بیروت برای «ملکه» سوگواری می کند و به «هدیه» ایران شادی می کند

بیروت برای «ملکه» سوگواری می کند و به «هدیه» ایران شادی می کند

محبوب اما

خبرگزاری فرانسه روز گذشته در گزارشی به سکوت و بی تفاوتی ایران در قبال مرگ ملکه انگلیس با وجود گذشت سه روز از مرگ ملکه انگلیس پرداخت و نوشت: دولت تهران تاکنون از اظهارنظر رسمی در مورد مرگ ملکه الیزابت خودداری کرده است. II.”

کیهان در واکنش به انتشار خبر درگذشت ملکه در برخی رسانه های ایران، با کنایه خطاب به حسین شریعتمداری، مدیر مسئول، نوشت: رسانه های اصلاح طلب کشور جنایتکار را در سوگ از دست دادن شهبانو ملبس کرده اند.

اما در لبنان، نجیب میقاتی رسما سه روز عزای عمومی برای درگذشت ملکه 96 ساله انگلیس اعلام کرد و در واقع لبنان هم اکنون در سوگ ملکه است. در عین حال از اهدای ایران لذت می برند!

اینکه تلویزیون ایران خبر درگذشت الیزابت دوم را با عنوان «ملکه انگلیس درگذشت» پخش کرد و برای وی در لبنان عزای عمومی اعلام شد، نشان از اختلاف و شکاف عمیق دولت های ایران و لبنان از لحاظ سیاسی دارد. کنش ها و واکنش ها و تفاوت در تفسیر رویدادهای بین المللی. اما این تفاوت مانع از آن نشد که ایران برای پرکردن شکاف بزرگ سوخت در لبنان تلاش کند!

تابستان گذشته که کشتی‌های حامل سوخت ایران به بنادر سوریه رسیدند و محموله‌های سوخت با کامیون وارد لبنان شدند، سید حسن نصرالله پیروزمندانه اعلام کرد: «کشتی حامل سوخت از ایران رسیده است. ما آن را ارزان تر از قیمت خرید می فروشیم. این تخفیف را هدیه جمهوری اسلامی و حزب الله می دانیم. کشتی های زیر نیز از ایران در راه هستند و سوخت خود را در بنادر سوریه تخلیه خواهند کرد.

دولت لبنان از این هدیه ناراحت شد. وزیر انرژی لبنان آن را اقدامی غیرقانونی، غیرمجاز و دور زدن دولت خواند. جریان های سیاسی رقیب نیز آن را خیانت خواندند. سعد الحریری، رئیس جنبش آینده لبنان گفت: حزب الله می داند که بحران سوخت در لبنان ناشی از قاچاق عمدی است. [به سوریه] برای خدمت به رژیم سوریه. موثرترین راه جلوگیری از قاچاق به جای برکت دادن به لبنانی ها با گرفتن نفت کوره ایران است.

وی همچنین تاکید کرد که گرفتن سوخت از ایران لبنان را در معرض خطر تحریم قرار می دهد. وی سرانجام اعلام کرد که حزب الله نمی تواند لبنان را به دست «حکومت ایران» بسپارد.

با ادامه درگیری های داخلی در لبنان، بحران انرژی و سوخت تشدید شد. آمریکا چندین بار به بیروت قول داد که از طریق اردن این بحران را برای لبنان حل کند، اما این اتفاق نیفتاد.

دیپلماسی «هدیه»!

اکنون کمبود سوخت، لبنان را از تاریکی مطلق به تعطیلی گسترده و حتی کمبود دارو رسانده است. کشور را به وضعیتی رسانده که فقط تشنه سوخت است. طی یک سال گذشته، ایران مایل به تامین سوخت به لبنان بوده است. با این حال، بیروت از تحریم هراس داشت و این سخاوت را رد کرد. در نهایت، دست اندرکاران راه حل «اهدا» را برای دور زدن ممنوعیت پیدا کردند و در نهایت توانستند آن بله جذاب را از میکاتی بگیرند!

در اوایل هفته جاری، ولید فیاض، وزیر انرژی و آب لبنان، پس از دیدار با مجتبی امانی، سفیر ایران در بیروت، گفت که کشورش از کمک مالی ایران برای تامین سوخت لازم برای نیروگاه های لبنان که توسط دبیر کل سازمان ملل پیشنهاد شده بود استقبال می کند. حزب الله. وی همچنین به شبکه “المیادین” تاکید کرد که در نتیجه این کمک مالی، هیچ تحریم و مجازاتی برای لبنان وجود نخواهد داشت، زیرا لبنان رایگان است.

حالا قرار بر این شد که هیئت لبنانی برای بررسی کمی و کیفی این کمک به ایران سفر کند. الاخبار هفته گذشته گزارش داد که میقاتی حکم داد که «این شورا باید تضمین کند که این کمک‌ها هزینه‌ای برای لبنان نخواهد داشت، از جمله در حوزه عملیات مبادله نفت و سوخت ایران، و باید به دنبال کمک بزرگی باشد که بتوان از آن استفاده کرد. برای مدت طولانی این توانایی تولید پنج ساعت برق در روز را فراهم می کند.”

مجتبی امانی، سفیر ایران در لبنان، ضمن اعلام آمادگی ایران برای تامین سوخت به لبنان، ساخت نیروگاه های جدید و احیای شبکه برق موجود لبنان، تاکید کرد که «همه لبنانی ها از کمک های سوخت ایران بهره مند خواهند شد».

باز هم زیاده خواهی در سیاست

از جیب اقتصاد

به نظر می رسد ایران قصد دارد همان سیاستی را که در مورد عراق، سوریه و موارد مشابه در لبنان اعمال کرد، اعمال کند. سیاست پر کردن سوراخ سوخت! حتی اگر نوامبر خونینی به خاطر افزایش قیمت سوخت باشد و حتی اگر دولت لبنان آنقدر از آن دور باشد که برای ملکه عزادار باشد!

این در حالی است که مشخص نیست در شرایطی که ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، این انتقال سوخت چگونه خواهد بود. حسن نصرالله سال گذشته درباره هزاران تن سوختی که از ایران وارد لبنان می شود، گفته بود که پول این سوخت قبلا توسط تجار لبنانی پرداخت شده است.

هیچکس نمی داند پشت پرده چه می گذرد و آیا واقعا سوخت ایران اهدا می شود یا خیر، اما آنچه مشخص است هدر دادن سیاسی کیسه اقتصادی است. اقتصاد بدی است!

در آن زمان علی بیگدالی، کارشناس و تحلیلگر بین المللی به خبرگزاری آنادولو گفت: «دولت ایران از ابتدای انقلاب این روش را دنبال می کرد، اما اکنون متأسفانه حمایت های مالی به کشورهایی مانند یمن و یمن تعمیم داده شده است. بهای هنگفتی را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

شایعات پراکنده ای در مورد پول سوخت ایران در سال گذشته منتشر شد و حدس می زد که تجار لبنانی پول پرداخت کرده اند یا لبنان دلار و پوند ندارد. اگرچه هیچ شفافیتی وجود نداشت. اما اکنون ما از کمک مالی صحبت می کنیم. خبری که سفیر ایران در لبنان نیز اعلام کرد.

هیچکس نمی داند پشت پرده چه می گذرد و آیا واقعا سوخت ایران اهدا می شود یا خیر، اما آنچه مشخص است هدر دادن سیاسی کیسه اقتصادی است. حتی اگر کمک مالی نباشد و فقط یک اسم رمز برای دوری از تحریم باشد، باز هم اقتصاد ایران در معرض فساد است که از محل چنین معاملات غیرشفافی قابل مشاهده است.

اما محاسبات و رفتارهای سیاسی این فشار را بر اقتصاد تحمیل می کند، به ویژه در مورد لبنان، پای اسرائیل نیز در میان است. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست مدتی پیش نوشت واردات موفقیت آمیز سوخت حزب الله از ایران یک تغییر بزرگ بازی به نفع حزب الله بود.

طی یک سال گذشته، ایران مایل به تامین سوخت به لبنان بوده است. با این حال، بیروت از تحریم هراس داشت و این سخاوت را رد کرد. در نهایت، دست اندرکاران راه حل «اهدا» را برای دور زدن ممنوعیت پیدا کردند و در نهایت توانستند آن بله جذاب را از میکاتی بگیرند!

مشکل اصلی چنین سیاست‌هایی این است که تجربه نشان می‌دهد اسراف این سیاست از اقتصاد عمدتاً هدر دادن پول و سرمایه است و آنطور که باید به منفعت سیاسی نرسیده است. مانند آنچه این روزها در مراسم پیاده روی اربعین دیده می شود. میلیاردها دلار برای نمایش قدرت سیاسی در سایه یک رویداد مذهبی هزینه شد که به بی تدبیری سیاسی و اقتصادی ختم شد و اثری از آن قدرت نشان نداد.

دیدگاهتان را بنویسید