بیانیه هیل: قانونگذاران کنگره توافق با ایران را «بعید» می‌دانند/ دولت بایدن پیشنهاد میز دارد، اما ایران علاقه چندانی به احیای برجام نشان نمی‌دهد.

بیانیه هیل: قانونگذاران کنگره توافق با ایران را «بعید» می‌دانند/ دولت بایدن پیشنهاد میز دارد، اما ایران علاقه چندانی به احیای برجام نشان نمی‌دهد.

روز جدید : به گفته رسانه های برجسته آمریکایی، اعضای کنگره می گویند توافق هسته ای جدید با ایران یک مشکل “بعید” است. هیل در گزارشی گفت: «قانون‌گذاران می‌گویند دولت (جو بایدن) پیشنهادی روی میز دارد، اما ایران تمایلی به بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ندارد، برنامه‌ای که محدودیت‌های قابل‌توجهی بر برنامه هسته‌ای‌اش در ازای لغو دارد». . . “تحریم ها وجود دارد.”

به گفته رسانه های برجسته آمریکایی، اعضای کنگره می گویند توافق هسته ای جدید با ایران یک مشکل “بعید” است.

با ادامه اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و نقض برجام، وب سایت هیل به نقل از برخی از اعضای ارشد کنگره، توافق هسته ای جدید با ایران را «بعید» خواند.

هیل که تمرکز اصلی اش بر اخبار مجلس نمایندگان آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) است، صبح دوشنبه (به وقت تهران) گزارشی را منتشر کرد: «قانونگذاران (کنگره) می گویند توافق هسته ای جدید با ایران بعید است.

در این گزارش آمده است: «سناتورهای هر دو طرف که اخیراً با مقامات ارشد دولت بایدن با ایران گفتگو کرده‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند».

اتهامات آمریکا و متحدانش علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در حالی مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است به دنبال سلاح هسته ای نیست زیرا مغایر با آموزه های اسلامی است و بمب اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

هیل در گزارشی گفت: «قانون‌گذاران می‌گویند دولت (جو بایدن) پیشنهادی روی میز دارد، اما ایران تمایلی به بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ندارد، برنامه‌ای که محدودیت‌های قابل‌توجهی بر برنامه هسته‌ای‌اش در ازای لغو دارد». . . “تحریم ها وجود دارد.”

رئیس جمهور سابق ترامپ به طور یکجانبه از توافق 2015 خارج شد. توافقی که یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجی رئیس جمهور سابق اوباما بود.

هیل بار دیگر بر ادعای آمادگی آمریکا برای دستیابی به توافق با ایران تاکید کرد، اما به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران از جمله ادامه کارزار دولت ترامپ برای فشار حداکثری بر ایران در دولت بایدن اشاره نکرد.

در این گزارش آمده است: «مقامات بایدن در ژانویه گفتند که در آستانه احیای توافق (برجام) هستند، اما سپس هشدار دادند که پذیرش آن به عهده تهران است. چهار ماه بعد، ایران علاقه چندانی به پذیرش این پیشنهاد از سوی ایالات متحده و متحدان اروپایی اش نشان نداده است و این بدان معناست که یکی از مهمترین اولویت های سیاست خارجی رئیس جمهور بایدن در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

باب منندز، دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا به هیل گفت: «من خوشبین نیستم که چنین توافقی حاصل شود. دولت (بایدن) معتقد است که نگه داشتن این پیشنهاد روی میز منطقی است، اما من فکر نمی کنم این راه رو به جلو باشد. – این دیدگاه من است.

یک سناتور ارشد از نیوجرسی که مخالف توافق هسته ای برجام با دولت اوباما و دولت بایدن نیز بود، به هیل گفت: «فکر می کنم در داخل ایران (بر سر توافق برجام) درگیری وجود دارد. بنابراین هیچ راه روشنی وجود ندارد.»

“یک سناتور ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی که در جلسه توجیهی دولت (بایدن) در مذاکرات روز چهارشنبه شرکت کرد، گفت که چشم انداز توافق “دلگرم کننده” نیست.

سناتور جیمز ریش، سناتور ارشد جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی سنا، گفت که از زمان آغاز مذاکرات دولت بایدن درباره برجام، هیچ اطلاعاتی در مورد این مذاکرات ندارد، اما اکنون از جزئیات آن آگاه است.

او گفت: «من می‌دانم که مذاکرات کجاست و شما باید آنها را به پایان می‌رسانید. آنها (دولت بایدن) به ما قول دادند که اگر توافقی صورت نگیرد، در فوریه به پایان می رسد.

گزارش هیل بازتاب ادعاهای ضدایرانی مقامات آمریکایی درباره درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریست‌های ادعایی است و آن را یکی از موانع دستیابی به توافق می‌داند.

رسانه ها می گویند: «یکی از سناتورها که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایران از دولت (بایدن) خواسته است تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی به عنوان بخشی از هر توافق هسته ای جدید حذف کند.» غیرمنطقی است. او درباره درخواست ایران گفت: «بعید است آنها بدون تسلیم شدن به توافق برسند.

هیل در پایان گزارش خود به طور ضمنی به توانایی ایران برای مقابله با تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا و کمپین فشار حداکثری اذعان کرد.

در این گزارش آمده است: «برخی از کارشناسان سیاست خارجی می گویند که ایران نسبت به دوره دولت اوباما کمتر مستأصل از لغو تحریم ها است، زیرا درآمدهای قابل توجهی از صادرات نفت به دست آورده است». «ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران ماه گذشته گفت که صادرات نفت کشورش از اوت دو برابر شده است».

دیدگاهتان را بنویسید