بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

بسیاری از انواع مختلف نوشیدنی ها حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است به کاهش سطح کلسترول یا حفظ سلامتی کمک کند، مانند نوشیدنی های جو و سویا.

کلسترول یک ماده مومی شکل است که بدن از آن برای ساخت سلول ها و هورمون ها استفاده می کند. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) دو نوع مختلف کلسترول هستند.

وقتی سطح کلسترول ناسالم باشد، خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سکته مغزی یا حملات قلبی را افزایش می دهد.

این مقاله نوشیدنی هایی را ارائه می دهد که می توانند به کنترل سطح کلسترول کمک کنند و همچنین نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب کنید.

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به نظر می رسد به کاهش سطح LDL «بد» و کلسترول کل کمک می کند.در مطالعه ای در سال 2015، دانشمندان به موش ها آب نوشیدنی حاوی کاتچین و اپی گالوکاتچین گالات، یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مفید چای سبز، چای دادند.

پس از 56 روز، دانشمندان دریافتند که سطح کلسترول «بد» و LDL در دو گروه از موش‌هایی که از رژیم‌های غذایی پرکلسترول تغذیه شده بودند، حدود 14.4 درصد و 30.4 درصد کاهش یافت. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای بررسی بیشتر این موضوع مورد نیاز است.

چای سیاه نیز می تواند تأثیر مثبتی بر کلسترول داشته باشد، اما به میزان کمتری نسبت به شکل سبز آن. این به این دلیل است که مقادیر مختلف کاتچین در چای به این معنی است که بدن مایعات را به طور متفاوتی جذب می کند.

علاوه بر این، کافئین همچنین می تواند به افزایش سطح HDL کمک کند.

2. شیر سویا

سویا چربی اشباع کمی دارد. جایگزینی خامه یا محصولات لبنی پرچرب با شیر یا خامه سویا می تواند به کاهش یا مدیریت سطح کلسترول کمک کند.

سازمان غذا و دارو مصرف 25 گرم پروتئین سویا در روز را به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی اشباع شده و کلسترول برای کاهش خطر بیماری قلبی توصیه می کند. علاوه بر این، مصرف دانه های سویا به صورت کامل و حداقل فرآوری شده بدون شکر، نمک و چربی ترجیح داده می شود.

محققان مصرف 2 تا 3 وعده غذا یا نوشیدنی سویا را در روز توصیه می کنند که یک وعده آن 250 میلی لیتر شیر سویا است.

3. نوشیدنی جو دوسر

جو حاوی بتا گلوکان است که ماده ای ژل مانند در روده ایجاد می کند و با نمک های صفراوی تعامل می کند که می تواند در جذب کلسترول اختلال ایجاد کند و به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که نوشیدنی‌های جو دوسر، مانند شیر جو دوسر و شیر، نسبت به محصولات جو دوسر نیمه جامد یا جامد، کلسترول را کاهش می‌دهند. یک فنجان 250 میلی لیتری شیر جو دوسر می تواند 1 گرم بتا گلوکان را تامین کند.

حتما برچسب نوشیدنی های جو دوسر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی بتا گلوکان هستند که به عنوان بخشی از اطلاعات فیبر و میزان مصرف در هر وعده ظاهر می شود.

4. آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبی به نام لیکوپن است که می تواند سطح لیپیدها را بهبود بخشد و کلسترول بد LDL را کاهش دهد.علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که پردازش گوجه فرنگی به آب میوه باعث افزایش محتوای لیکوپن آن می شود.

آب گوجه فرنگی همچنین سرشار از فیبر کاهش دهنده کلسترول و نیاسین است.مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که 25 زن که روزانه 280 میلی لیتر آب گوجه فرنگی به مدت 2 ماه می نوشیدند، سطح کلسترول خون پایین تری داشتند. شرکت کنندگان 20 تا 30 ساله بودند و دارای شاخص توده بدنی حداقل 20 بودند.

5. اسموتی توت

بسیاری از انواع توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند که هر دو می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند، به ویژه آنتوسیانین ها، یک آنتی اکسیدان قوی در توت ها، می توانند به بهبود سطح کلسترول کمک کنند.

توت ها همچنین کالری و چربی کمی دارند. با مخلوط کردن دو مشت – حدود 80 گرم – از هر توت، اسموتی توت درست کنید. توت ها را با 1/2 فنجان شیر یا ماست کم چرب و 1/2 فنجان آب سرد ترکیب کنید.

نمونه هایی از میوه های به ویژه سالم عبارتند از:

توت فرنگی
زغال اخته
تمشک
تمشک

6. نوشیدنی های حاوی استرول و استانول

استرول ها و استانول ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که از نظر شکل و اندازه شبیه به کلسترول هستند که مانع از جذب مقداری کلسترول می شوند. سبزیجات و آجیل حاوی سطوح پایینی از استرول ها و استانول ها هستند که نمی توانند کلسترول را کاهش دهند.

شرکت ها این مواد شیمیایی را به چندین غذا و نوشیدنی از جمله اسپری های گیاهی غنی شده، نوشیدنی های ماست، شیر و آب میوه اضافه می کنند.

FDA بیان می کند که اکثر مردم باید سعی کنند روزانه 1.3 گرم یا بیشتر استرول و 3.4 گرم استانول مصرف کنند. افراد باید این استرول ها و استانول ها را از طریق غذا دریافت کنند.

7. نوشیدنی های کاکائویی

کاکائو ماده اصلی شکلات تلخ است. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که پزشکان آن را فلاوانول می نامند که می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد.

مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که مصرف 450 میلی گرم نوشیدنی حاوی فلاوانول کاکائو دو بار در روز به مدت 1 ماه، سطح کلسترول بد LDL را کاهش می دهد در حالی که سطح کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد.

کاکائو حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که می تواند به بهبود سطح کلسترول نیز کمک کند.

با این حال، نوشیدنی های مبتنی بر شکلات فرآوری شده دارای سطوح بالایی از چربی اشباع شده هستند. افرادی که به دنبال گزینه های سالم هستند ممکن است بخواهند شکلات را با قندها، نمک ها و چربی های اضافه محدود کنند.

8. اسموتی های شیر

بسیاری از شیرهای گیاهی حاوی موادی هستند که می توانند به کاهش یا کنترل سطح کلسترول کمک کنند.

می توان با استفاده از شیر سویا یا شیر جو دوسر پایه اسموتی مناسبی درست کرد.

با مخلوط کردن 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر سویا یا شیر جو با میوه ها یا سبزیجات کاهنده کلسترول، مانند:

1 عدد موز
1 مشت انگور یا آلو
1 تکه انبه یا خربزه
2 عدد آلو کوچک
1 فنجان کلم پیچ یا چغندر سوئیسی
2/3 فنجان پوره کدو تنبل

نوشیدنی هایی که باید اجتناب کنید

افرادی که می خواهند سطح کلسترول خود را بهبود بخشند باید از این نوشیدنی ها اجتناب کنند:

قهوه یا چای با خامه اضافه شده، خامه فرم گرفته، شیر کامل یا خامه
نوشیدنی ها یا اسموتی های حاوی روغن نارگیل یا نخل
نوشیدنی های فشرده نارگیل
نوشیدنی های بر پایه بستنی
لبنیات پر چرب

نوشیدن بیش از 12 اونس نوشیدنی شیرین در روز می تواند سطح HDL را کاهش دهد و تری گلیسیرید یا سطح چربی در جریان خون را افزایش دهد.

نمونه هایی از نوشیدنی های شیرین شده با شکر عبارتند از:

آب میوه ها
نوشیدنی های ورزشی
نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی بدون الکل
قهوه یا چای شیرین
شکلات داغ
اسموتی های از پیش بسته بندی شده
شکلات یا لبنیات شیرین شده

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف کم تا متوسط ​​الکل از یک منبع معتبر ممکن است برای سلامت قلب مفیدتر از عدم مصرف الکل باشد.

راه های دیگر برای کاهش کلسترول

چندین تغییر رفتاری می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند، مانند:

محدود کردن غذاهای حاوی چربی اشباع شده مانند:

محصولات حیوانی
روغن های گرمسیری
محصولات پخته شده
غذاهای سرخ شده
غذاهای فراوری شده
مصرف غذاهای حاوی قند را محدود کنید
حداقل 2 ساعت و 30 دقیقه ورزش متوسط ​​تا شدید در هفته

خوردن غذاهای سالم از جمله:

میوه ها و سبزیجات
غلات کامل
گوشت بدون چربی در حد اعتدال
آجیل
پالس ها
روغن های گیاهی
لبنیات بدون چربی یا کم چرب
مصرف فیبر خود را افزایش دهید
ترک سیگار
درمان یا مدیریت دیابت نوع 2
حفظ وزن بدن سالم یا متوسط
هیدراته بمانید

پزشکان همچنین ممکن است داروهایی مانند استاتین ها را برای سالم نگه داشتن سطح کلسترول تجویز کنند.

بیشتر گیاهان، سبزیجات و میوه ها به دلیل فیبر موجود در آنها، کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهند.

بیژن علایی متخصص داخلی گفت: تاثیر گیاهان در کاهش چربی خون یکسان نیست، تاثیر برخی از آنها بیشتر است و به دلیل خواصی که در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید دارند استفاده می شود.

وی در ادامه گفت: در بین گیاهان، سیر بیشترین قدرت را در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون دارد و بیش از 100 صنعت داروسازی در دنیا از سیر فرآورده های دارویی تهیه کرده اند و سیر علاوه بر کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد میکروبی است. خواص ویروسی فشار خون و قند را کاهش می دهد و همچنین خون را رقیق می کند.
وی در پایان افزود: آب گوجه فرنگی، آب انار و شاهی نیز باعث کاهش فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید می شود. نوشیدن آن با غذا بسیار موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید