بهبود 80 درصدی تراز بودجه در 4 ماه امسال/خروج دولت از NFR صفر شد


ساعت: 18:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890711

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سال گذشته 6 میلیارد و 337 میلیون تومان بود که این رقم در 4 ماهه امسال به صفر رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز اطلاع رسانی و فعالیت های بین الملل سازمان برنامه و بودجه، بررسی عملکرد چهار ماهه بودجه حاکی از بهبود شاخص های کلان است; دولت با تکیه بر درآمدهای پایدار توانسته است انسجام بیشتری را در درآمدها و هزینه های کشور ایجاد کند که ممکن است به بهبود سایر شاخص های کلان اقتصادی منجر شود.

در سال 1400 و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بودجه با کسری 480 هزار میلیارد تومانی مواجه شد. 54 هزار میلیارد تومان از حقوق بانک مرکزی صرف هزینه های جاری شد. 60 هزار میلیارد تومان بدون اعتبار در خزانه ماند. به عبارت دیگر، دولت قبل هزینه‌ها را بر مبنای درآمدهای بی‌ثبات افزایش داده بود و این امر باعث بارگیری بیش از حد مطالبات بر گروه‌های مختلف از جمله معلمان و مستمری بگیران شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تمرکز بر افزایش درآمدهای پایدار، حذف هزینه های غیرضروری و ممنوعیت وام های بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه این رویکرد در اواخر دهه 1400 علاوه بر بازپرداخت مطالبات و تسویه مطالبات. حقوق بانک مرکزی، وام پروژه های عمرانی و اشتغال نیز به رقم 200 هزار میلیارد تومان رسید.

در سال 1401 نیز همین رویکرد با تمرکز بیشتری دنبال شد و بررسی گزارش اجرای بودجه چهار ماهه امسال نشان می دهد که منابع درآمدی نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 درصد رشد داشته است.

با تلاش کارکنان بخش نفت در سه ماهه نخست سال منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی 481 درصد افزایش یافت.

* افزایش 470 درصدی درآمد حاصل از واگذاری اموال منقول

در راستای ساماندهی دولت و فروش دارایی های مازاد، نقل و انتقال دارایی های سرمایه ای 470 درصد و نقل و انتقال اموال منقول و غیرمنقول در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 104 درصد افزایش داشته است.

استفاده از صندوق ذخیره خزانه و ظرفیت ماده 125 در این مدت بیش از 36 درصد کاهش یافت، از سوی دیگر منابع درآمدی حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی در چهار ماهه نخست سال گذشته بوده است. 6337 میلیارد تومان که این رقم در 4 ماه نخست سال جاری به صفر رسید.

* بهبود 80 درصدی در تراز بودجه

بررسی گزارش عملکرد سه ماهه بودجه کشور حاکی از آن است که تراز کلی بودجه 80 درصد بهبود یافته است، به عبارت دیگر در صورت تداوم رویکرد کنترل خلق پول توسط بانک ها بر اساس انضباط مالی دولت شاهد کاهش نقدینگی خواهیم بود. و نرخ تورم در ماه های آینده.

در چهار ماهه نخست سال جاری با تمرکز بر بهبود عملکرد شرکت های دولتی، سود این شرکت ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 126 درصد افزایش یافت.

535 هزار میلیارد تومان میزان تعهدی است که دولت قبل با فروش اوراق ایجاد کرد و دولت سیزدهم ماهانه به طور متوسط ​​11 هزار میلیارد تومان اصل و سود به این اوراق پرداخت می کند.

* کاهش 83 درصدی فروش اوراق بدهی

اما با اتکا به درآمدهای پایدار، منابع حاصل از انتشار اوراق خزانه اسلامی در این مدت 83 درصد کاهش داشته است. یعنی در چهار ماهه اول سال دولت حدود 50 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق قبلی را تسویه کرد و کمتر از نیمی از این تعداد اوراق جدید منتشر شد.

منابع به دست آمده از انتشار اسناد جدید به ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی، آموزشی و ورزشی، بازسازی و تجهیز فضاهای فیزیکی فرسوده دانشگاه های وزارت علوم و جهاد دانشگاهی، ساخت و ساز اختصاص دارد. و تکمیل اشیاء نیمه تمام، کنترل و تامین آب در کشور و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی.

دیدگاهتان را بنویسید