بورس با وعده های سبز همچنان قرمز است!

بورس با وعده های سبز همچنان قرمز است!

روز جدید : بازار سرمایه یا جیب دولت و شرکت های دولتی یا بانک دولتی هر چه که هست مشخصا ماهیت خود را از دست داده قبلا تشنج داشته و خونریزی دارد! محمد عشقی رئیس سازمان بورس که ریاست او به اما و ایفگری پیوند خورده است نیز از کاهش قرمزی بازار خبر داد. از سوی دیگر هندوزی وزیر اقتصاد از تصمیم این وزارتخانه با وزارت نفت و صمت برای کمک به بازار سرمایه خبر داد! اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که اگر این وزارتخانه ها یا مدیریت جدید سازمان بورس توانسته اند بازار را بهبود بخشند چرا تاکنون اقدامی نکرده اند؟ حالا چه شد که در بحبوحه سقوط بازار و نارضایتی سرمایه داری به فکر بهبود وضعیت بازار افتادند؟ سوال بعدی زمانی است که اقتصاد ایران با عدم قطعیت های زیاد نرخ ارز، ارزش ریال، تحریم ها و تحریم ها، رشد اقتصادی، کسری 370 میلیارد تا 400 تریلیون، نقدینگی بی خانمان 4 تریلیون و تجارت خارجی و تولید ناخالص داخلی ناچیز و ناچیز است. در لیست سیاه FATF و صدها مشکل دیگر کاکوه چه راهکاری رار بازار سرمایه را نجات می دهد؟ کی قراره این اتفاق بیفته؟ مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه سازمان در تلاش است بازار سرمایه را به ثبات برساند، گفت: نمی توان گفت مردم سرمایه خود را نیاورده اند. تلاش می کنیم بازار را به ثبات برسانیم. هم رشد شدید و هم کاهش شدید برای بازارها سمی هستند. وی گفت: مهمترین موضوع امروز کسری بودجه و انتشار اوراق است. دولت کل کسری بودجه خود را تامین نمی کند و بیشتر آن از منابع دیگر تامین می شود. هیچ سندی در 40 روز گذشته فروخته نشده است. عشقی با تاکید بر اینکه سازمان به دنبال توقف درست قیمت گذاری و جلوگیری از رانت است، افزود: نمی توان سرمایه را به سمت مردم جذب کرد و سپس دست به جیب شرکت ها زد و سود آنها را گرفت. در فولاد و پتروشیمی این وضعیت برطرف شده است. مردم مطمئن باشند که ما از منافع شرکت ها محافظت خواهیم کرد. عشقی درباره وضعیت بازار نیز گفت: قرمز شدن بازار به صورت ناگهانی ایجاد نمی شود و به یکباره از بین می رود. وضعیت بازار به مرور زمان بهتر می شود و قرمزی علامت کاهش می یابد. احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برنامه ما پیش‌بینی اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری مضر بازار در صنعت بورس است. حذف از بازار. در گذشته اشتباهات عمده ای در مورد تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ ارز بانک ها و قوانین پالایشی و فراخوان های عمومی برای مشارکت مستقیم صورت گرفته است. ما در حال ایجاد اجماع با وزارتخانه‌های نفت و صمت و بانک مرکزی برای اعتمادسازی هستیم تا بتوانیم اخبار دلگرم‌کننده را به اقتصاد برسانیم.

دلایل افت بازار سرمایه چه بود؟

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه به آرمانملی گفت: اگر بخواهم به طور کلی در این مورد صحبت کنم، ابتدا باید ببینم چه چیزی باعث افت بازار در هفته ها و ماه های اخیر شده است. بیشتر این کاهش به دلیل خروج سرمایه از سوی سرمایه گذاران واقعی از بازار به دلیل عدم اطمینان در مورد رویدادهای آتی است. وی ادامه داد: بخشی از این امر به دلیل تغییر دولت بود و برخی نمی دانستند سیاست اقتصادی، صادرات یا هر سیاست اقتصادی دیگری در دولت جدید چیست. طبیعتا برای پاسخگویی به دغدغه ها و دغدغه های سرمایه گذاران باید اعتماد، اطلاعات و شفافیت ایجاد شود تا سرمایه گذاران تحلیل و ارزیابی خوبی از شرایط داشته باشند. کدیور افزود: بخشی دیگر از مشکلات به این موضوع برمی گردد که باید شرایطی فراهم شود تا نقدینگی وارد بازار سرمایه شود. یکی از این شرایط این است که یا بازار از نظر سرمایه گذاران ارزشمند باشد یا مردم به دلیل ترس از تورم و کاهش ارزش ریال برای سرمایه گذاری به سمت بازار سرمایه هجوم بیاورند. این عاملی است که می تواند قرمزی بازار سرمایه را کاهش دهد تا به رشد پایدار منجر شود.

تاثیر موضع نامعلوم دولت بر جام

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که همه این اقدامات جزو ابهامات است; با توجه به اینکه سیاست های اقتصادی دولت هنوز شکل نگرفته و هر روز شاهد اظهارنظرهایی در مورد بازار سرمایه از سوی کارکنان آن هستیم و بی اعتمادی نسبی به بازار وجود دارد. خواه این بی اعتمادی ناشی از ابهام در عوامل موثر بر بازار سرمایه باشد یا به دلیل بی اعتمادی به سیاست ها؛ وی توضیح داد: همانطور که گفتم بخشی از این بی اعتمادی ناشی از ابهامات موجود در سیاست های دولت و تیم اقتصادی آن است. اما اینها تنها عوامل نیستند، به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد ایران در ماه های اخیر، بحث مذاکرات هسته ای و موضع دولت سیزدهم در برابر این مذاکرات نیز در شرایط فعلی موثر است. وی ادامه داد: باید دید سیاست دولت جدید در قبال مذاکرات چیست، آیا سیاست انجام و ادامه مذاکرات است یا تمدید آن. همه این ابهامات بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد. کدیور با تاکید بر اینکه بازار سهام بازاری است برآمده از همه رویدادهای سیاسی، اقتصادی و بین المللی است که در نهایت بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد و هر یک از این ابهامات چگونه برطرف می شود. همه آنها بر روند بازار سرمایه تأثیر می گذارند.

شفافیت؛ اقدام مهم دولت

این کارشناس به آنچه در مورد تغییر یا اصلاحات می شنویم پاسخ می دهد و مسئولان برای آن اصرار دارند، اما سوال اینجاست که این سیاست ها و اقدامات چه خواهد بود. وی گفت: شفافیت دولت به عنوان مثال در حوزه صدور بدهی، نحوه تامین کسری بودجه کشور، سیاست های مالیاتی دولت، سیاست های دولت در مذاکرات هسته ای و اینکه سیاست و موضع دولت در این مذاکرات چیست و… .n. وی گفت: دلیل آن این است که سرمایه گذاران می توانند با ریسک کمتری در بازار سرمایه گذاری کنند، راهکارهای مسکن و نسخه های فوری برای درمان آسیب های ناشی از بحران اقتصادی ایران در بازار سرمایه آزمونی است که کارکنان بارها در آن شرکت کرده اند و هر کدام زمان بدترین نتایج را می دهد که در شرایط کنونی که بحران عمیق اقتصادی همه بخش های اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و روزانه بخشی از دارایی های مردم و کشور را مصرف می کند، چرا مسئولان ابتدا این مشکلات را نمی پذیرند و به جای راه‌حل‌های مبهم و تاریخ مصرف‌کننده مشکلات اقتصادی، به آنها فکر کنید تا برای همه مشکلاتی که باید زمینه متفاوتی داشته باشند، راه‌حلی مشترک اتخاذ کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید