان تا پایان سال 2021 ادامه می دهد. ایالات متحده می خواهد اطمینان حاصل کند که نفت عربستان به مقدار زیادی در بازارها جریان پیدا می کند تا قیمت نفت به افزایش خود ادامه ندهد و اقتصاد غرب به رشد خود ادامه دهد. دو سال سال ضعیف خواهد شد. با این حال، اختلالات ناشی از کووید-19 و تقاضای کم انرژی، همراه با ظهور نوع Omicron، نوید می دهد که سال 2022 سال دیگری از عدم اطمینان خواهد بود.

یک بحران جدید

در همین حال، با تمام شدن مهمات ریاض برای محافظت از خود در برابر پهپادها و حملات موشکی یمنی، بحران جدیدی بین عربستان سعودی و ایالات متحده آغاز شده است. گزارش اخیر وال استریت ژورنال نشان داد که سیستم موشکی زمین به هوای پاتریوت ایالات متحده ارائه شده توسط ایالات متحده به طور خطرناکی کمبود دارد.

مجلس سنای آمریکا ماه گذشته قطعنامه منع فروش پیشنهادی 280 موشک هوا به هوا به پادشاهی را با 67 رای موافق و 30 رای مخالف شکست داد. بسیاری از طرفداران فروش تسلیحات به عربستان سعودی در واشنگتن ترجیح می دهند به تسلیح بدون قید و شرط این کشور بدون تعهد به پایان دادن به جنگ در یمن ادامه دهند. اما این اولویت بایدن بود.

عربستان سعودی مطمئناً در معرض حملات پهپادی توسط اکثر حسین‌ها قرار خواهد گرفت که قبلاً توانایی خود را برای حمله به میادین نفتی عربستان و اختلال در تولید نفت آزمایش کرده‌اند. محمد بن سلمان باید ناامیدانه به این جنگ پایان دهد، جنگی که نشان داده شده هیچ نتیجه ای برای ریاض نداشته و هزینه بر است. انتظار می رود روابط او با بایدن در سال 2022 سرد بماند. وارث تاج و تخت می تواند روی روسیه و چین برای کمک به بازگرداندن موقعیت خود در صحنه بین المللی حساب کند، اما آنها جایگزینی برای اتحادیه قدیمی آمریکا و عربستان نیستند. علاقه روسیه به ریاض معطوف به نفت و تجارت رو به رشد با ریاض است و تمرکز کمی روی موضوع تسلیحات وجود دارد، بنابراین پکن نمی تواند جایگزین واشنگتن شود. به طور مشابه، چین از فرصت های اقتصادی بیشتری در عربستان سعودی استقبال می کند، اما علاقه ای به مسائل سیاسی یا فرهنگی ندارد.

محمد بن سلمان به دلایل زیادی نمی توانست ناگهان به سمت شرق حرکت کند. زرادخانه نظامی او در غرب مستقر است و او همچنان در آرزوی احیای روابط کشورش با ایالات متحده است که در دوران ترامپ در اوج بود. او می تواند در ریاض بنشیند و منتظر انتخابات بعدی آمریکا باشد که می تواند منجر به رئیس جمهور دوستانه تر در کاخ سفید شود.

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در تلاش برای جمع‌آوری سرمایه برای صندوق سرمایه‌گذاری جدید خود، توجه خود را به ریاض و دیگر پادشاهان خلیج فارس معطوف کرد. تنها محمد بن سلمان به درخواست او پاسخ مثبت داد، در حالی که دیگر حاکمان خلیج فارس تمایلی به سرمایه گذاری روی کوشنر و معاملات مالی او نداشتند. وارث تاج و تخت عربستان می خواهد از صندوق سرمایه گذاری عمومی خود برای تضمین آینده سیاسی خود در واشنگتن استفاده کند، در صورتی که یک رئیس جمهور طرفدار جمهوری خواه در سال 2024 به قدرت برسد.

اروپا را ببینید

محمد بن سلمان همچنین می‌تواند توجه خود را به بریتانیا و اروپا معطوف کند که فرصت‌طلب هستند و می‌خواهند با وارث تاج و تخت کار کنند بدون اینکه اجازه دهند تجربه وحشتناک حقوق بشری او مانع معاملات تسلیحاتی آینده شود. بریتانیا روابط نزدیکی با ریاض دارد و دولت محافظه‌کار کنونی تمایلی به تضعیف فرصت‌های حقوق بشر در آینده ندارد. به این ترتیب، بریتانیا دومین تامین کننده بزرگ تسلیحات به عربستان سعودی باقی خواهد ماند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، وارث تاج و تخت عربستان را در سفر اخیر خود به ریاض به گرمی در آغوش گرفت. زیرا بازرگانان، دلالان اسلحه و حتی روشنفکران سعی داشتند شاهزاده را تحت تأثیر قرار دهند و امکانات مالی را فراهم کنند. شایان ذکر است که مکرون اولین رهبر اروپایی بود که در سال 2018 پس از ترور حشقچی وارد ریاض شد.

یکی از دغدغه های اصلی مکرون حل بحران عربستان و لبنان به گونه ای بود که به اقتصاد در حال فروپاشی لبنان کمک مالی کند. باید دید آیا ماکرون موفق خواهد شد یا خیر، زیرا درمان شکاف عربستان و لبنان بدون دستیابی به راه حلی با ایران که از حزب الله، دشمن اصلی عربستان سعودی حمایت می کند، ممکن نیست.

سایر رهبران اروپایی ممکن است تمایلی به پذیرش وارث تاج و تخت سعودی نداشته باشند، با توجه به اینکه رای دهندگان آنها مراقب عملکرد آنها هستند و ممکن است پارلمان آنها به طور کامل از روابط نزدیکتر با ریاض یا معاملات تسلیحاتی جدید حمایت نکند.

در سال 2022، همه متحدان بین المللی عربستان سعودی اگر بخواهند به توطئه ها و جنایات قبلی خود ادامه دهند، در کشورهای خود با چالش هایی روبرو خواهند شد. محمد بن سلمان ممکن است در تلاش باشد تا شکوه سابق خود را به عربستان بازگرداند، زمانی که این کشور اولین کشوری بود که جامعه بین المللی برای حل بسیاری از مشکلات پیش روی جهان عرب به آن متوسل شد.

دیدگاهتان را بنویسید