بوی بازجویی در فضا می پیچد

بوی بازجویی در فضا می پیچد

روز جدید «آقای هندوزی در مقابل وزارتخانه دائمی توییت کردند و تصمیماتی برای خروج بورس از شرایط بحرانی دادند. حالا آنها باید همان راه حل هایی را که توییت کرده بودند پیاده کنند. «تاکنون 8 هزار میلیارد اوراق در مهرماه توسط دولت فروخته شده است، اما دولت می‌گوید اوراقی فروخته نشده است.» با جمع‌آوری آن‌ها به همراه اظهارات چند نماینده دیگر به دولت اصلی در این چند روز، می‌توان نتیجه گرفت که ماه عسل دولت سیزدهم به تدریج در حال سپری شدن است و این روزها با توجه به افزایش تورم، ساختار بورس، وخامت وضعیت خودرو و سایر صنایع، فشار معیشتی بیشتر بر مردم، زمان قربانی شدن صدقات قبلی گذشته است. مرزهای جدید اصولگرایان دولتی و غیردولتی باید شکل بگیرد آتش دولت اصولگرا با وخامت اوضاع این بار دپو پاپ صریحاً دروغ گفت، احتمالاً به وزیر اقتصاد که قبلاً گفته بود: باعث نگرانی مردم و سرمایه گذاران کوچک شود. با این حال، مشخص نیست که رئیس برای این طرح چه کسی از تیمش انتظار دارد؟

تخم مرغ در سبد معیشت

امروز دولت جدید چوب زمان انتخابات را می خورد که تمام تخم هایش را در سبد اقتصادی و معیشتی مردم می گذارد و امروز دستش از آنچه فکر می کرد خالی است. ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال وعده ای بود که به تدریج غیرممکن شد و اکنون محقق شده است، ایجاد یک میلیون شغل در سال چیزی است که امروزه بیشتر به شوخی باقی مانده است و تورم را به نیمی از سطح فعلی (!) رسانده است. بازار ارز و تورم یکی از اصلی ترین شعارهای چند ماه پیش بود که امروز بیشتر شبیه خودزنی کامل است. اکنون در چند ماه اخیر دولت نه تنها از بسیاری از این مناصب عقب نشینی کرده و وعده معیشت انتخاباتی داده است، بلکه نتایج منفی بسیار بیشتری در تورم و حاکمیت بازار نسبت به دولت قبل نشان داده است.

حل مشکل نوسانات، نبود نظم در مدیریت بازار، تبدیل نشدن بورس به محلی برای جبران کسری بودجه، امری است که امروز نه تنها در بورس اتفاق نیفتاد، بلکه نشان دهنده شواهد کامل دولت یا به عبارتی احسان هندوزی وزیر اقتصاد با سیاست های خود نشان داده که همسو با بورس است و عملا بازار را با اقدامات خود خراب کرده است. اکنون مشخص شده است که وزیر و تیم اقتصادی دولت در زمینه نرخ سود بین بانکی و فروش اوراق همان برنامه ای را اجرا می کنند که افرادی مانند همتی در دولت قبل عمل کردند. اگرچه این روزها در توئیت های بازی های دو طرفه مقابل هم قرار می گیرند، اما آنچه مشهود است این است که تیم اقتصادی دولت برنامه خاصی در این زمینه ندارد و در واقع اگر سیاستی را در پیش بگیرد همین است. سیاست دولت قبل.

بزرگترین اشتباهات

امروز دولت اصلی در عرصه اقتصاد ناکارآمد و دست خالی خود را نشان می دهد که علیرغم همه مانورهایش بر روی مسائل اقتصادی، ریشه در انتخاب وزیر در این حوزه دارد. ایده های مشخص برای وزیر اقتصاد پاشنه آشیل رئیسی بود. یکی دیگر از اشتباهات آشکار، رئیس پرمشغله تیم اقتصادی او و مجموعه نام های متعددی است که هر کدام مدعی وزیری هستند که برخی از روسای جمهور گاهی آن را می شناسند و به همین دلیل ممکن است با هم اختلاف داشته باشند. انتخاب چهره های اقتصادی رئیس جمهور از همان ابتدا عجیب بود و برای بسیاری معنای واقعی تضادها و نابرابری ها بود. ناهماهنگی هایی که امروز در قالب تصمیمات و اظهارنظرهای آنها نمایان شد. انتخاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی و دبیر ستاد اقتصادی دولت، انتخاب فرهاد رهبر به عنوان مشاور ارشد اقتصادی و حضور محمد مخبر به عنوان معاون اول وزیر اقتصاد. در حالی که تکالیف برخی از این عناوین با پسوند اقتصادی دقیقاً مشخص نیست و همچنین دامنه و میزان مشارکت آنها در پرونده ها مشخص نیست. سردرگمی بورس، تناقض در اصلاحیه بودجه، مربوط به صنعت خودرو و فولاد و تورم بالا در همه حوزه ها، بی توجهی به نقش فربه و بارد، عدم ارائه راهکار برای محدودسازی ارز، همراه با فرار سرمایه از کشور و البته بی برنامه قطعا سیاست خارجی و تصمیمات آن در شرایط اقتصادی کنونی بی تاثیر نیست. در همین راستا، رئیس جمهور به مدت دو روز نشست مقدماتی مهمی را با کارشناسان اقتصادی برگزار کرد. رئیسی برای دومین بار با جمعی از اقتصاددانان دیدار کرد تا به اصطلاح دیدگاه ها و راهکارهای حل مشکلات اقتصادی آنها را بیاموزد و نتیجه آن عدم تمایل دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی بود. این جلسه بار دیگر اختلافات این روزهای دولت و مجلس را نشان داد و البته بار دیگر نشان داد که رئیس جمهور در چنین شرایط عجیب و سختی همچنان در حال تلاش و خطا است. در حالی که همه می دانند وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر به گونه ای نیست که بتوان آن را امتحان کرد. به هر حال شواهد نشان می دهد که امروز مجلس بیش از هر زمان دیگری با اقدامات دولت اصلی تهدید می شود و مخالفت با ساختار فعلی دولت از جمله شرایط اقتصادی کشور بی دلیل نیست. بنابراین این احتمال وجود دارد که مجلس با استیضاح وزیر اقتصاد اولین استیضاح را در مجلس یازدهم انجام دهد تا از وضعیت بد فعلی در حوزه اقتصاد رهایی یابد.

دیدگاهتان را بنویسید