به رسمیت شناختن قدرت بازدارندگی ایران توسط رسانه های آمریکایی

در این تحلیل آمده است که ایران تنها کشوری در جهان است که روسای جمهور آمریکا بارها این عبارت را علیه آن به کار برده اند. چهار رئیس جمهور سابق آمریکا از زمان جورج دبلیو بوش این جمله را در رابطه با ایران تکرار کرده اند.

اظهارات پرزیدنت جو بایدن در این هفته مبنی بر اینکه ایالات متحده آماده است از همه عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده کند، جدیدترین اظهارات است. البته واشنگتن ترجیح می دهد ابزارهای نظامی را در ذخیره نگه دارد و از ابزارهای دیگری مانند مذاکره و تحریم علیه حملات سایبری استفاده کند.

نوسینده درباره دلایل عدم استفاده از این اقدام می نویسد، می دانیم که ایران با اقدام نظامی تلافی خواهد کرد زیرا قبلاً این کار را انجام داده است، زمانی که در واکنش به کشته شدن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، ده ها موشک بالستیک شلیک شد. تیراندازی به دو پایگاه که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند در عراق مورد اصابت قرار گرفت.

اگر ایران پس از از دست دادن مردی چنین پاسخی بدهد، تصور کنید که چگونه به نابودی برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود پاسخ خواهد داد.

برخی در غرب استدلال می کنند که غنی سازی 60 درصدی ایران صلح آمیز نیست، اما جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز به این نتیجه نرسیده است.

ویلیام برنز، رئیس سیا، در دسامبر سال گذشته به وال استریت ژورنال گفت که آژانس او ​​هیچ نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران برای ادامه سلاح‌ها مشاهده نکرده است.

در ارزیابی تهدید سالانه خود که در ماه مارس منتشر شد، سرویس اطلاعات ملی از اظهارات برنز حمایت کرد و گفت که ارزیابی ما همچنان نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر درگیر فعالیت‌های توسعه سلاح‌های هسته‌ای مهمی است که معتقدیم برای تولید سلاح ضروری هستند. لازم است، این نیست.

ادامه این مقاله به عدم تمایل ایران به سلاح هسته‌ای می‌پردازد، اول اینکه، دشمنان ایران در خاورمیانه به دلیل حضور گروه‌هایی مانند حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها (انصارالله) در یمن و فلسطینی‌ها به اندازه کافی از حمله به خاک ایران منصرف شده‌اند. گروه ها و همچنین گروه هایی در عراق و سوریه دستگیر شده اند.

در این مقاله با اشاره به قدرت هر یک از این گروه ها نوشته شده است که داشتن سلاح هسته ای بازدارندگی تهران را بسیار بیشتر از اینها افزایش می دهد؟

نویسنده این مقاله ادامه داد، ثانیاً سلاح هسته ای عملاً به تقویت قدرت در منطقه کمکی نمی کند. توسعه تسلیحات هسته ای چه رسد به استفاده از آن، منجر به افزایش تنش در منطقه و واکنش سایر قدرت های بزرگ خواهد شد و هدف این سلاح ها که تامین امنیت است را تضعیف خواهد کرد.

از سوی دیگر ممکن است کشورهای دیگر منطقه را مجبور و تشویق کند که چنین مسیری را طی کنند. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از اعلام این موضوع خجالتی نبوده است و تصور اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از این موضوع پیروی نکند، سخت است.

در نهایت نویسنده نوشته که آیا این رقابت در منطقه به نفع امنیت ایران است؟ و اگر نه، وارد کردن آن چه فایده ای دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید