بهبود بیماران سکته مغزی با فیزیوتراپی/کاهش سن شروع مشکلات اسکلتی

وی افزود: جامعه 8 هزار نفری فیزیوتراپیست ایران می تواند مهمترین نقش را در پیشگیری، درمان و توانبخشی اختلالات حرکتی و ارائه خدمات فیزیوتراپی پیشگیرانه برای پیشگیری از آسیب های اسکلتی عضلانی ایفا کند.

موسن زاده در خصوص تاثیر خدمات به روز فیزیوتراپی بر سلامت و بهبود افرادی که به فیزیوتراپیست مراجعه می کنند، گفت: فیزیوتراپی اولین و بهترین پاسخ در هنگام بروز مشکلات حرکتی اعم از ضایعات بافت نرم و یا مشکلات اسکلتی عضلانی است. مفاصل، مشکلات دیسک و آسیب های ورزشی و فیزیوتراپی می تواند بهترین نقش را در درمان بیماری هایی مانند سکته مغزی، آسیب های نخاعی، شکستگی ها و مشکلات بافت نرم ایفا کند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در خصوص شایع ترین مشکلاتی که افراد در زمینه فیزیوتراپی با آن مواجه هستند، افزود: سالمندان با مشکلاتی مانند کاهش قدرت عضلانی، عدم فعالیت حرکتی، پوکی استخوان، ساییدگی مفاصل، شکستگی و ناتوانی در حمل برخوردها و فیزیوتراپیست ها می توانند به سالمندان در هر سه بعد پیشگیری، درمان و توانبخشی کمک کنند تا فرد بتواند به زندگی پویا و فعال ادامه دهد.

وی همچنین درباره نیاز جوانان جامعه به فیزیوتراپی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی جامعه ما در حال حاضر افزایش مشکلات اسکلتی عضلانی در کودکان، نوجوانان و جوانان است. متأسفانه به دلیل کاهش تحرک کودکان و نوجوانان و مشکلاتی مانند چاقی، تغذیه نامناسب و کاهش قدرت عضلانی و عدم تحرک، در دوران بحران کرونا شیوع بیماری های اسکلتی عضلانی و به نوعی سن شروع مشکلات اسکلتی- عضلانی را افزایش داد. جمعیت نوجوان و جوان کاهش یافته است و این مشکل زنگ خطری برای آینده است. این بدان معناست که فردی که در دوران کودکی و نوجوانی فعالیت بدنی کمی دارد به تدریج دچار مشکلات سیستمیک مانند فشار خون، دیابت، پوکی استخوان و ساییدگی مفاصل می شود و به همین دلیل لازم است آموزش های لازم و پیشگیرانه به کودکان ارائه شود. فیزیوتراپیست ها به نوجوانان و جوانان داده می شود.

موذن زاده همچنین توصیه هایی برای سالمندان ارائه کرد و گفت: سالمندان باید هر روز 45 دقیقه با کفش طبی و با سرعت مناسب پیاده روی کنند. همچنین باید تمرینات تقویتی، ایزومتریک، هوازی و کششی و تمرینات تنفسی را که توسط فیزیوتراپیست ها آموزش داده می شود، انجام دهند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران همچنین توصیه کرد: برای پیشگیری از چاقی و پوکی استخوان، افراد جامعه از سنین کودکی تا میانسالی و سالمندی به فعالیت ها و ورزش هایی مانند ایروبیک، پیاده روی منظم و تمرینات تنفسی بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید