بیانیه ضدایرانی سه کشور اروپایی و آمریکا در نشست آژانس اتمی


ساعت: 22:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897514

نماینده آلمان در نشست امروز آژانس بین المللی انرژی اتمی به نمایندگی از 56 کشور بیانیه ای علیه ایران قرائت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در نشست عصر امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 56 کشور که 23 کشور عضو شورای حکام آژانس بودند، بیانیه‌ای علیه ایران صادر کردند و تهران را به عدم همکاری با ناظر هسته‌ای سازمان ملل متهم کردند.

این بیانیه از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی پیشنهاد شده و ایران را به عدم همکاری در زمینه مسائل پادمانی با آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم می کند. این بیانیه توسط نماینده آلمان قرائت شد.

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عمانی خود، صدور بیانیه غیرسازنده در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی را بی‌ثمر خواند و گفت: کلید رسیدن به نقطه مطلوب توافق، تمرکز آمریکا بر واقع‌گرایی و نمایش است. اراده لازم.»

با وجود قرائت این بیانیه ضد ایرانی، جلسه امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران بدون قطعنامه پایان یافت.

نشست هیئت مدیره این آژانس از روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش و در مقر این سازمان در حال برگزاری است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد و گفت که ایران به سؤالات درباره سه سایت ادعایی آژانس پاسخ نداده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با رد این ادعا، گفت: ایران در مورد 3 سایت مشکوک به طور کامل با این سازمان همکاری کرده است و گفت: صرف مشاهده آلودگی در چند نقطه نمی‌توان نشانه‌ای از وجود اتمی تلقی کرد. مواد هسته ای اعلام نشده

در ژوئن سال جاری، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی بر سر کشف «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چند مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم کرد. این آژانس مدعی است که ایران نتوانسته مواد هسته‌ای خود را برخلاف تعهداتش بر اساس توافقنامه پادمان NPT اعلام کند.

در واکنش به این قطعنامه، ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فعالیت تعدادی از دوربین های امنیتی آژانس در ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

در بیانیه ای که در آن زمان از سوی سازمان انرژی اتمی منتشر شد، آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است که متاسفانه آژانس این همکاری را ناشی از حسن نیت ایران نمی داند. نه تنها از این همکاری قدردانی کرد، بلکه به نوعی آن را یک تعهد ایران دانست و به همین دلیل تصمیم بر آن شد که عملکرد دوربین های فوق امنیتی دستگاه اندازه گیری خط سطحی OLEM غنا و فلومتر این آژانس تعلیق شود. به ارگان های مربوطه واگذار می شود.

سازمان انرژی اتمی نیز در این بیانیه خاطرنشان کرد: البته بیش از 80 درصد دوربین های موجود این سازمان دوربین های امنیتی هستند و تا حد امکان فعالیت این دوربین ها ادامه خواهد داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ادعایی جدید این ادعاها را تکرار کرد و مدعی شد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران اکنون بیش از 19 برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای سال 2015 است.

رویترز همچنین گزارش داد که گزارش سه ماهه آژانس در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که «ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد ایران به سطحی رسیده است که در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای ایجاد بمب اتمی کافی است».

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این ادعاها را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر اینکه برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور برای اهداف نظامی منحرف شده است، پیدا نکرده‌اند.

همچنین ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. با وجود تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2017 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید