بودجه استان زنجان باید عادلانه توزیع شود


ساعت: 17:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916447

درخواست استاندار زنجان از معاون سازمان برنامه و بودجه کشور؛

استاندار زنجان گفت: درخواست ما از معاونت مجلس و امور استان های سازمان برنامه و بودجه این است که نگاهی نو به استان زنجان در ایجاد عدالت در تخصیص بودجه داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مفا رسا; محسن افشارچی امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که به مناسبت تحلیف و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان با حضور نایب رئیس مجلس و امور استان های کشور برگزار شد، گفت: سازمان برنامه و بودجه، اوگاهی که سازمان برنامه و بودجه قلب کشور است. و به اعتقاد من، هر اتفاقی بیفتد، باید از این گروه و سازمان شروع شود.

وی بیان کرد: درخواست ما از معاونت مجلس و امور استان های سازمان برنامه و بودجه در استان زنجان این است که نگاه جدیدی به ایجاد عدالت در بین استان ها در بودجه ریزی و تخصیص بودجه داشته باشد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه دلیل تفاوت زنجان در بسیاری از شاخص ها نسبت به سایر استان های اطراف چندان موجه نیست، گفت: نگاه کلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می تواند انگیزه ای برای مدیر استانی باشد یا انگیزه حرکت را به همراه داشته باشد. توسط استاندار استان

وی نسبت درآمد به هزینه استان زنجان در سال جاری را نزدیک به 0.8 عنوان کرد و توضیح داد: سهم استان زنجان به خزانه کشور بسیار بیشتر از استان های اطراف است.

افشارچی با اشاره به اینکه در توسعه باید به مزیت های نسبی هر استان توجه شود، تصریح کرد: در برخی استان ها استفاده از زمین های کشاورزی مزیت نسبی دارد و این موضوع استان به استان متفاوت است.

استاندار زنجان اذعان داشت: استان زنجان از نظر درآمدی و مالیاتی برای کشور خیر زیادی به همراه دارد و با توجه به اینکه 48.8 درصد اقتصاد مبتنی بر صنعت است، مزیت نسبی برای کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه انتظار می رود استان زنجان از این مزیت نسبی برخوردار باشد، افزود: اما این مشکل با اعداد نشان داده نمی شود.

افشارچی گفت: میانگین رشد املاک و املاک بین سال های 1395 تا 1397 حدود 20 درصد است. استان زنجان با 20.6 در جایگاه بیست و ششم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از سال 96 تا 1401 رشد اعتبارات هزینه ای در کشور 25.25 درصد بوده است، اما استان زنجان 24 درصد بوده است، ادامه داد: وضعیت زنجان از نظر هزینه ها خوب نیست، تفاوت حقوق و دستمزد یک کارمند در استانداری زنجان و قزوین حدود 2 میلیون تومان است و این عدالت نیست و در سایر نهادها هم شرایط همین است و ما شرمنده هستیم.

افشارچی با بیان اینکه باید تحولی در استان ایجاد شود، تصریح کرد: میانگین رشد درآمد استانی در بازه زمانی 1395 تا 1393 در کشور 38.5 درصد است، اما استان زنجان 52.2 درصد است و این تفاوت قابل توجه است، رتبه استان را به خود اختصاص داده است. استان زنجان نیز 15.

وی گفت: احساس ما این است که سازمان برنامه و بودجه باید استان زنجان را بر اساس شاخص هایش متفاوت ببیند.

افشارچی با بیان اینکه استان زنجان پروژه های زیادی دارد که سال ها روی زمین مانده و به اتمام نرسیده است، گفت: تکمیل این پروژه ها توجه ویژه ای را می طلبد.

وی ادامه داد: در حوزه حقوق دولتی معادن استان زنجان 1000 میلیارد تومان واریز کرده است اما ابلاغی که به استان شده 21 میلیارد تومان است و با این میزان پول باز نیستیم.

استاندار زنجان تصریح کرد: مطالبه اصلی این است که با شاخص هایی به همین سمت برویم که استان از مزیت های نسبی موجود برخوردار شود.

افشارچی با بیان اینکه در کتبی بودجه سال جاری باید به استان زنجان توجه ویژه شود، گفت: هم من و هم نمایندگان استان چندین نامه در مورد یک موضوع ارسال کرده ایم اما دوست دارم مدیران استانی با نظر بالا کار کنند و کار کنند. نباید ناامید شویم بستگی به مقدار کمی بودجه ای دارد که برای ما در نظر گرفته شده است.

افشارچی با اشاره به اینکه می فهمیم مشکل نفت مانند گذشته نیست، سطح درآمد در کشور تغییر کرده است، ادامه داد: اما با مالیات بر ارزش افزوده به سمتی رفته که جای خالی ایجاد کرده است.

وی افزود: کمربند شمالی که پروژه ای حدود 2 هزار میلیارد تومان است با کمک تولید انجام شد.

افشارچی با بیان اینکه زمین ها به حریم شهر اضافه شده است، تصریح کرد: از این زمین ها استفاده می کنیم تا اتفاقات مثبتی در مناطق مختلف استان رقم بخورد.

افشارچی با بیان اینکه بیش از 12 درصد املاک استان را توزیع کرده ایم، افزود: در مقایسه با هزینه مالیات بر ارزش افزوده واقعا قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه استان زنجان یک استان معدنی است، اظهار داشت: روی حوزه اکتشافی تمرکز کرده ایم و اگر حقوق دولتی معادن به استان نرسد انگیزه کمتر می شود.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان استانی آرام و دارای مردمی نجیب است گفت: اتفاقات مثبت زیادی از این استان خواهید شنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید