بهشت را تهدید کن. جغرافیای بدون مرز

بهشت را تهدید کن.  جغرافیای بدون مرز

چهار هزار و 304 جذب در شهرداری تهران از شهریور 1400 تا 7 دی ماه امسال. بیشترین کسانی هستند که در شرکت اتوبوسرانی و مترو منصوب می شوند و کمترین – در GDD شهرداری با استخدام یک نفر. صحت این فهرست هنوز از سوی مقامات رسمی تایید نشده است، اما کلیت آن نیز رد نمی شود. یکی از فرمانداران شهرداری تهران در خصوص لیست منتشر شده می گوید که قسمت زیادی از این لیست مربوط به تغییر وضعیت شهدا بوده و شهرداری به تعهد قانونی خود در این زمینه عمل کرده است.

چهار هزار و 304 استخدام در شهرداری تهران از شهریور 1400 تا 7 دی ماه سال جاری. بیشترین کسانی هستند که در شرکت اتوبوسرانی و مترو منصوب می شوند و کمترین – در GDD شهرداری با استخدام یک نفر. صحت این فهرست هنوز از سوی مقامات رسمی تایید نشده است، اما کلیت آن نیز رد نمی شود. یکی از فرمانداران شهرداری تهران در خصوص لیست منتشر شده می گوید که قسمت زیادی از این لیست مربوط به تغییر وضعیت شهدا بوده و شهرداری به تعهد قانونی خود در این زمینه عمل کرده است. جذب نیروی انسانی در شهرداری تهران همواره با حواشی زیادی همراه بوده است. در حالی که مدیران شهری از انعطاف و مازاد نیرو در شهرداری تهران صحبت می کنند، با هر تغییر دوره مدیریتی بر اساس گرایشات فکری، سیاسی، خانوادگی و… تعداد زیادی نیرو وارد شهرداری تهران می شوند.

هفته گذشته نرگس سلیمانی، رئیس کمیته حقوقی و نظارتی شورا به عدم شفافیت در ورود نیروی جدید به شهرداری تهران اشاره کرد. به گفته وی، استخدام نیروهای جدید در شهرداری تهران و سازمان های مرتبط باید از ابتدای دوره ششم به طور مرتب به روز شود و در پیگیری های انجام شده در دو ماه اخیر، بسیاری از موارد سوابق جدید در شهرداری تهران ارائه نشده است. سیستم شفافیت

چندی پیش لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری در جریان بررسی برنامه چهارساله چهارم شهرداری گزارشی از استخدام در شهرداری تهران ارائه کرد. وی در فصل ساماندهی کارگری با بیان اینکه باید 50 درصد خروجی را جذب کنیم، اما عملکرد نشان می دهد که خیلی کمتر از آن جذب کردیم، گفت: یک سال می تواند خروجی کم باشد که بستگی به تعداد بازنشستگان دارد. ، و هیچ کاری نمی توان کرد. بعید است که کسی انگیزه ترک گروه را داشته باشد و افراد به احتمال زیاد وضعیت خود را تغییر دهند و اکثریت خروج ما به دلیل بازنشستگی است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران اعلام می کند: 3000 خروجی داشتیم و 400 نفر استخدام کردیم، نیروهای مازاد داریم و مشخص نیست این نیروها چند و در کدام بخش هستند و مرکز تحول ما در حال بررسی این مشکل است. ما در اتوبوس خروجی داشتیم و باید 400 راننده استخدام می کردیم اما در مترو کمبود نداریم و احتمالا در آینده کمبود راننده خواهیم داشت. باید با توجه به نیاز ورودی انجام شود، باید نیروی شهرسازی جذب کنیم، زیرا در این زمینه کمبود نیرو وجود دارد. تلاش خودمان این است که کمبود را با حرکت جبران کنیم. اگرچه ما تقریبا دو هزار نفر را جابجا کرده ایم. مرکز تحول به صورت تخصصی مطالعه می کند که به چه تعداد نفر در تخصص های مختلف نیاز داریم یا اضافه می کنیم، می دانیم در آینده در چه مقوله هایی با مشکلات و بحران هایی مواجه خواهیم شد که گزارشی از آن ارائه خواهیم کرد. سازمان استخدامی مسئول رسمیت بخشیدن به نیروهای قراردادی است و سازمان استخدامی هم می گوید برای تغییر شرایط باید آزمون سراسری برگزار و فراخوان شود. در گزارش فروزنده هیچ اشاره ای به تغییر وضعیت شهرداری نشده است.

جذب نیروی انسانی در شهرداری همیشه یکی از گلوگاه های فساد در شهرداری تهران بوده است، زمانی که محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران در صحن شورای شهر درباره تخلفات گذشته مدیریت شهری و ارسال اینها صحبت کرد. گزارش به سیستم قضایی و استخدام ناگهانی 13000 کارمند ذکر شده است. به گفته وی، چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1395، به طور ناگهانی 13 هزار نفر به ترکیب شهرداری اضافه شدند. افرادی که حتی یک روز هم در شرکت های پیمانکاری شهرداری کار نکرده اند. به گفته نجفی به ازای هر صد پست در شهرداری 426 نفر وجود دارد. یعنی این موسسه بیش از چهار کارمند در یک موقعیت دارد. این اولین چالش اشتغال بی رویه شهرداری تهران در دوره مدیریت قبلی تهران نبود. رحمت الله حافظی در شورای شهر چهارم تهران گزارشی از سازمان بازرسی را در سالن قرائت کرد که نشان می داد شهرداری تهران در سال های 90 تا 92 حدود 4200 نیروی مازاد در شرکت بهره برداری مترو تهران را استخدام کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها در آن سال ها، 40 نفر از افراد استخدام شده در سال های 91 و 92 بالای 40 سال سن داشته اند و 30 درصد از افرادی که به استخدام مترو تهران درآمده اند، دارای تحصیلات زیر پنجم ابتدایی یا بی سواد بوده اند. میانگین حقوق این افراد بین 9 تا 11 میلیون تومان اعلام شده بود.

ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در ابتدای پنجمین دوره مدیریت شهری از نبود آمار دقیق نیروی انسانی گلایه کرد و گفت: متاسفانه به دلیل استخدام های متعدد در سال های گذشته شورای چهارم و مدیریت قبلی شورای شهر و عدم ثبت سیستمی این استخدام ها، آمار دقیقی در دست نیست. بیش از یک ماه نظرسنجی ها به صورت دستی جمع آوری شد و در نهایت به رقم 68 هزار و 257 نفر رسید. به گفته وی، در برخی مناطق تهران نیروهای اجیر شده نه جای نشستن داشتند و نه کاری برای انجام دادن. این در حالی بود که برخی پست های تخصصی در شهرداری تهران با کمبود نیروی کار مواجه بود و نیاز به استفاده از نخبگان این حوزه در حوزه اقتصاد شهری بود. نگاه کردن به پیک برای کار در شهرداری سه پیک را نشان می دهد. اولی در سال 1383، دومی در سال 1392 و آخرین بار در سال 1396. تحلیل این قله ها نشان دهنده ارتباط معنادار با رویدادهای سیاسی کشور است و مشخص است که هر زمان که یک رویداد سیاسی مانند انتخابات در کشور رخ داده است. ، با پیک های ورود نیروی انسانی به شهرداری مواجه بودیم.

در دوره پنجم مدیریت شهری تمرکز بر کاهش نیروی کار بود و به گفته حامد مازاخریان معاون شهردار تهران، این کاهش یکی از سازوکارهای انگیزشی تشویق به استعفا، جابجایی و بازنشستگی است که اندکی کمتر از شهرداری است. هزینه های تهران هر چند در دوره ششم حکومت، کمبود نیروی انسانی در این دوره از حاکمیت شهر تکذیب شد و اعلام شد در این دوره تعداد قابل توجهی به نیروهای شهرداری تهران اضافه شد. بر اساس گزارش تهیه شده از وضعیت شهرداری در دوره پنجم، تعداد نیروی انسانی شهرداری در این مدت به 57 هزار و 872 نفر رسید.

ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در گفت و گو با شارک با بیان اینکه یکی از اوج های جذب نیرو در شهرداری در زمان مدیریت وی در شهرداری رخ داد، گفت: در شهرداری سربازانی داشتیم که با شرکت های شهرداری کار می کردند که از شهرداری هم حقوق می گرفتند. شهرداری، اما نه بیمه آنها.» مشخص بود که نه تنها حقوق آنها به موقع پرداخت نمی شود، بلکه پیمانکاران با آنها بدرفتاری می کنند. سپس اعضای شورای شهر و شهرداری تصمیم گرفتند وضعیت حدود 7500 نفر از یک شرکت را تغییر دهند. البته این نیروها کارمند رسمی و پیمانی شهرداری نشدند، بلکه در دو شرکت رسمی شهرداری یعنی خدمات اداری شهر و هادیان شهر قرارداد بسته شدند و این تعداد به کل نیروهای شهرداری اضافه شد. و ادامه می دهد: نمی گویم در دوره ای که در مدیریت شهری بودیم، هجوم نیروی انسانی نداشتیم، علاوه بر تغییر محیط، هجوم نیرو هم داشتیم. در برنامه دوم و سوم شورای شهر به شهرداری اجازه داد تا 50 درصد از نیروهای خروجی از سیستم نیروهای جدید وارد کنند. این ورود نیروها در همه دوره ها اتفاق افتاده است و ما هم مخالف نیستیم اما می گوییم اگر قرار است در شهرداری اثر بگذارد باید شفاف باشد.

مثلا شهرداری می گوید من در سال 1402 سه هزار ظرفیت دارم. در این مورد، ممکن است 1500 نفر استخدام شوند. این استخدام باید سیستماتیک باشد، یعنی. باید به شکل فراخوانی، تغییر وضعیت یا آزمایش این شماره گیری باشد. باید مشخص شود که چگونه می خواهند 1500 نفر را وارد شهرداری کنند. این و آن نباید با دستور و دستور انجام شود، اولاً باید روند و نحوه ورود به نیروی جدید مشخص شود و ثانیاً مشخص شود که برای کدام اداره شهرداری می خواهند تعیین کنند.

وی در پاسخ به اینکه جذب نیروی انسانی در شهرداری حتی در مقاطعی که تلاش می شد روشن شود که چگونه می توان این روند را اصلاح کرد همواره با پنهان کاری همراه بوده است، می گوید: در شورا آقای فروزنده معاون .-مدیر مالی شهرداری رسما اعلام کرد که امسال 500 نفر جذب کرده ایم! چگونه معلوم نیست کدام سازمان؟ نامشخص. نامه نوشتم و از شهردار لیست خواستم! دوستان لیستی هم به من دادند. حال باید این لیست را بررسی کنیم تا ببینیم این افراد در کدام بخش ها چه تحصیلاتی دارند؟ حتی با لیستی که به شورا دادند، این سوالات بی پاسخ مانده است. ما نمی خواهیم بگوییم که این همه جذب مشکل دارد، اما فکر می کنیم که می توان آن را اصلاح و روشن کرد و مهمتر از همه باید عدالت را رعایت کرد که اکنون تعداد زیادی کارشناس، کارشناس ارشد و دانشجوی دکتری داریم. در سراسر کشور پشت درهای شهرداری که اصلا به هیچ وجه نیست شهرداری در جریان نیست; در حالی که شهرداری می گوید من 500 نفر را استخدام کردم.

امانی با توجه به اینکه آمار غیر رسمی مسئولان شهرداری بسیار بیشتر از 500 نفر منصوب به نیروی جدید است، می‌گوید: آنچه رسماً به ما اعلام شد همین رقم است. اما به قول شما به هر منطقه و هر سازمانی می رویم، می گویند تعداد زیادی استخدام شده اند. آنها همچنین اعداد زیادی می گویند که فوق العاده است. پس آیا کمی تعجب آور است که شهرداری در حدود یک سال این همه نفر را جذب کرده است؟ استخدام باید سیستماتیک باشد. حالا اگر در گذشته نبود، حالا چه اشکالی دارد که اصلاحش کنیم؟ قبول میکنم. من خودم در گذشته مسئولیت این کار را بر عهده داشتم. کاش می توانستیم. حالا شاید به ذهنمان نمی رسید و کسی از ما نپرسید. البته این را هم بگویم که در آن مدت سه بار جذب شدیم. اما باز هم همه جاذبه ها اینطور نبودند. وی در خصوص اینکه چرا در جذب نیرو در شهرداری و شورا با متخلفان برخورد قانونی نمی شود، می گوید: فکر می کنم این کار باید توسط نهادهای بالاتر انجام شود؛ اما این کار را باید انجام دهند. در مجلس کمیته ای با عنوان «کمیسیون نظارت بر نمایندگان» تشکیل شد. نتیجه این کمیسیون چه بود؟ آیا تا حالا یک سال مانده به پایان مجلس حداکثر یک تذکر به نماینده می دادند یا مثلا کتباً به نماینده ای تذکر می دادند؟ من دقیقاً نمی دانم خروجی آن به نظر می رسد، یک سوال وجود دارد. حال فرض کنید چنین کمیسیونی را در شورا ایجاد کنیم. نتیجه چیست؟ من معتقدم کاری که آقای وحیدی به عنوان وزیر کشور در خصوص روند اخیر شورای شهر (دستور ردیابی شکل قانونی دختر یکی از اعضای شورای شهر تهران) انجام داد، باید به یک روند مستمر تبدیل شود. اگر گزارش یا خبری شد، مردها را تکلیف نکنید! به شهرداری و شورا بیایند تا پرونده ها را ببینند و پیگیری کنند و طبق قانون با متخلفان برخورد کنند. من برای خودم می گویم؛ تا این لحظه من به دستور کسی منصوب یا منصوب نشده ام. من به عنوان مسئول کمیته ساماندهی شورای شهرداری درخواست های زیادی را ارسال کردم که در بازدیدهای مردمی یا جلسات شهرداری از مردم دریافت کردم. من فقط این کار را کردم. اما تا به امروز در انتصاب هیچ مدیری حتی در سطح شهردار منطقه و یا در انتصاب فرد در یک شرکت پیمانکاری مشارکت نداشته ام. البته از بقیه اعضا هم اطلاعی ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید