بورل در کیفش چیست؟

بورل در کیفش چیست؟

روز جدید بهشتی پور خاطرنشان کرد: از ایران می خواهم مستقیماً با خود آمریکا صحبت کند. در این صورت می‌توانست خیلی واضح‌تر باشد. یعنی حداقل مستقیم صحبت کرد و جواب مستقیم گرفت. این دیپلماسی شبانه روزی زمان بر است و مشخص نیست که آیا کارساز خواهد بود یا خیر».

یک کارشناس سیاست خارجی در مورد سفر بورل به تهران و پیامدهای آن می گوید که مذاکرات احتمالا از سر گرفته می شود، اما باید دید فضای پیشنهادی بورل در چند ماه پیش به کجا رسیده است.

حسن بهشتی پور در گفت و گو با «انتخاب» در تحلیل خود از نتیجه سفر جوزف بورل به ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام، گفت: احتمال از سرگیری مذاکرات بسیار زیاد است اما باید دید این برنامه به کجا رسیده است. رسیده است. چند ماه پیش، آقای بورل به دلیل اختلاف نظر بین ایران و ایالات متحده، از طرحی برای انتخاب راه وسط خبر داد. بورل در توضیح این محیط گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید از لیست تروریست ها حذف شود، اما تحریم ها علیه نیروهای قدس باید ادامه یابد. انریکه مورا که به تهران آمده بود، این طرح را پیشنهاد کرد، اما به نظر می‌رسد ایران یک طرح تکمیلی نیز ارائه کرده است که به گفته منابع غربی از ایران خواسته است پایگاه حاتم الانبیا که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌دهد را از تحریم‌ها خارج کند. لیست و نگه داشتن سپاه در لیست تحریم ها حداقل برای ایران مشکلی ندارد.

وی افزود: اکنون آقای بورل با رابرت مالی این طرح را نهایی می کند و به تهران می آید. البته آمریکایی ها هم در مورد طرح ایران نظر دارند. بنابراین باید ببینیم که این سفر چه نتیجه ای خواهد داشت و به کجا خواهد رسید.»

این تحلیلگر سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا سفر بورل می تواند به دلیل پیشنهاد جدید ایالات متحده باشد، گفت: این می تواند یک فرصت نیز باشد. دو فرضیه را می توان به صورت تحلیلی در نظر گرفت. یکی اینکه طرف مقابل دیدگاه ایران را پذیرفته است، اما یک دیدگاه تکمیلی وجود دارد و بورل آمده است درباره آن بحث کند یا اینکه آمریکایی ها در کل طرح جدیدی ارائه کرده اند. متأسفانه این دیپلماسی رفت و برگشت ادامه دارد.»

بهشتی پور در پایان خاطرنشان کرد: می‌خواهم ایران مستقیماً با خود آمریکا صحبت کند. در این صورت می‌توانست خیلی واضح‌تر باشد. یعنی حداقل مستقیم صحبت کرد و جواب مستقیم گرفت. این دیپلماسی شبانه روزی زمان بر است و مشخص نیست که آیا کارساز خواهد بود یا خیر».

دیدگاهتان را بنویسید