به نفع خودمان، لغو تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را دوباره برقرار کرده‌ایم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب در یک کنفرانس خبری تایید کرد که اقدام ایالات متحده برای بازگرداندن برخی از تحریم هایش علیه برنامه هسته ای ایران به نفع ایالات متحده و ایران است.

در حالی که برخی رسانه های غربی با اجازه دادن به کشورها و شرکت های خارجی برای همکاری در پروژه های تحقیقاتی در بوشهر، اراک و تهران تلاش کردند تا دولت جو بایدن را به تصویر بکشند، واشنگتن اراده خوبی برای متقاعد کردن ایران برای ادامه مذاکرات در وین نشان داده است. نشست خبری روز دوشنبه با خبرنگاران این اتهامات را رد کرد.

ند پرایس ابتدا در مصاحبه با خبرنگاری تایید کرد که این اقدام آمریکا شامل منافع اقتصادی برای ایران نمی شود. زمانی که خبرنگاری مدعی شد که این امتناع به نحوی باعث «ثروتمند شدن ایران» می شود، سخنگوی وزارت خارجه حرف او را قطع کرد و گفت: «نه، بن! [صدور این معافیت] چنین تأثیری وجود ندارد …. این درست نیست. – چنین تأثیری وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا هدف دولت آمریکا این است که به نحوی ایران را متقاعد کند که ایران را به میز مذاکره بازگرداند، گفت: برای روشن شدن مطلب، حرف شما صحت ندارد. صدور به اصطلاح استثناهای IFCA (استثناهای بخش‌هایی از قانون آزادی و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایران، مصوب 2012) به هیچ وجه ایران را ثروتمندتر نخواهد کرد. «این به دو موضوع مربوط می شود، یکی ممنوعیت اشاعه هسته ای و دیگری ایمنی هسته ای.

ند پرایس گفت: «فکر می‌کنم منطقی‌ترین ناظران موافق باشند که هر دوی این اقدامات – صرف نظر از اینکه چه اتفاقی برای برجام می‌افتد و آیا می‌توانیم به پایبندی متقابل به توافق برگردیم – در راستای منافع امنیتی ما است. ما تصمیم گرفته ایم این معافیت های تحریمی را احیا و تمدید کنیم تا به یک هدف دست یابیم و آن اجازه دادن به کشورهای ثالث برای مشارکت در پروژه های منع اشاعه هسته ای و امنیتی در ایران است.

در سال‌های اخیر، رژیم آمریکا به بهانه «تکثیر سلاح‌های هسته‌ای» یا «مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی»، مردم ایران را با متهم کردن ایران به تعقیب اهداف نظامی در قالب برنامه هسته‌ای، تحریم کرده است. ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تلاش برای اعمال حق خود، بارها ادعاهای آمریکا و متحدانش را رد کرده است. به فناوری صلح آمیز هسته ای

ادعاهای ایالات متحده و متحدانش پس از آن مطرح می شود که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کردند، اما هرگز مدرکی مبنی بر منحرف شدن برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز این کشور به سمت اهداف نظامی پیدا نکردند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. علیرغم تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت کنونی آمریکا به رهبری جو بایدن می گوید قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، پایتخت اتریش، راه را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای بریکس هموار کند. تاکنون 8 دور مذاکره میان ایران و 1+5 از یک سو و آمریکا و 1+5 از سوی دیگر در وین برگزار شده است.

دولت آمریکا تاکنون از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل در این مذاکرات خودداری کرده و عملاً سیاست دولت قبلی آمریکا مبنی بر «فشار حداکثری» بر ایران را ادامه داده است. در عوض، دولت بایدن سعی کرد توپ تصمیم‌گیری را در جریان مذاکرات وین در ایران پرتاب کند و با برخی حرکات نمایشی مانور داد.

یکی از آخرین اقدامات آمریکا در این راستا، از سرگیری تحریم های مرتبط با همکاری صلح آمیز با برنامه هسته ای ایران است. این استثنائات در دوره ریاست جمهوری قبلی ایالات متحده برداشته شد، اما ناظران و تحلیلگران می گویند که بازگشت آنها نمی تواند یک امتیاز تلقی شود، زیرا منافع اقتصادی برای ایران به همراه ندارد.

بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با فارس، گفت: در حالی که برخی این اقدام را نشانه حسن نیت دولت بایدن برای لغو تحریم‌ها می‌دانند، واقعیت این است که بازگشت معافیت‌های هسته‌ای به معنای لغو تحریم است. هیچ تحریمی وجود ندارد.»

وی گفت: این چیزی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توییت خود به آن اشاره کرده است. همانطور که وزارت امور خارجه در بیانیه خود به صراحت اعلام کرده است، این تصمیم «امتیاز به ایران یا نشانه توافق برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل نیست». بر اساس این بیانیه، در واقع بازگشت این استثنائات – حتی در صورت عدم توافق در وین – یک اقدام فنی در راستای منافع حیاتی آمریکا و محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است.

«هدف از این استثناها تأمین پول برای ایران نیست. برنامه هسته ای ایران باید کم خطرتر شود. حتی اگر نتوانیم به تعهد متقابل برگردیم، این گام ها همچنان به نفع ماست.»

وی افزود: اگر بخواهیم بر سر الحاق دوجانبه به برجام به توافق برسیم، این مرحله (اعطای معافیت از تحریم ها) به ما کمک خواهد کرد.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین از روز سه شنبه در پایتخت اتریش آغاز می شود. اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که هشتمین دور مذاکرات در وین درباره لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران قرار است 18 بهمن ماه برگزار شود.

روز جمعه 7 بهمن ماه، رسانه ها از وین گزارش دادند که بر اساس توافق هیئت مذاکره کننده ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، هشتمین دور مذاکرات نفس کشیدن حدود یک هفته طول می کشد و تیم های مذاکره کننده روز شنبه 29 فوریه برای رایزنی به پایتخت های خود بازگشتند.

مذاکرات در وین از سر گرفته می شود، همانطور که حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در پیش بینی مذاکرات آتی در وین گفت: آقای مورا، ما تبادل نظر کرده ایم. وی افزود: در بررسی آخرین متون مذاکرات وین، هنوز به برخی از خواسته های ما برای رفع تحریم ها رسیدگی نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید