به آب مرغ دست نزنید + دلیل

به آب مرغ دست نزنید + دلیل

این آنتی بیوتیک در هنگام پخت و پز نسبت به گرما مقاوم است. گوشت به خصوص مرغ بهتر است به صورت پخته مصرف شود، زیرا مقداری آنتی بیوتیک از بافت گوشت خارج شده و وارد آب گوشت می شود، در این بین از مصرف آب مرغ خودداری کنید.

این آنتی بیوتیک در پخت و پز نسبت به حرارت مقاوم است و بقیه آن طعم گوشت، شیر و تخم مرغ را تغییر نمی دهد و توسط مصرف کننده قابل تشخیص نیست و در پخت و پز نسبت به حرارت مقاوم است. با این حال، جوشاندن و سرخ کردن عمیق با حرارت کافی می تواند تا حدی برخی از آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد، اما مایکروویو تأثیر کمی در از بین بردن آنها دارد. همچنین پاستوریزه کردن شیر باعث کاهش میزان آنتی بیوتیک موجود در آن نمی شود. گوشت به خصوص مرغ بهتر است به صورت پخته مصرف شود، زیرا مقداری آنتی بیوتیک از بافت گوشت خارج شده و وارد آب گوشت می شود، در این بین از مصرف آب مرغ خودداری کنید.

آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی بیوتیک ها اساساً نوعی از مواد ضد میکروبی هستند که محصول متابولیسم ثانویه میکروارگانیسم ها هستند که در غلظت های پایین قادر به از بین بردن باکتری ها یا مهار رشد آنها با تأثیر بر عناصر ساختاری یا ساختاری هستند.

از نظر متابولیکی برای زندگی آنها ضروری است.

برخی از انواع آنتی بیوتیک ها نیز می توانند مضرات جدی داشته باشند و حتی میکروب های مفید بدن را که فلور میکروارگانیک طبیعی دستگاه گوارش هستند و در هضم و جذب غذا و در تولید برخی ویتامین ها مانند K و بسیار موثر هستند از بین ببرند. ب و گاهی باعث ایجاد حساسیت در برخی افراد می شود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

تجویز آنتی بیوتیک از یک سو برای درمان بیماری های دام، پرندگان و آبزیان و جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی به دامداران و از سوی دیگر برای کنترل و جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک به انسان اجتناب ناپذیر است. از طریق مصرف مواد غذایی تجویز هر نوع دارو و واکسن در انواع حیوانات مزرعه، پرندگان و آبزیان فقط به دستور دامپزشک و به میزان مناسب پس از معاینه بالینی و معاینه جسد در قربانیان طبق تشخیص انجام می شود. . از نوع بیماری ها و شرایط موجود مانند سن و وزن و نتایج معاینات پاراکلینیکی در صورت لزوم انجام می شود.

استفاده از هر نوع دارو و واکسن بدون تجویز دامپزشک توسط پرورش دهندگان و دامداران غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می شود، اما برخی از دامداران، طیور و آبزیان آنتی بیوتیک های خوراکی را به عنوان محرک رشد و پیشگیری از بیماری به خوراک دام اضافه می کنند. می گویند در این صورت دوره ترک دارو رعایت نمی شود و باقیمانده آنتی بیوتیک در شیر، گوشت و تخم مرغ وجود دارد و به طور غیرمستقیم از طریق غذا وارد بدن انسان می شود که می تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند. گوشت مرغ بیشترین مقدار آنتی بیوتیک را دارد.

دوره ارفاقی چیست؟

مدت زمانی که دارو در بدن دام و طیور وجود دارد و به طور کامل از بدن خارج نمی شود، در این مدت که حیوان تحت درمان دارویی قرار می گیرد، قبل از زمان ممنوعیت مصرف، دامپزشک اجازه ارسال می دهد. دام و طیور به کشتارگاه یا مصرف گاوها شیر نمی دهند. در مورد فرآورده های دارویی دامپزشکی، مدت زمان ممنوعیت مصرف بر روی برچسب دارو درج می شود و بسته به انواع داروها، مدت ممنوعیت مصرف متفاوت است.

پس از پایان دوره ممنوعیت، دارو در بدن حیوانات و پرندگان از نظر بیولوژیکی زمان و فرصت کافی برای تجزیه و از بین بردن دارد و در نهایت لاشه و گوشت حیوانات و پرندگان و شیر حیوانات عاری از آنتی بیوتیک است.

چرا نگران باقی مانده آنتی بیوتیک در غذا هستیم؟

مصرف غیرمجاز و خودسرانه آنتی بیوتیک ها بدون تجویز دامپزشک توسط دامداران برای درمان و پیشگیری و عدم رعایت زمان لازم برای دفع دارو در دامداری ها و مرغداری ها علت

آنتی بیوتیک هایی به شیر، گوشت و تخم مرغ اضافه می شود که می تواند باعث ایجاد آلرژی در افراد شود و در طولانی مدت باعث پیدایش باکتری های بیماری زا مقاوم شود که امروزه به یک معضل جدی تبدیل شده است.

این پدیده باعث ایجاد عارضه ای به نام مقاومت آنتی بیوتیکی می شود که در آن میکروب های بیماری زا در بدن انسان نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند و بنابراین با بروز بیماری های باکتریایی، آنتی بیوتیک های معمولی قادر به درمان فرد بیمار نخواهند بود.

در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی باید گفت که مهمترین عامل مقاومت آنتی بیوتیکی استفاده از آنتی بیوتیک های شبیه انسان و استفاده طولانی مدت در خوراک دام و طیور است.

انتقال مقاومت آنتی بیوتیکی به انسان از طریق زنجیره غذایی صورت می گیرد که طی آن ژن های مقاومت آنتی بیوتیکی از فلور میکروبی دام و طیور به پاتوژن های انسانی منتقل می شود که این امر به مرور زمان در درمان بیماری های عفونی در انسان، آنتی بیوتیک ها باعث شده است. عملکرد پایین تری دارند.

از طرفی آنتی بیوتیک ها برخی از باکتری های مفید روده انسان را از بین می برند و باعث اختلالات گوارشی در انسان می شوند. همچنین می توانند در درازمدت عوارضی مانند افزایش میزان ناباروری، نقایص مادرزادی، انواع سرطان، آسیب های کبدی و کلیوی و غیره ایجاد کنند.

علیرغم اثرات مفید این داروها در درمان بیماریهای دام و طیور و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان که از طریق مصرف غذا به انسان منتقل می شود، اثرات سوء مصرف این داروها می تواند اثرات مضری نیز در دام و افراد ایجاد کند. ، بودن

برخی از این آنتی بیوتیک ها در ماهیچه ها، پوست، کبد، کلیه ها و بافت چربی باقی می مانند و به آنها باقیمانده دارو می گویند. در زیر به برخی از این عوارض اشاره می شود

مقاومت باکتریایی

مشخص است که اگر یک پاتوژن باکتریایی قادر به ایجاد یا ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها باشد، این دارو در درمان بیماری های عفونی ناشی از همان باکتری ها موثر خواهد بود. بنابراین، به محض اینکه پاتوژن ها مقاومت پیدا کردند، باید آنتی بیوتیک های جدیدی پیدا کنیم تا جای خالی آنتی بیوتیک های قدیمی را پر کنیم.

واکنش های آلرژیک: غذاهای حاوی آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، تتراسایکلین و اکسی تتراسایکلین، استرپتومایسین، کلرامفنیکل و سولفونامیدها نشان داده شده است که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در انسان می شوند.

اگرچه این گروه از مواد به مقدار کم در غذا وجود دارد، اما این مقدار کم در مدت زمان طولانی باعث بروز این واکنش ها می شود که عبارتند از: کهیر، خارش شدید پوست، ضعف، بی حالی و شوک. مشکل اصلی مربوط به میزان آنتی بیوتیک موجود در غذا است، یعنی هر چه میزان این مواد بیشتر باشد، حساسیت آن نیز بیشتر می شود.

اختلال در تولید شیر

آنتی بیوتیک ها از رشد باکتری های مفید تولید کننده اسید لاکتیک و فعالیت تخمیر مخمر جلوگیری می کنند. بنابراین، محصولات تخمیری مانند ماست، پنیر و دوغ را نمی توان از شیر حاوی آنتی بیوتیک تهیه کرد.

باقی مانده آنتی بیوتیک ها طعم گوشت، شیر و تخم مرغ را تغییر نمی دهند و مصرف کننده آن را تشخیص نمی دهد. این آنتی بیوتیک در هنگام پخت و پز نسبت به گرما مقاوم است. با این حال، جوشاندن و سرخ کردن عمیق با حرارت کافی می تواند تا حدی برخی از آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد، اما مایکروویو تأثیر کمی در از بین بردن آنها دارد. همچنین پاستوریزه کردن شیر باعث کاهش میزان آنتی بیوتیک موجود در آن نمی شود. گوشت به خصوص مرغ بهتر است به صورت پخته مصرف شود، زیرا مقداری آنتی بیوتیک از بافت گوشت خارج شده و وارد آب گوشت می شود، در این بین از مصرف آب مرغ خودداری کنید.

با توجه به مطالب فوق می توان گفت وجود باقی مانده آنتی بیوتیک در مواد غذایی یک تهدید جهانی است و کنترل این معضل جهانی از نظر بهداشت عمومی بسیار ضروری است.

با این حال، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در سراسر جهان، سازمان‌های دامپزشکی استانداردهایی را برای حداکثر میزان باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در دام، طیور و فرآورده‌های آبزی وضع کرده و محدودیت‌های آن را کنترل می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید