بهترین پرستاران دنیا را در ایران داریم/ تا پایان امسال بیش از 7700 تخت بیمارستانی اضافه می شود


ساعت: 12:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1915093

وزیر بهداشت به مناسبت شهادت 70 پرستار حافظ سلامت در دوران کرونا گفت: در کشور ما پرستاران خالصانه تلاش کرده و با دانش روز آشنا هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در مراسم تجلیل از مقام پرستاری که در سالن اجلاس سران و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: مصادف شدن روز پرستار امسال با هفته بسیج مبارک و این روز بزرگ که مصادف با ولادت حضرت زینب (س) به همه پرستاران شریف کشورمان تبریک می گویم.

وی افزود: شأن و منزلت پرستاران در نزد مردم بالاست و در سال های اخیر که درگیر اپیدمی کووید 19 بوده ایم، اعتماد و احترام مردم به جامعه فداکار و فداکار پرستاری افزایش یافته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در جمهوری اسلامی ایران بهترین پرستاران دنیا را داریم. آنها آمادگی خود را برای فداکاری و فداکاری برای کار ثابت کردند. پرستاران فرشتگان رحمت بیماران هستند و مسئولیت مراقبت از بیماران در شرایط سخت را بر عهده دارند.

وی با اشاره به تعداد دانشکده های پرستاری در کشورمان گفت: امروزه جدیدترین علوم مرتبط با این رشته در دانشکده های پرستاری تدریس می شود و پرستاران ما با دانش روز آشنا هستند و به صورت تخصصی کار می کنند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: علاوه بر مراقبت های پزشکی، مراقبت معنوی و ارائه الگوی مهربانی و عطوفت و کمک و آموزش به بیمار نیز در دانشکده های پرستاری آموزش داده می شود.

وی بیان کرد: کشور ما دارای سابقه بسیار درخشان عملکرد ارزنده و خدمات قابل تقدیر پرستاران در نظام جمهوری اسلامی ایران است که در هشت سال دفاع مقدس زیر آتش دشمن در جبهه های نظامی متبلور شد. و پرستاران ما در این مدت شجاعانه وقف خدمت و مراقبت از مجروحانی که تعدادی از آنها نیز شهید بودند، پرداختند.

عین اللهی گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا عملکرد پرستاران قابل تقدیر بود. در کشور ما نیز پرستاران در این عصر در کنار سایر بهورزان صمیمانه جنگیدند و حماسه آفریدند و لازم است فداکاری آنان در زمان شیوع ویروس کرونا توسط رسانه ها، صداوسیما و مستندسازان ثبت و منعکس شود.

وی با بیان اینکه 70 حامی سلامت پرستار در جریان ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، تصریح کرد: در حال حاضر 215 هزار پرستار در بخش های دولتی، خصوصی و خیریه در کشور مشغول به کار هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در اوایل انقلاب اسلامی تعداد مراکز آموزش پرستاری کمتر از 30 مرکز بود، گفت: امروزه تعداد این مراکز به 207 مرکز آموزش پرستاری افزایش یافته است. بخش های دولتی و خصوصی.

وی ادامه داد: امروز دانشکده های پرستاری ما دارای تمامی رشته های تخصصی پرستاری هستند و 40 هزار دانشجوی پرستاری از مقطع کارشناسی تا دکتری در رشته های مختلف تحصیل می کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت پرستار متخصص گفت: دکتر مدا که از پیشگامان مراقبت های نوین پزشکی بود، سال ها در خط مقدم آموزش پرستاری کشور تلاش کرد و شورا را تأسیس کرد. در رشته پرستاری که خدمات ارزنده ایشان جای قدردانی دارد.

وی بیان کرد: امروزه هر پرستاری که در دانشکده های پرستاری آموزش می بیند نیرویی آگاه، به روز و توانمند است که به او اعتماد داریم و معتقدیم می تواند خدمات درمانی مورد نیاز بیماران را با کیفیت مطلوب ارائه دهد.

عین اللهی با بیان اینکه در حال حاضر 2000 پرستار در دانشگاه ها هیأت علمی داریم، گفت: قانون حق الزحمه پرستاری که 15 سال به حالت تعلیق درآمده بود در شورای عالی بیمه سلامت و شورای دولت در دولت سیزدهم تصویب شد. منابع تامین شد. بنابراین توانستیم در مرحله اول بخشی از آن را به صورت علی الحساب پرداخت کنیم و تلاش می کنیم منابع آن را بهبود بخشیده و پایدار کنیم.

و ادامه داد: همانطور که تعرفه برای همه بخش‌های سلامت اعمال می‌شود، برای پرستاران نیز باید اعمال شود. ضمن اینکه این تعرفه ثابت نیست و بستگی به کار پرستاران بخش های مختلف پزشکی دارد و بر این اساس تغییرات لازم را در سیستم اطلاعات بیمارستان ها ایجاد کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 10 هزار و 800 تخت بیمارستانی و 79 مرکز درمانی در دولت دکتر رئیسی ساخته شده و قول می دهیم تا پایان امسال 72 پروژه درمانی دیگر و بیش از 7 هزار و 700 تخت بیمارستانی با زیرساخت های زیرساختی به مردم ارائه شود. 700000 متر مربع اضافه می کنیم. بنابراین هر هفته یک مرکز بیمارستانی بزرگ و چندین مرکز بهداشتی افتتاح می شود.

عین اللهی تاکید کرد: طبیعتا با افتتاح مراکز درمانی جدید و تخت های بیمارستانی به پرستار بیشتری نیاز داریم که با صدور مجوز استخدام و بکارگیری آنها در این مراکز خدمات درمانی بهبود می یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت سالمند کشور، ارائه خدمات پرستاری در منزل باید مورد توجه قرار گیرد. با این رویکرد، طرح آزمایشی توسعه خدمات پرستاری در منزل در قزوین کلید خورد که امیدواریم در سراسر کشور گسترش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید