بهانه ای برای میلیاردرها برای فرار از مالیات

بهانه ای برای میلیاردرها برای فرار از مالیات

روتر جدید «کارت خوان نداریم» یا «کارت خوان خراب است» یکی از ترفندهای فرار مالیاتی است که امروزه در تعدادی از مشاغل پردرآمد مانند مراکز درمانی، دفاتر حقوقی و مطب پزشکان تکرار می شود.

این مراکز مشتریان خود را مجبور به پرداخت نقدی یا کارتی می کنند تا از پرداخت مالیات خودداری کنند.

و این در حالی است که بر اساس ماده 71 قانون تشکل های صنفی استفاده از دستگاه کارتخوان در موسسات تجاری الزامی است و برای تسهیل تجارت و گزارش دهی و مستندسازی فعالیت تجاری، تجار عرضه کننده کالا یا ارائه خدمات موظفند استفاده از محل فروش مکانیزه متناسب (POS) یا استفاده از دستگاه توزین دیجیتال یا دیجیتال برای فروش کالا یا ارائه خدمات طبق قوانین و مقررات این آیین نامه.

فروش کالا یا ارائه خدمات توسط واحدهای مشخص شده بدون استفاده از صندوق مکانیزه یا ترازوی دیجیتال تخلف صنفی تلقی می شود و بر اساس تبصره ۲ ماده ۷۱ قانون نظام صنفی واحد تجاری با آن برخورد خواهد کرد. بنابراین با واحدهایی که از کارتخوان استفاده نمی کنند وارد سازمان جنایی می شوند.

استفاده از دستگاه های کارتخوان از اردیبهشت ماه سال 1392 با مصوبه هیات وزیران الزامی شده است و بر اساس این مصوبه شفافیت در نظام بانکی محقق می شود و در این راستا بانک ها ماموریت دارند تراکنش های بانکی کشور را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. افراد و فروشندگانی که کارتخوان دارند.

تراکنش های مالی دستگاه کارتخوان از فرار مالیاتی جلوگیری می کند، بنابراین کسانی که از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری می کنند، سیستم بانکی با شناسایی تراکنش های مشکوک راه فرار مالیاتی را بر روی مردم می بندد.

کارتخوان ها به سیستم مالیاتی متصل هستند

بانک مرکزی موظف است ظرف مدت یک سال کلیه پایانه های دارای کارت خوان را ساماندهی کند و هر دستگاه کارتخوان در کشور باید دارای شناسه منحصر به فرد باشد بنابراین در صورت عدم دریافت کد اقتصادی سازگار با دستگاه POSE به صاحبان دستگاه کارتخوان ، از خدمت خارج خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، بانک مرکزی موظف است ظرف یک سال پس از ابلاغ این قانون نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و پایانه‌های فروش و با برقراری مکاتبات بین آنها اقدام کند. مجوز کسب و کار، شماره اقتصادی شرکت ها یک شناسه منحصر به فرد پایانه های تجاری را تنظیم کنید.

بانک مرکزی موظف است در چارچوب قوانین مربوطه، اطلاعات تراکنش‌های بانکی از قبیل موجودی افتتاح دوره، وجوه سپرده، برداشت وجوه، مانده پایان دوره و سایر اطلاعات حساب بانکی را به منظور تکمیل پرونده هویتی و دارایی‌ها به صورت آنلاین در دسترس قرار دهد. به سازمان امور مالیاتی

کسانی که کارتخوان دارند مودیان محسوب می شوند، بنابراین اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی از سوی بانک مرکزی سازمان برای امور مالیاتی اعلام می شود.

اصناف و مودیان از تاریخ 15 خرداد لغایت 15 تیرماه فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی را همراه با حساب های تجاری به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. در این خصوص مودیان مالیاتی که مایل به تکمیل اظهارنامه هستند باید شماره ثبت حساب فعالیت مرتبط با مشاغل را نیز در فرم مربوطه اعلام کنند.

به گفته رئیس مرکز نظارت بر امور مالیاتی سازمان، این سازمان حساب‌های تجاری را به بانک مرکزی اعلام می‌کند که پس از تایید بانک، این حساب حساب تجاری یک فرد محسوب شده و به پرونده مالیاتی وی پیوست می‌شود.

«محمد برزگری» در این باره گفت: حساب های غیرتجاری یا شخصی مودیان نیز به صورت دوره ای توسط بانک مرکزی رصد می شود که به صورت سیستمی فعالیت های تجاری دارنده حساب سپرده را بررسی می کند. در صورتی که حساب تجاری نباشد، در صورت تایید مشکوک بودن سپرده ها، به سازمان امور مالیاتی اعلام می شود که شخص باید مدارک ارائه کند، در غیر این صورت باید هزینه و مالیات مبارزه با پولشویی را پرداخت کند.

برخی از اصناف مشتریان را وادار به واریز از طریق کارت می کنند اما بر اساس پیشنهاد سازمان امور مالیاتی اگر کارتی بیش از 45 سپرده داشته باشد باید مشکوک به فرار مالیاتی تلقی شود.

سامانه اعلام فرار مالیاتی و عدم استفاده از دستگاه کارتخوان

سازمان امور مالیاتی کشور با ایجاد سامانه افشاگری، زمینه را برای انتشار گزارش های فرار مالیاتی و عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان فراهم کرد.

همچنین مردم می توانند شکایات، پیشنهادات و سوالات مالیاتی خود را به شماره 1526 مرکز ارتباطات مردمی سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند و این سازمان به پیگیری سریع پرونده ها می پردازد.

شهروندان می توانند بدون ثبت اطلاعات شخصی یا محرمانه نگه داشتن اطلاعات، تخلف عدم استفاده از دستگاه کارتخوان را در مراکز مختلف در سامانه گزارشات سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند تا به سرعت توسط کارشناسان این سازمان رسیدگی شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در همین راستا اعلام کرد: مقابله با فرار مالیاتی از اولویت های سازمان است و طرح افشاگری برای شناسایی فرار مالیاتی و مودیان جدید مالیاتی با جدیت در حال اجراست.

بر اساس اعلام «داود منظور» پس از راه اندازی سامانه هشدار مالیاتی، بیش از 4 هزار و 100 گزارش در این سامانه ثبت شده و مراحل رسیدگی در چارچوب قانون و مقررات در حال انجام است.

وی بیشترین افشاگرها را مربوط به حوزه پزشکان عنوان کرد که از این تعداد 781 افشاگر مربوط به حوزه پزشکی (اعم از پزشک، بیمارستان، درمانگاه و …) بوده که اغلب مربوط به عدم استفاده از خوان روی کارت بوده است.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، پس از دریافت و تکمیل اطلاعات کافی، برای 166 متخلف پیامکی حاوی نیاز قانونی نصب و استفاده از دستگاه کارتخوان و عواقب قانونی عدم نصب و استفاده از دستگاه POSE ارسال شد.

وی همچنین از شهروندان خواست تا با مراجعه به درگاه مالیاتی کشوری intamedia.ir در قسمت ویژه «سوت زنی» گزارش خود را ارسال و از پاداش ویژه وی که حداکثر تا 1 درصد مبلغ نهایی وصول شده است، استفاده کنند. مالیات.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در این خصوص تاکید کرد: مردم تخلفات مالیاتی برخی اصناف، مراکز درمانی و سایر مراکز در عدم استفاده از دستگاه های کارتخوان را به سازمان مالیاتی گزارش دهند.

«محمد برزگری» گفت: اگر فردی کارت بانکی را به مرکزی ارائه کند، اما آن مرکز از استفاده از دستگاه کارتخوان خودداری کند و از وی درخواست انتقال با کارت کند، می‌تواند این موضوع را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهد.

او گفت که برخی از صاحبان مشاغل کارتخوان ها را به پرونده های مالیاتی خود پیوند نمی دهند، که این شبهه را ایجاد کرده است که پرداخت ها در جای دیگری انجام می شود. سازمان امور مالیاتی جریمه های سنگینی را برای این افراد پیش بینی کرده است، بنابراین آن دسته از فعالان اقتصادی که به جای کارتخوان از کارت به کارت استفاده کنند، علاوه بر پرداخت مالیات مذکور مشمول جریمه غیرقابل بخشش خواهند شد.

برخی از اصناف که تصور می‌کردند با اجبار مشتریان به استفاده از کارت به کارت می‌توانند از پرداخت مالیات اجتناب کنند، ترفندهایی را امتحان کردند که جواب نداد و در نهایت وارد شبکه مالیاتی شدند و نه تنها مجبور به پرداخت مالیات، بلکه جریمه‌های سنگین مالیاتی نیز شدند.

دیدگاهتان را بنویسید