به سمت گاز سوزی در نیروگاه ها می رویم


ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914987

سلاجقه گفت: به تدریج به سمت نیروگاه های گازسوز بدون گازوئیل می رویم که این اتفاق هم اکنون در نیروگاه شهید منتظری اصفهان رخ می دهد و از وزارت نفت خواسته ایم این اتفاق در شازند رخ دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش دیار آفتاب؛ از ابتدای سال تاکنون 90 روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده است و از این نظر اراک رتبه پنجم را در بین 8 شهر آلوده کشور دارد همچنین در سال گذشته 165 روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده است.

نیروگاه شازند اما به دلیل استفاده از سوخت گازوئیل به ویژه در فصول سرد سال یکی از مهم ترین عوامل آلاینده در شهرهای اراک و شازند محسوب می شود که تقریبا دو برابر حد استاندارد آلاینده SO2 منتشر می کند. در هوا، بر اساس آمار رسمی از 29 آبان ماه سال جاری تا 16 آذر، 65 میلیون لیتر نفت کوره در این نیروگاه مصرف شده است.

نیروگاه شازند سال گذشته تا 9 بهمن شروع به سوزاندن 475 میلیون لیتر نفت کوره کرد. نیروگاه شازند امسال سوخت مازوت را از 317 هزار لیتر آغاز کرد و به 5 میلیون و 500 هزار لیتر در روز رسید.

نیروگاه حرارتی شازند دارای 4 نیروگاه است که برای بهره برداری روزانه حدود 6 تا 7 میلیون لیتر نفت کوره یا معادل آن حدود 7 میلیون متر مکعب گاز طبیعی نیاز دارد که در حال حاضر سه واحد از این نیروگاه فعال و یک واحد در حال فعالیت است. در حال تعمیر اساسی است. همچنین به این ترتیب دو روز پیش یک میلیون متر مکعب گاز به این نیروگاه تحویل داده شد که به گفته مسئولان مربوطه برای یک میلیون و 700 هزار متر مکعب گاز لازم است تا حداقل یک از بلوک هایی که قرار است گازگیری شوند.

استفاده از سوخت گازوئیل که آلودگی های زیادی را به همراه دارد توسط نیروگاه شازند همواره یکی از موضوعاتی بوده است که مورد انتقاد و اعتراض مردم و فعالان محیط زیست حتی رئیس جمهور در سفر اخیر خود به استان مرکزی در مناطق مختلف بوده است. نشست هایی با موضوع آلودگی هوای اراک تاکید کرد.

در پی اقدام استاندار مرکزی، سه شنبه هفته آینده ۲۴ آذر جلسه تصمیم گیری درباره سوخت نیروگاه شازند با حضور استاندار مرکزی، رئیس سازمان محیط زیست و وزارت نیرو برگزار می شود. و نفت

تعهد وزارت نفت برای جلوگیری از سوختن نفت کوره در نیروگاه ها

صبح امروز علی سلیگه رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفر به لرستان و در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه ها گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری با قدرت محسوب می شود. منابع فسیلی و دارایی های خوب در جهان، استفاده از سوخت های فسیلی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نفت کوره یکی از فرآورده هایی است که انباشت آن در کشور بسیار زیاد است، افزود: با توجه به اینکه کشور در تحریم است، این سوخت کمتر صادر می شود.

سلایقه با اشاره به اینکه نیروگاه های ما گازی هستند، گفت: در شرایطی هستیم که سوخت در کشور ارزان است و مردم به مصرف آن توجهی ندارند و در فصول سرد و در سرما مصرف سوخت در کشور افزایش می یابد. در مناطق استفاده از سوخت کمکی ضروری است.

رئیس سازمان بوم گردی در کشور با بیان اینکه در زمینه سوخت های کمکی نسبت به سال های گذشته وضعیت بهتری داریم افزود: تا حدود یک هفته پیش ۲۹ و نیم درصد کمتر نفت کوره وارد کارخانه های ما می شد.

وی به مناسبت بازدید از شرکت نفت گفت: با پاکسازی هایی که بین نیروگاه ها و پالایشگاه نفت انجام می شود به تدریج به سمت سوزاندن آنها روی گاز و نه گازوئیل پیش می رویم و اکنون این اتفاق در نیرگا رخ می دهد. . شهید منتظری اصفهانی اتفاق می افتد.

سلاجقه بیان کرد: همچنین از وزارت نفت خواسته ایم که در شازند، نیروگاه شهید منتظر قائم کرج و نیروگاه هایی که در شهرهای بزرگ هستند و از مشکل گازوئیل بیشتر رنج می برند، تمهیداتی را برای این اتفاق بیاندازند و وزارت نفت. نفت قول بهینه سازی داده است و کیفیت سوخت به کندی پیش می رود، هرچند این اتفاق می افتد و شاهد کاهش گوگرد هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید