بیش از ۷۵ درصد مشترکان برق جزو خوشه های مصرفی هستند/ کد ارز بلای جان صنعت برق است

وی افزود: آلودگی گاز طبیعی بسیار کمتر از زغال سنگ و سایر سوخت هاست، در ایران حدود 95 درصد برق تولیدی از مصرف گاز طبیعی تامین می شود.

رئیس گروه مدیریت بهره وری و مصرف انرژی وزارت نیرو ادامه داد: با مصرف بالای برق و گاز به ویژه در فصل زمستان مجبور به استفاده از نفت کوره و گازوئیل برای تولید برق خواهیم بود که بیشترین آلودگی را به دنبال دارد.

7939083d ec7e 468d b439 d078da80e6a1 خبر خاکستری




80 درصد از مشترکان برق کشور در بخش خانگی هستند

جمال زاده گفت: مدیریت بهینه مصرف و کاهش مصرف انرژی در واقع به ما کمک می کند تا بهتر از محیط زیست حفاظت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 38 میلیون مشترک برق در کشور داریم که سالانه حدود یک میلیون مشترک به برق اضافه می شود که در خوش بینانه ترین حالت سالانه 3 تا 4 درصد رشد مصرف انرژی داریم.

این مسئول گفت: ساخت نیروگاه به تنهایی و ایجاد امکانات جدید نمی تواند کمکی به برق کشور کند، کمبود انرژی داریم یعنی گازی که باید برای نیروگاه مصرف شود کافی نیست.

جمال زاده افزود: 80 درصد از مشترکان برق کشور، 13 درصد تجاری، 5 درصد عمومی، 3.1 درصد کشاورزی و حدود 7 درصد مشترک صنعتی هستند.

وی اذعان داشت: 32 درصد فروش ما در حوزه خانوار، 36 درصد در صنعت، 2 درصد روشنایی معابر، 7 درصد تجاری و 8 درصد فروش عمومی است.

رئیس گروه بهره وری و مدیریت انرژی وزارت نیرو گفت: 32 درصد فروش مسکن در شرایط عادی سال و در شرایط پیک مصرف یعنی. از ژوئن تا پایان شهریور این مصرف به 50 درصد افزایش می یابد. یعنی نیمی از برق کشور فقط به مصرف داخلی می رسد.

d326bc52 7d74 4dad a2e4 3796b0d9fca1 خبر خاکستری

تولید یک واحد کالا در ایران انرژی زیادی مصرف می کند

این مقام مسئول ادامه داد: کل مصرف برق در سال 1400 به 306 تراوات ساعت رسید که در واقع رقم بزرگی است.

وی افزود: در هر مترمربع صنعت خانگی کشور حدود 470 کیلووات ساعت مصرف انرژی داریم که معادل 1650 مگاژول در هر متر مربع است.

جمالی زاده گفت: مصرف بی رویه انرژی در بخش خانگی به دلیل هزینه کم انرژی به ویژه برق است که رقم بسیار پایینی است. ما باید سیاست های بهره وری انرژی را ارتقا دهیم.

رئیس گروه بهره وری و مدیریت انرژی وزارت نیرو گفت: شدت مصرف انرژی شاخصی است که نشان می دهد برای تولید هر محصول چقدر انرژی مصرف می کنیم. این شاخص در دنیا رو به کاهش است اما در ایران متأسفانه این رقم رو به افزایش است.«برای تولید هر واحد کالا در دنیا 4 برابر انرژی مصرف می کنیم.

قیمت برق در ایران بسیار پایین است

وی افزود: هزینه های انرژی ایران به قدری پایین است که صنایع بزرگ کنترلی بر مصرف خود ندارند و از سوی دیگر متاسفانه با گروهی از مشترکان پرمصرف مواجه هستیم که از تعرفه های خانگی، صنعتی و کشاورزی استفاده می کنند و تولید می کنند. ارزهای دیجیتال به صورت غیرقانونی.

جمال زاده افزود: مشترکان رمزارز بین 1000 تا 900 مگاوات برق غیرمجاز مصرف می کنند در حالی که در دادگاه برای هر کیلووات برق باید 800 هزار تن بپردازند.

این مقام مسئول در نهایت گفت: در سال 1400 میانگین تولید واحدهای تولید برق علاوه بر واردات برق 42 هزار مگاوات بود و در سال 1401 مقرر شد حدود 5 هزار مگاوات به ظرفیت کشور اضافه شود تا به 58 هزار مگاوات کل نیروگاه ها برسد. پیش بینی می شود امسال بتوانیم مصرف برق در کشور را به بیش از 68000 مگاوات برسانیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید