بهترین شکل رفراندوم جهانی در آوریل 2018 برگزار شد، همه پرسی 4 آوریل نمونه بارز قدرت مردم بر مردم است.


ساعت: 16:49
تاریخ انتشار: 1401/01/12
کد خبر: 1818863

این کارشناس مسائل سیاسی، رفراندوم را یکی از مهم ترین همه پرسی جهان، رفراندوم آوریل 1958 دانست و گفت: رفراندوم 1958 مصداق بارز دموکراسی به معنای واقعی کلمه و حکومت مردم بر مردمی است که هنوز در جهان می درخشند. جهان.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سید محمد سید سیاح، رئیس سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اردبیل و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با … سبلان ماوی به تشریح وقایع 13 فروردین 58 می پردازد و می گوید: 13 فروردین 1358 روز اعلام نتایج همه پرسی نوع حکومت پس از انقلاب اسلامی است.

وی به بیانات حضرت امام (ره) در این زمینه اشاره کرد و گفت: در جلد سوم صحیفه نور امام خمینی (ره) آمده است که به دلیل اتمام حجت بر دیگران و اتمام امر. ، همه پرسی برگزار شد.

سیدسایا در ادامه سخنان خود به روند رفراندوم طبق اسناد موجود اشاره کرد و گفت: با اعلام این موضوع وسوسه ها شروع شد و هر گروه نام دولت جدید را اعلام کرد. برخی گفتند: جمهوری ایران. برخی بر دموکراسی تاکید کردند و جمهوری دموکراتیک ایران را پیشنهاد کردند. می گویند باز هم خمینی (ره) با آگاهی و احساس بی نظیرش از خطر انحراف از اهداف و آرمان ها اعلام می کند: «به جمهوری اسلامی رأی دهید، نه یک کلمه بیشتر، نه یک کلمه کمتر» و چنین شد که مردم ایران بار دیگر همبستگی و حمایت خود را از امام خود به جهانیان نشان دادند و در روزهای دهم و یازدهم فروردین پای صندوق های رای رفتند و به یکی از بزرگترین اهداف انقلاب و قیام خود دست یافتند.

وی به حضور مردم در این رفراندوم تاریخی اشاره کرد و گفت: حضور مردم در صحنه به قدری چشمگیر و باشکوه بود که امام (ره) در پیام خود خطاب به ملت شریف ایران فرمودند: بهبالله گفتند. همه با هم و لطفارقوا لبیک و به اتفاق آرا به نفع جمهوری اسلامی رای دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را در شرق و غرب ثابت کردند.

مسئول بسیج دانش آموزی استان اردبیل همچنین به نتایج همه پرسی اشاره کرد و گفت: نتایج همه پرسی روز 13 فروردین اعلام شد و 2.98 درصد از رای دهندگان به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و زمینه را برای هرگونه بحث و مناظره فراهم کرد. درباره شکل و نوع حکومت در ایران «بستند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به نامگذاری این رفراندوم به نام عید انقلاب و فلسفه اعلام 13 فروردین روز جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: خمینی (ره) را در پیام رادیویی و تلویزیونی خود به مردم ایران گفتند: صبح دوازدهم فروردین که اولین روز حکومت خداوند است، یکی از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را جشن بگیرند و زنده نگه دارند، روزی که ۲۵۰۰ سال – کاخ کنگره های قدیمی فروریخت و حکومت شیطانی برای همیشه متوقف شد. دولت مستضعفان جایگزین او شد.

این مبلغ اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود به دموکراسی واقعی اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران این موضوع در بعد وسیعتر و البته دموکراتیک تر اعمال شده است. به نظر می رسد اعتماد دولت جمهوری اسلامی به آرای مردم، مهمترین ویژگی رفراندوم 58 باشد. همانطور که در این همه پرسی اهمیت رای مردم در محتوای این همه پرسی مورد تاکید قرار گرفت، اگر مردم به حکومت جمهوری اسلامی رای ندهند، سایر اشکال حکومت به رای مردم گذاشته می شود.

وی افزود: اعتماد یک حکومت به مردم از هیچ یک از دولت های دموکراتیک و جمهوری خواه بالاتر نیست. شاید بهترین رفراندوم در بین مهمترین رفراندوم های جهان در آوریل 1958 بود. در واقع رفراندوم 1958 نمونه درخشانی از دموکراسی به معنای واقعی کلمه و تسلط مردم بر مردمی است که همچنان ادامه می دهند. در سراسر جهان بدرخشد و روح آزادی را به مردم منتقل کرده است. در جهان؛ و به برکت این نظام امروز ملتهای آزادیبخش اسلامی در عراق، یمن، لیبی، مصر، بحرین و… آنها علیه حکومت استبدادی قیام کرده اند و می خواهند حکومتی بر اساس رای مردم تشکیل دهند.

وی به تاریخچه همه پرسی در کشور اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی با دو رفراندوم مهم روبرو هستیم، رفراندوم 1932 توسط دکتر مصدک و رفراندوم 1941 توسط محمدرضا شاه انجام شد.

سید سیا به هدف مصدق از برگزاری رفراندوم اشاره کرد و گفت: این همه پرسی برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس برگزار شد اما با استعفای اکثریت نمایندگان، لزوم برگزاری همه پرسی زیر سوال رفت و مخالفان و موافقانی نیز وجود داشت. این یک کودتای برنامه ریزی شده بود و برخی از حامیان شاه از نتیجه نهایی رفراندوم می ترسیدند و آن را غیرقانونی می خواندند. اما به دلیل اوضاع مجلس مجبور به برگزاری رفراندوم شد که با اکثریت آرا به نفع مصدق و اهداف وی خاتمه یافت.

وی افزود: محمدرضا پهلوی در سال 1320 پس از تعطیلی مجلس سنا و مجلس شورای ملی اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی حق قانون گذاری دارد، اگرچه این اقدام خلاف قانون اساسی بود، اما نظریه خود را پایه گذاری کرد. همه پرسی که پس از تشکیل پارلمان به تصویب پارلمان می رسد.

سیدسایا در خصوص شرایط جوی و سیاسی حاکم بر ایران در سال 58 به سبلان ما گفت: اهمیت رای و نظر مردم به دولت جدید قبل از تصویب قانون اساسی منحصر به فرد.

وی لزوم رفراندوم امام خمینی (ره) را علیرغم اینکه خود مردم تصمیم به انقلاب گرفتند، بیان کرد و گفت: با اعلام شرط سنی 16 سال برای ایجاد حق تصمیم گیری برای افراد مختلف، محتوای رای می تواند به رای گیری با توجه به کثرت رای دهندگان بی سواد و عدم اطلاع از تعاریف مفاهیم مدرن سیاسی، تصویب لایحه همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی در شورای انقلاب، تصویب بسیاری از اصول قانون اساسی با همه پرسی. و آرای مرجع، ر.ک – مسائل همه پرسی کشور منوط به تصویب کل مجلس، تصویب نهایی بازنگری قانون اساسی از همه پرسی است که نشان از اهمیت بالای نظر مردم در امور جاری کشور دارد. سال 58 نبود.

وی افزود: بهترین رفراندوم در میان مهمترین رفراندوم های جهان در سال 58 در ایران برگزار شد، زیرا با وجود قیام مردمی به رهبری روحانیت که انقلاب اسلامی را پایه گذاری و اجرا کردند و انقلاب را به این مرحله رساندند. برای تشکیل حکومت، اما با این وجود، با آغاز شکل گیری ارکان نظام اسلامی، بار دیگر اصل نظام زیر سوال رفت تا مردم بتوانند با صلاحدید و هراس هر حزب و سیاسی، آزادانه نظرات خود را بیان کنند. و معتقدند در تمام مراحل انقلاب از تأسیس تا تشکیل دولت حضور داشتند.

این کارشناس سیاسی گفت: در واقع رفراندوم 58 نمونه درخشان دموکراسی به معنای واقعی کلمه و سلطه مردم بر مردم است که همچنان در جهان می درخشد و روح آزادیخواهی را به مردم منتقل می کند. مردم؛ و به برکت این نظام امروز ملت های لیبرال اسلامی در عراق، یمن، لیبی، مصر، بحرین و… آنها علیه حکومت استبدادی قیام می کنند و می خواهند حکومتی بر اساس رای مردم تشکیل دهند.

مصاحبه: مهدی جدی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید