بیشتر هزینه های برگزاری نمایشگاه کتاب بر عهده دولت است


ساعت: 16:20
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836968

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری در این مراسم گفت: دولت بیشترین هزینه های نمایشگاه را برای تحقق شعار توسعه کتاب تقبل کرده است. برنامه جامعی برای بهبود توزیع کتاب در کشور تدوین کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز شنبه 18 اردیبهشت 1401 با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران، علی رمضانی. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام کتاب تهران در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.


* سعی کردیم همه نظرات و ایده ها را ممکن کنیم

احمدوند در این نشست گفت: برپایی این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به معنای غلبه بر آگاهی و سلامت بر بیماری و مرگ و نشانه دیگری از باروری و تداوم فرهنگ در کشور عزیزمان است. در دوره سلطنت، حوزه فرهنگی نیز مانند سایر حوزه ها آسیب ها و آسیب های زیادی را متحمل شد، اما در مجموع از تعداد کل فرهنگیان تقدیر می شود.

وی افزود: سال گذشته رکورد تعداد عناوین کتاب با 113 هزار جلد شکسته شد و این نشان از فعالیت و تلاش مجموعه بزرگی از تولیدکنندگان و همه دست اندرکاران تولید و تحویل کتاب است. نمایشگاه کتاب تهران همچنین محل اصلی ارائه آخرین دستاوردهای فرهنگی جامعه ایران است و قطعا نشانه تلاش و آگاهی جمعی و میل به دانش گسترده است.

احمدوند ادامه داد: رویکرد دولت به فرهنگ ایجاد بسترهای لازم برای انتشار گسترده همه نظرات و عقاید است. به جز در موارد معدودی که ممکن است محتوا آزاردهنده باشد، رویکرد کلی این است که امکان پخش هر چه بیشتر صداهای مختلف را فراهم کند. نمایشگاه کتاب میزبان طیف وسیعی از ناشران خواهد بود و این نشان دهنده علاقه مردم و ناشران به نمایشگاه کتاب است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به تلاش گسترده نهادهای مختلف برای برپایی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: از گمرک، نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما، رسانه ها و اخبار مختلف تشکر می کنم. آژانس ها و البته ناشران محترمی هستند که با بیشترین تلاش خود را برای ارائه بهترین حضور در نمایشگاه آماده کرده اند.

وی افزود: تلاش شده تا نقد و برگزیده کتاب در سراسر کشور عمومی شود. به همین دلیل در عین حال به استثنای مصلی که مؤسسات انتشاراتی در آن حضور دارند، سایت نمایشگاه امکان دسترسی به پایگاه تجاری کل کشور را فراهم می کند و این گام بزرگ و مهمی در توسعه عدالت فرهنگی در سراسر کشور است. کشور. همچنین تلاش کرده ایم تا حضور پررنگ چهره های برجسته بین المللی و فعالان فرهنگی در منطقه و تردد چهره های تاثیرگذار فرهنگی کشورهای مختلف به نمایشگاه داشته باشیم و این یکی از ویژگی های اصلی این دوره است. برای این دوره برنامه های فرهنگی متعددی تدارک دیده شده است.

احمدوند در حوزه امکانات بهداشتی و درمانی که برای این دوره از نمایشگاه کتاب تدارک دیده شده است، افزود: با همکاری ستاد کرونا اقدامات ویژه ای برای رعایت موازین بهداشتی انجام شده است. همچنین از مردم می خواهیم هنگام حضور در نمایشگاه با رعایت حداکثر پروتکل های بهداشتی مراقب سلامتی خود و دیگران باشند. شعار نمایشگاه «با کتاب سالم هستیم» نیز با همین رویکرد انتخاب شد و نشان می دهد که دانش شاخص مهم سلامت جامعه است.


* موضوع انصراف ناشران از نمایشگاه

احمدوند همچنین علت امتناع برخی ناشران از حضور در نمایشگاه کتاب که گفته می شود از کتابفروشی ها حمایت می کند، عنوان کرد: این دیدگاه درستی است و باید توجه ویژه ای به کتابفروشی ها داشته باشیم. این ناشران محل را نقد کرده اند و باید در روند برگزاری رویدادهای فرهنگی به همه اقشار توجه کرد. آخرین و مهمترین حلقه در توسعه کلی کتاب، کتابفروشی ها هستند.

وی افزود: اما برخی نکات را نمی توان فراموش کرد. 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند و این جمعیت به کتابفروشی ها دسترسی ندارند. همچنین در شهرهای کوچک و دورافتاده کتابفروشی وجود ندارد. یعنی نیمی از جمعیت کشور ما به کتابفروشی دسترسی ندارند، آیا این طیف مهم باید از دسترسی به کتاب محروم شوند؟ ایجاد کتابفروشی در این مناطق صرفه اقتصادی ندارد و نمایشگاه تنها راه عرضه کتاب در این مناطق است. بنابراین اگرچه ممکن است برخی کتابفروشی ها از برگزاری نمایشگاه گلایه داشته باشند اما در برگزاری نمایشگاه نباید شک کرد. طرح هایی برای حمایت از کتابفروشی ها تدوین شده است که در آینده اعلام خواهد شد.


* طرح جامعی برای توزیع کتاب تدوین کرده ایم

احمدوند در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به این سوال که: دسترسی نیمی از مردم کشور به کتابفروشی فاجعه بزرگی است که لزوم تدبیر و ایده برای عرضه کتاب در این مناطق را مطرح می کند. کتاب نمایشگاه نیست چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصلاح ساختار توزیع کتاب به فکر نیفتاد؟ لاهیاری فومنی که مورد اعتماد ناشران است کتابفروشی را ترک می کند. تشدید حسابرسی ها؟» گفت:

وی افزود: پس از برگزاری نمایشگاه کتاب، طرح کلی توزیع کتاب اعلام و اجرا می شود، اما می دانید که ایجاد و تعمیر شبکه توزیع کتاب کار ساده ای نیست. با کارهای نمایشی و زودگذر نباید به چنین امر مهمی رسید.

احمدوند درباره موضوع ممیزی کتاب نیز بیان کرد: در همه حال برخی ناشران ترجیح می دادند در نمایشگاه حضور نداشته باشند. این موضوع ربطی به محدوده ممیزی کتاب ندارد. اقدامات سختگیرانه انجام نشده است و احترام برای همه ناشران همچنان حفظ می شود. حضور دکتر اللهیاری در دفتر موسیقی نیز ضرورتی بود که این وزارتخانه احساس کرد. خودشان هم به دلیل علاقه وزارت خانه و درخواست اهالی موسیقی تصمیم گرفته اند به حضورشان در دفتر موسیقی ادامه دهند.


* بیشتر هزینه های برگزاری نمایشگاه کتاب بر عهده دولت است

احمدوند در بخشی دیگر از سخنان خود درباره هزینه های برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه هزینه بر است و البته بخش خصوصی توان پرداخت آن را ندارد. همچنین امکان درآمدزایی از نمایشگاه وجود ندارد. منبع اصلی درآمد اجاره کابین ها است که با حمایت دولت مبلغ دریافتی از ناشران برای این کار به حداقل می رسد. با این حال، این رویداد فرهنگی منحصر به فرد است و طبیعتا هزینه زیادی خواهد داشت.

وی افزود: برای سی و سومین نمایشگاه کتاب حدود 30 میلیارد تومان هزینه شده است. قطعا برای این مدت با توجه به گرانی ها در تمامی حوزه های اقتصادی، قیمت برای حفظ رقم بالاتر متحمل خواهد شد. اما ما قول می دهیم که هزینه ها به دقت بررسی شود. سلامت مالی و پس انداز شعار ماست. به یاد داشته باشید که دوره سی و سوم نمایشگاه در اصل دو نمایشگاه همزمان است و نمایشگاه مجازی نیز هزینه های زیادی دارد. طبیعتاً دولت محترم که کتابخوانی را ترویج می کند بیشتر هزینه ها را متقبل می شود. دوستان تجاری ما نیز همکاری ویژه ای با ما دارند. ما به دنبال نمایش و اموال پنهان نیستیم.


* دریافت کد اقتصادی توسط ناشران به تصویب مجلس می رسد

علی رمضانی درباره موضوع کد اقتصادی اخذ شده توسط ناشران برای حضور در نمایشگاه گفت: از اسفندماه سال گذشته بر اساس قانون مصوب مجلس، هر نهادی که دستگاه کارتخوان دارد باید کد اقتصادی و نقشه شخصی داشته باشد. «بانک نمایشگاه برای خدماتی که ارائه می کند به ویژه برای ارائه کارت خوان به غرفه داران نیاز به کد اقتصادی دارد.

وی همچنین در زمینه یارانه خرید کتاب خاطرنشان کرد: تاکنون 140 هزار دانشجو، معلم و مدرس برای دریافت بن کتاب ثبت نام کرده اند. بانک اطلاعاتی آنها نیز توسط وزارت علوم، مرکز مدیریت سمینارها، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و غیره ارائه می شود. این یارانه نسبت به سال های گذشته 100 درصد افزایش داشته است.

رمضانی ادامه داد: امسال 32 کشور در نمایشگاه کتاب حضور دارند. برخی در تالار ناشران خارجی هستند و برخی دیگر در عرصه بین المللی. همچنین مهمانانی از سوئیس، هند، هنگ کنگ، ترکیه، ایتالیا، چین، انگلستان، بوسنی، ایالات متحده آمریکا، آلمان، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، قطر، عمان، مصر، آذربایجان، روسیه، صربستان، مکزیک و غیره داریم. در مجموع 170 ناشر بین المللی آثار خود را در این نمایشگاه عرضه می کنند. قطر مهمان ویژه امسال است. این کشور نمایشگاه کتاب تاریخ هم دارد و در این نمایشگاه باید توانمندی های فرهنگی خود و البته ظرفیت هایی را که می تواند در زمان جام جهانی بین دو کشور شکل بگیرد، ارائه دهند.

قائم مقام سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به حضور تمامی ناشران بر پشت بام نمایشگاه در این مدت از نمایشگاه گفت: امسال هیچ ناشری حضور ندارد. در ساختمان های موقت “. نمایشگاه در صورت حضور فیزیکی از ساعت 10 الی 20 پذیرای علاقه مندان خواهد بود و در بخش مجازی فعالیت 24 ساعته می باشد. از فردا، سایت نمایشگاه درهای خود را برای جستجو و افزودن کتاب به علاقه مندی ها باز می کند تا روند خرید از روز اول تسهیل شود. همچنین کل نمایشگاه ساعت 17 روز سه شنبه 26 اردیبهشت افتتاح می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید