بهبود عملکرد مغز در میانسالی با مصرف امگا 3


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۵
کد خبر: 1901659

شواهد جدید نشان می دهد که خوردن ماهی های آب سرد و سایر منابع اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به حفظ سلامت مغز و تقویت توانایی های شناختی در میانسالی کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شواهد جدید نشان می دهد که خوردن ماهی های آب سرد و سایر منابع اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به حفظ سلامت مغز و تقویت توانایی های شناختی در میانسالی کمک کند.

بر اساس مطالعه ای که در 5 اکتبر در مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شد، وجود حداقل مقادیر کمی از امگا 3 در گلبول های قرمز خون با بهبود ساختار مغز و عملکرد شناختی در میان داوطلبان سالم 40 تا 50 ساله مرتبط است. سال ها. .

کلودیا ساتیزابال، محقق اصلی این مطالعه و استادیار موسسه آلزایمر گلن بیگز، می‌گوید: تحقیقات این رابطه را در جوامع قدیمی‌تر بررسی کرده است. یک مطالعه جدید نشان می دهد رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، حتی در سنین پایین، ممکن است به محافظت از مغز در برابر بسیاری از شاخص های پیری در میانسالی کمک کند.

میانگین سنی داوطلبان 46 سال است. تیم تحقیقاتی رابطه بین غلظت اسیدهای چرب امگا 3 در گلبول های قرمز، نشانگرهای شناختی پیری مغز و ام آر آی را بررسی کردند. آنها همچنین تأثیر غلظت امگا 3 در گلبول های قرمز را در داوطلبانی که حامل ژن «APOE 4» بودند، بررسی کردند. “APOE 4” یک تنوع ژنتیکی است که با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

این مطالعه بر روی دو هزار و 183 شرکت‌کننده سالم انجام شد و نشان داد که شاخص امگا 3 بالاتر با هیپوکامپ بزرگ‌تر در مغز مرتبط است که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد.

علاوه بر این، دریافت بیشتر امگا 3 با تفکر انتزاعی بهتر یا توانایی درک مفاهیم پیچیده با استفاده از تفکر منطقی مرتبط است. شرکت کنندگانی که ژن “APOE 4” را با شاخص امگا 3 بالاتر حمل می کردند، کمتر به بیماری عروق کوچک مبتلا بودند.

دبورا ملو ون لنت، محقق فوق دکتری در موسسه بیگز و یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید: اسیدهای چرب امگا 3 مانند EPA و DHA ریزمغذی های کلیدی هستند که مغز را تقویت و محافظت می کنند. مطالعه ما یکی از اولین مطالعاتی است که این اثر را در جمعیت جوان‌تر بررسی می‌کند. مطالعات بیشتری در این گروه سنی باید انجام شود.

محققان شرکت کنندگان را به دو گروه با غلظت های بسیار کم، متوسط ​​و بالاتر از امگا 3 تقسیم کردند. Satizabal می گوید: «ما بدترین نتایج را در افرادی دیدیم که کمترین میزان مصرف امگا 3 را داشتند. این یک نتیجه جالب است. اگرچه هرچه امگا 3 بالاتر باشد، برای مغز مفیدتر است، اما حتی مقادیر کم برای دیدن فواید آن کافی است.

محققان نمی دانند اسیدهای چرب DHA و EPA چگونه از مغز محافظت می کنند. یک نظریه این است که از آنجایی که اسیدهای چرب در غشای نورون ها مصرف می شوند، وقتی با انواع دیگر اسیدهای چرب جایگزین می شوند، نورون ها ناپایدار می شوند. توضیح دیگر ممکن است مربوط به خواص ضد التهابی آنها باشد. Satizabal می گوید، این پیچیده است. ما هنوز همه چیز را مشخص نکرده‌ایم، اما نشان داده‌ایم که اگر مصرف امگا 3 را حتی اندکی افزایش دهید، از مغزتان محافظت می‌کنید.

DHA و EPA همچنین از مغز حامل های ژن APOE 4 محافظت می کنند. ملو ون لنت با اشاره به آسیب پذیری این گروه پرخطر گفت: این ژنتیک است، بنابراین نمی توانید آن را تغییر دهید. بنابراین، اگر بتوان یک عامل خطر را اصلاح کرد که بتواند استعداد ژنتیکی را معکوس کند، سود زیادی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید