بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی علیه ایران: ایران نباید در امور داخلی سایر دولت ها دخالت کند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی علیه ایران: ایران نباید در امور داخلی سایر دولت ها دخالت کند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این بیانیه در چارچوب سیاسی موضوع ایران و با تمرکز بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، بر ضرورت تقویت همکاری‌های مشترک برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید و موافقت کرده است. این در حالی است که هم عربستان و هم چین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و رژیم منع اشاعه را حفظ کند و مهمتر از آن بر لزوم رعایت اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها تاکید کردند. در کشور تهران در این بیانیه، خبرگزاری رسمی دولت عربستان (WAS) متن کامل خود را منتشر کرده است: «دو طرف بر اهمیت تداوم اولویت‌بندی روابط عربستان و چین در روابط خارجی خود و ایجاد یک توافق تاکید کردند. مدل همکاری، همبستگی، منفعت متقابل و روابط برد-برد آنها بر پیروزی کشورهای در حال توسعه تاکید کردند. دو کشور تاکید کردند که به حمایت از منافع اصلی خود و حمایت از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی ادامه خواهند داد. طرف سعودی بر پایبندی خود به اصل “چین واحد” تاکید کرد. طرف چینی نیز به نوبه خود حمایت خود را از عربستان سعودی در حفظ امنیت و ثبات این کشور اعلام کرد و مخالفت قاطع خود را با هرگونه اقدامی که در امور داخلی پادشاهی عربستان سعودی مداخله کند و همچنین هرگونه حمله ای که به عربستان آسیب وارد کند، اعلام کرد. غیرنظامیان، زیرساخت ها، اراضی و منافع برای هدف قرار دادن عربستان سعودی مخالفت خود را اعلام کرد.

البته در رابطه با بحران یمن، هر دو طرف بر حمایت کامل خود از تلاش ها برای دستیابی به راه حل سیاسی تاکید کرده اند. طرف چینی از ابتکار عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ در یمن و تلاش ها و ابتکارات متعدد این کشور با هدف ارتقای گفت وگو بین کشورهای یمن قدردانی کرد و دو طرف همچنین بر اهمیت حمایت از شورای رهبری ریاست جمهوری در جمهوری یمن تاکید کردند. آنها همچنین بر اهمیت تعهد حوثی ها به آتش بس، همکاری با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و همکاری جدی با طرح های صلح و تلاش برای دستیابی به راه حل سیاسی دائمی و جامع برای بحران یمن تاکید کردند.

طرف چینی از کمک های بشردوستانه و توسعه ای عربستان سعودی به مردم یمن از طریق مرکز امداد و اقدام بشردوستانه ملک سلمان و برنامه توسعه و بازسازی یمن سعودی بسیار قدردانی کرد.

در حوزه انرژی، دو کشور تاکید کردند که تقویت همکاری های خود در این زمینه یک مشارکت راهبردی مهم است.

دو طرف با اشاره به حجم مبادلات نفتی دوجانبه و پایه‌های خوب همکاری‌ها به دلیل منابع نفتی فراوان عربستان سعودی و بازار وسیع چین، توسعه و تحکیم همکاری‌های نفتی دوجانبه را در راستای منافع مشترک می‌دانند. جمهوری خلق چین از نقش عربستان سعودی در حمایت از تعادل و ثبات بازارهای جهانی نفت به عنوان اصلی ترین صادرکننده قابل اعتماد نفت خام چین استقبال کرد و دو طرف در مورد فرصت های سرمایه گذاری مشترک در بخش پتروشیمی، توسعه پروژه های مرتبط با تبدیل نفت گفتگو کردند. فن‌آوری‌ها در پتروشیمی و همکاری‌های تقویت‌شده آنها بر روی تعدادی از زمینه‌ها و پروژه‌ها از جمله برق، انرژی خورشیدی، انرژی بادی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر توافق کردند.

عربستان سعودی و چین همچنین خواستار ارتقای همکاری در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و همکاری در توسعه فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و نوآوری در بخش انرژی شدند. آنها همچنین بر اهمیت تعمیق همکاری های مشترک در طرح کمربند و جاده تاکید کردند و از پیوستن نهادهای مرتبط سعودی و سرمایه گذاری های مختلف در این طرح استقبال کردند.

در عین حال، توافق شد که موقعیت عربستان سعودی به عنوان یک مرکز منطقه ای برای شرکت های چینی برای تولید و صادرات محصولات بخش انرژی، علاوه بر سرمایه گذاری مشترک در پروژه های انرژی در کشورهای منطقه و کشورهای مصرف کننده انرژی در اروپا و آفریقا، ارتقا یابد.

دیدگاهتان را بنویسید